چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
ازدواج در سن بالا

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) با اشاره به این که افزایش سن ازدواج و رشد نرخ تجرد در جامعه، علل و ریشه های اقتصادی و فرهنگی و تربیتی دارد، گفت: متاسفانه ما در تربیت نسل جدید برای ازدواج و قبول مسئولیت این امر مقدس ، تا حدودی ضعیف عمل کرده ایم.

زهرا تاجیک در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به نقش آمار و اخبار درباره افزایش سن تجرد در جامعه و به تبع آن کاهش ازدواج در سن جوانی اظهار کرد: البته عوامل بسیاری در شکل گیری این موضوع دخیل هستند که طبعاً بخشی از آن مباحث اقتصادی است و این مساله بدان خاطر است که بعضاً امکانات لازم برای تشکیل یک زندگی از سوی پسران وجود ندارد.

*مشکلات اقتصادی؛ عامل عقب انداختن ازدواج

وی افزود: در واقع بخش قابل توجهی از کسانی که متعهد هستند و دوست دارند تشکیل خانواده بدهند در شرایط فعلی در فشار و مضیقه اقتصادی هستند و با این که به شدت علاقه مند به ازدواج هستند اما به خاطر همین مشکلات، مرتب مراسم ازدواج خود را عقب می اندازند که نتیجه آن هم افزایش سن ازدواج می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه همچنین بیان داشت: به ویژه در شرایط کنونی که وضعیت اقتصادی نیز مطلوب نیست می بایست تسهیلات آسان و مناسبی به افراد در سن ازدواج داده شود که همین مقدار نیز چندان تحقق نمی یابد.

*نسبت به تربیت نسل جدید چندان موفق نبوده ایم 

وی در ادامه گفت: نکته مهم دیگر آن است که متاسفانه نوع تربیتی که ما در سال های اخیر نسبت به نسل جدید داشته ایم آن گونه نبوده که احساس مسئولیت لازم را در آن ها نسبت به تشکیل زندگی و اداره آن پدید آورد که در این باره ما هم در میان دختران و هم پسران ضعف داریم.

تاجیک افزود: گاهی که به بنده به عنوان مشاوره مراجعه می شود مشاهده می کنم که هنوز هم افرادی که به سن ازدواج رسیده اند به درستی در این باره فکر نکرده و تصمیم متعهدانه نگرفته اند و این نشان می دهد که خانواده ها باید در این رابطه جدی تر روی فرزندانشان برای قبول مسئولیت کار تربیتی انجام دهند.

وی تاکید کرد: در واقع با تربیت درست احساس مسئولیت در بین بچه ها ایجاد می شود تا برای ازدواج ظرفیت لازم در آن پدید آید و حال آن که متاسفانه نه در بین دخترها و نه در بین پسرها این موضوع چندان مشهود نیست؛ البته درباره همه این گونه نیست اما عموماً ضعف هایی در این قسمت ها داریم که باید برطرف شود.

*احساس مسئولیت را در جوانان تقویت کنیم

عضو انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم افزود: طبعاً وقتی احساس مسئولیت در میان باشد با خیلی از کمبودها هم می توان زندگی را شروع و اداره کرد و لذا می بایست احساس مسئولیت و تعهد نسبت به زندگی را در بین نسل جوان تقویت کرد.

وی گفت: در وضع کنونی متاسفانه شاهدیم حتی کسانی که ازدواج کرده اند گاهی به خاطر عدم وجود این تعهد و مسئولیت پذیری و یا ضعف آن، کارشان به جدایی و طلاق می انجامد که همین مساله نیز به تشدید تجرد در جامعه دامن می زند.

*خانواده ها تنها به فکر رفاه فرزندان خود نباشند

وی با اشاره به اهمیت مساله رویکرد فرهنگی و تربیتی به مقوله ازدواج خاطرنشان کرد: برخی خانواده ها که تعدادشان کم هم نیست آن قدر که به فکر رفاه بچه هایشان هستند، به فکر تربیت آن ها نیستند؛ از سویی دادن آزادی های بیش از حد و فراهم نمودن سرگرمی های پوچ و بی محتوا آن قدر روی تربیت بچه ها تاثیر نامطلوب گذاشته که با شوخی با امر مقدس ازدواج برخورد می کنند و کمتر زیر بار مسئولیت آن می روند.

تاجیک یادآور شد: همه این ها نشان می دهد که ما نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید نسل جوان را به درستی تربیت و آماده برای ازدواج کنیم؛ در واقع برخی این قدر که به مظاهر دنیای جدید اهمیت می دهند به آن چه در فطرت آن هاست اهمیت لازم را نمی دهند.

*طولانی شدن دوران کودکی و شانه خالی کردن از ازدواج

وی همچنین گفت: نکته قابل توجه دیگری که به ذهن بنده می رسد آ« است که متاسفانه دوران کودکی برخی از جوان های ما بیش از حد به طول انجامیده است به طوری که گاه مشاهده می شود بچه ها تا سن بیست و چند سالگی از بس در ورود به دوران جدید و قبول مسئولیت ضعیف هستند و قدرت مواجهه با مشکلات را ندارند که باید گفت هنوز حالت کودکی در آن ها وجود دارد و خود نیاز به مراقبت دارند.

وی ابراز کرد: آنچه مهم است این که ما باید تلاش کنیم به وسیله اهرم های فرهنگی و تربیتی بلوغ لازم از حیث اخلاقی و فرهنگی را در نسل جدید ایجاد کنیم و باید درون خانواده ها فکر و برنامه ای برای سالم سازی و تقویت اندیشه ای و مهارتی و عملی آن ها وجود داشته باشد تا از این وضعیت که در آن قرار داریم به تدریج خارج شده و به نقاط مطلوب تر نزدیک و نزدیک تر شویم.

*لزوم فراهم سازی زیرساخت های فرهنگی و اقتصادی

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) ادامه داد: ما جامعه ای می خواهیم که هسته اولیه اش یعنی خانواده دچار مشکل حاد از این حیث نباشد و رفع نگرانی ها در این باره هم برنامه ریزی مستمر فرهنگی می طلبد و هم این که زیرساخت های مناسب اقتصادی در جامعه فراهم شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همان طور که مقام معظم رهبری نیز بارها فرموده اند ما برای اداره مطلوب جامعه نیاز به یک تفکر و نگاه انقلابی داریم و لذا باید افرادی بر سر کار بیایند که از سر دلسوزی و تعهد به برنامه ریزی و حل مشکلات فرهنگی و اقتصادی همت بگمارند.

وی افزود: از سویی نوع کارهای فرهنگی نیز باید حساب شده باشد به طوری که بتواند حقیقتاً بر جامعه هدف که در این جا منظور نسل جدید است موثر باشد نه این که ما بخواهیم صرفاً بسنده به یک سری ظواهر کرده و از کنار موضوع به سادگی عبور کنیم.

*یک پیشنهاد؛ تشکیل یک نهاد قوی در حوزه

استاد حوزه علمیه خواهران همچنین اظهار کرد: بنده به عنوان کسی که سال ها حضور در جامعه چه به عنوان استاد حوزه و چه مشاور امور خانواده و جوانان داشته ام پیشنهادم این است که در همین حوزه علمیه قم چه در بخش برادران و چه خواهران ، افراد دلسوز و آشنا به مسائل، تشکیلاتی ایجاد کرده و به طور منسجم و نظام مند به فکر حل مشکلات فرهنگی جامعه از جمله همین مساله تاخیر در ازدواج باشند.

وی افزود: این مساله بسیار مهمی است چه آن که بی شک اگر حل نشود جامعه دچار معضلات زیادی می گردد و حال آن که بخش اصلی مشکل جوان های ما با تشکیل خانواده و فرزنددار شدن مرتفع خواهد شد.

تاحیک در خاتمه گفت: حل مشکل ازدواج جوانان و رسیدن به یک نقطه نرمال در این زمینه نیازمند یک عزم و همت عالی چه در بین مردم و خانواده ها و چه مسئولان و دست اندرکاران است تا انشاالله به این وسیله شاهد رفع و یا کاهش بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های فرهنگی و اخلاقی در کشور باشیم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha