پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی، در دومین نشست فصلی ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش

حوزه/ دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش هنوز در زمینه جذب سرباز طلبه اقدامی نکرده است، گفت: این نهاد باید فراخوان و بخشنامه می داد که تاکنون این کار را نکرده و فرصت در حال از دست رفتن است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی عصر امروز در دومین نشست فصلی ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در سال 95 که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد، با بیان اینکه استفاده از دوره خدمت ضرورت طلاب در آموزش و پرورش بعد از چهارسال به ثمر نشست، اظهار داشت: سال گذشته مقام معظم رهبری با درخواست طلاب علاقه‌ مندی که می ‌خواهند دوره خدمت سربازی خود را در آموزش و پرورش بگذرانند، موافقت فرمودند و اقدامات مقدماتی نیز انجام شد؛ اما تا این لحظه نتیجه ای را مشاهده نکرده ایم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در زمینه جذب سرباز طلبه هنوز اقدامی نکرده است، ابراز داشت: آموزش و پرورش باید فراخوان و بخشنامه می داد که تاکنون این کار را نکرده و فرصت در حال از دست رفتن است؛ اگر ما امسال نتوانیم این سهمیه را جذب کنیم قطعا برای سال های بعد نیز به سادگی مقدور نخواهد بود.     

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش پرورش در ادامه با بیان اینکه بحث تدوین، تصویب و ابلاغ برنامه ها در دو بخش ستادی و استانی صورت گرفت، تصریح کرد: برای نخستین بار 155 برنامه برای آموزش و پرورش تعریف شد که سه برنامه از این تعداد مربوط به ستاد همکاری ها بود و در ذیل این سه برنامه، ۱۳ فعالیت تعریف شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی با بیان اینکه برنامه نخست در زمینه «توسعه مشارکت با حوزه های علمیه برای تعمیق باورهای دینی دانش آموزان» است، افزود: پیگیری تأسیس رشته تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه های علمیه، توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش، برگزاری دوره آموزشی اصول و روش های تالیف کتب درسی برای مولفین حوزه، آموزش اصول و فنون مشاوره به طلاب فعال آموزش و پرورش و زمینه سازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان در حوزه های علمیه پنج فعالیت ذیل این برنامه هستند.

وی همچنین، دومین برنامه تعریف شده برای ستاد همکاری حوزه و آموزش و پرورش را «بهره گیری از ظرفیت های حوزه های علمیه در پژوهش و برنامه ریزی درسی» عنوان کرد و افزود: این برنامه شامل مشارکت حوزه علمیه در تولید کتب درسی، تدوین سند جامع چشم انداز همکاری ها بر مبنا دیدگاه های مقام معظم رهبری و اسنادبالادستی، پژوهش در حوزه همکاری ها، حمایت از پایان نامه های سطح 3و 4 حوزویان با موضوع تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و مشارکت حوزه علمیه در آسیب شناسی نظام آموزش و پرورش می باشد.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش پرورش تصریح کرد: سومین برنامه با عنوان «توسعه فعالیت های تربیتی و تبلیغ دینی در مدارس با استفاده از ظرفیت حوزه های علمیه» شامل اعزام مبلغ مناسبتی، استقرار روحانی در مدارس خاص و دیدار دانش آموزان با علما و فضلای حوزه های علمیه و آشنایی با نظام آموزشی مدارس علمیه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در ادامه با اشاره به اینکه تاسیس رشته تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه های علمیه از مطالبات جدی و صریح مقام معظم رهبری است، ابراز داشت: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد تحقق این مطالبه بسیار مهم رهبری باشیم.

وی همچنین با اشاره به موضوع توانمندسازی طلاب شاغل در آموزش و پرورش، گفت:  با توجه به اینکه بالغ بر ۱۰ هزار نفر روحانی شاغل در آموزش و پرورش فعالیت دارند، از سال گذشته قرار شد که این افراد را در دوره های آموزشی سازماندهی کنیم و از این ظرفیت مهم بهره گیری داشته باشیم و نخستین دوره نیز در سال 94 در استان فارس برگزار شد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری دوره آموزشی اصول و روش های تالیف کتب درسی برای مولفین حوزه نیز گفت: با توجه به اینکه سازمان پژوهش ظرفیت و توانمندی بسیار چشمگیری را در زمینه تالیف کتب درسی دارد مذاکراتی را با دفتر تدوین متون حوزه داشتیم که دوره های آموزشی مشترک با مولفین حوزه برگزار شود که کار دفتر تدوین نیز پربارتر از گذشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی همچنین با اشاره به آموزش اصول و فنون مشاوره به طلاب فعال آموزش و پرورش، گفت: این مسئله یکی از درخواست ها و نیازهای جدی بخش های مختلف آموزش و پرورش است و با مرکز مشاوره هماهنگی هایی صورت گرفته که امیدواریم در سال جاری اولین دوره برگزار شود.

وی با اشاره به زمینه سازی برای ادامه تحصیل فرهنگیان در حوزه های علمیه، اظهار داشت: در جلساتی که ما با فرهنگیان داشتیم، بسیاری از آنها متقاضی ادامه تحصیل در حوزه های علمیه هستند؛ بیش از یک میلیون همکار فرهنگی داریم که نمیتوان از این ظرفیت عظیم چشم پوشید؛ اگر بتوانیم فرهنگیان آموزش و پرورش را تواتمند کنیم، قطعا هرکدام می توانند نمادی از حضور حوزه های علمیه در این نهاد باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال 94 نسبت به جذب نیروی انسانی در آموزش و پرورش در حق طلاب اجحاف شد، گفت: در سال گذشته طلبه ها را فقط برای درس دینی و قرآن پذیرش می کردند، در حالی که ظرفیت طلاب بسیار بیش از این است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در پایان با قدردانی از اقدامات و همکاری های آیت الله حسینی بوشهری، گفت: ایشان در مدت مسئولیت خود تلاش ها و حمایت های خوبی را از مقوله همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش داشتند و در واقع، نخستین موافقتنامه بین دو دستگاه نیز توسط ایشان به امضا رسید.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم در دوره مدیریت آیت الله اعرافی نیز شاهد استمرار این حرکت مقدس باشیم.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha