جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کتاب سال حوزه

حوزه / این رساله، افزون بر واکاوی ورز شهای جدید از دیدگاه اسلام، معیارهای فعل اخلاقی در ورزش و تاریخچه اخلاق ورزشی را بررسی نموده و به حیطه های اخلاق ورزشی شامل بازی منصفانه، رفتار جوانمردانه و رفتار پهلوانی پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» کتاب اخلاق ورزشی ،راهبردها و راهكارها از منظر اخلاق اسلامی اثرحجت الاسلام علي تاج بخش که در قالب پایان نامه تدوین شده در همایش هفدهم کتاب سال حوزه در گروه علمی  اخلاق و عرفان به عنوان اثر شایسته تحسین  معرفی شده است .

 اخلاق ورزشی، از موضوعات اخلاق کاربردی است که به مسائل اخلاقی مرتبط با فعالیت های ورزشی می پردازد. هدایت رفتار یک فرد، گروه یا تیم ورزشی بر اساس ارزشها و هنجارها، علاوه بر سالم سازی فضاهای ورزشی،

نتایج مطلوبتر ورزشی را به دنبال دارد و توسعه آن، ضامن توسعه سلامت و نشاط جامعه خواهد بود.

این رساله، افزون بر واکاوی ورز شهای جدید از دیدگاه اسلام، معیارهای فعل اخلاقی در ورزش و تاریخچه اخلاق ورزشی را بررسی کرده و با معرفی گرو ههای فتیان، شطاران و عیاران، به حیطه های اخلاق ورزشی شامل بازی منصفانه، رفتار جوانمردانه و رفتار پهلوانی پرداخته است.

یافته های این پژوهش نشان می دهد که امروزه فضای ورزش حرفه ای،به دلیل صنعتی شدن آن و نوع تفکرات مدیریتی حاکم بر باشگا هها، مربیان، هواداران، رسانه ها و... با چالش ها و ناهنجار یهای اخلاقی مؤثر در ابعاد تربیتی، مدیریتی، فرهنگی، اقتصادی و قانونی همراه است. از طرفی، در کنار تأکید بر افزایش مهار تهای فنی، به رشد فضایل اخلاقی در محیط های ورزشی کم توجهی می شود؛ البته تأثیر نیرومند نگرش دینی بر فعالیت جامعه ورزشی بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل، بسیاری از ورزشکاران، برای دستیابی به عملکرد بالای ورزشی و پیروزی درمسابقات، به دین و ارز شهای اخلاقی گرایش پیدا می کنند.

به باور نویسنده، نهادینه سازی شاخص های اخلاقی برگرفته از آموزه های دینی، راهبردی کلان برای ارتقای سطح اخلاق ورزشی است. از این طریق، می توان گا مهای عملی برای ارائه تصویری زیباتر از ورزش اسلامی برداشت و

با دستیابی به باشگاه اخلاقی، تیم اخلاقی و ورزشکار اخلاقی،اخلاق فردی و روابط اخلاقی میان صاحبان باشگا هها، مربیان، ورزشکاران و... را نشان داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha