چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

حوزه/ نشست سران عرب در حالی با موضوع فلسطین به کار خود پایان داد که به طور همزمان، وزیر امور خارجه مصر از دیدار صمیمانه با نتانیاهو در قدس باز می گشت و در کنفرانسی مطبوعاتی، از وجود نقاط مشترک میان عرب ها و اسرائیل سخن گفت.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری«حوزه» بیست و هفتمین نشست سران عرب که با عنوان "نشست امید" در نواکیشوت پایتخت موریتانی برگزار شد، پس از دو روز، در عصر دوشنبه گذشته به کار خود پایان داد. با وجود اینکه سران کشورهای عربی مساله فلسطین را رها کرده و به فراموشی سپرده اند، اما بنا به دلایلی سران هفت کشور عربی تصمیم گرفتند بیست و هفتمین نشست سران عرب در موریتانی را به مساله فلسطین اختصاص دهند و این ادعا را مطرح کنند که فلسطین در راس اولویت های آنها قرار دارد، در حالی که عملکرد سیاسی آنها چیزی غیر از این را بیان می کند. این نوشته، نگاه انتقادی یک پایگاه فلسطینی به بیست و هفتمین نشست سران عرب می باشد:

سفر مسئول اطلاعاتی عربستان به اسرائیل

در این نشست از سویی عادل الجبیر وزیر امور خارجه رژیم آل سعود در سخنرانی خود می گفت اسرائیل مانع دست یابی به صلح پایدار و فراگیر است، اما از سوی دیگر "انور عشقی" از سران سابق دستگاه اطلاعات عربستان که مدیر مرکز پژوهش های جده است، همزمان در حال بازگشت از سفر به قدس بود؛ سفری که در آن به همراه گروهی از دانشگاهیان عربستان با مسئولان اسرائیلی از جمله "دوری گلد" مدیر کل وزارت امور خارجه دیدار کرد. دوری گلد مؤلف کتاب "کشور نفرت" است که در این کتاب، عربستان را به عنوان حامی تروریسم معرفی کرده است.

از امید از دست رفته مردم فلسطین تا واقعیت شرم آور کشورهای عرب

فهمی هویدی اندیشمند و نویسنده مصری نیز به بررسی ارتباط میان سفر عشقی به قدس و برگزاری نشست موریتانی پرداخته و گفت: ما نمی توانیم از همزمانی سفر عربستانی ها به قدس و برگزاری نشست سران عرب در موریتانی چشم پوشی کنیم؛ چراکه مقایسه این دو امر، فاصله زیاد میان "امید از دست رفته" فلسطینیان و واقعیت شرم آور موجود کشورهای عربی را نشان می دهد.

دیدار همزمان وزیر خارجه مصر با نتانیاهو

در این نشست اتفاق دیگری نیز رخ داد و احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه اسبق مصر و دبیرکل نشست سران عرب در حالی ادعا کرد که مساله فلسطین همواره در راس اولویت های کشورهای عربی باقی می ماند که به طور همزمان، "سامح شکری" وزیر امور خارجه فعلی مصر از دیدار صمیمانه با نتانیاهو در قدس باز می گشت و در کنفرانسی مطبوعاتی از وجود نقاط مشترک میان عرب ها و اسرائیل خبر داد.

نکته قابل توجه دیگر این است که این سفر و دیدار شکری اولین سفر یک وزیر امور خارجه مصر به سرزمین های فلسطین اشغالی از 9 سال پیش تا کنون می باشد و پیش از این ابوالغیط در سال 2007 به عنوان وزیر امور خارجه مصر برای بررسی طرح صلح عرب ها با اولمرت به این کشور سفر کرده بود.

فلسطین نقش چندانی در این نشست نداشت

یکی دیگر از نکات برگزاری نشست سران عرب در موریتانی این بود که خود فلسطین به عنوان کشور موضوع بحث نشست، مشارکت چندانی در نشست نداشت و این نیز از نقاط ضعفی بود که نشان از بی اثر بودن نشست های گذشته داشت و از این رو "ریاض المالکی" وزیر امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین پیامی را به نیابت از محمود عباس قرائت کرد و خواستار حمایت کشورهای عربی برای شکایت از انگلستان شد.

عادی سازی رابطه با اسرائیل، توجیه پذیر نیست

قدرت این نشست همچنین به اندازه ای نبود که این جرات را به خود راه دهد که از اقدام برخی کشورهای عربی در عادی سازی آشکار روابط با رژیم صهیونیستی انتقاد کند؛ ارتباطی که این روزها با بهانه همکاری جهت مبارزه با تروریسم صورت می گیرد.

در این راستا "سوار الذهب" رئیس جمهور سابق سودان گفت: اینکه مبارزه با تروریسم جای توجه به فلسطین را در اولویت های کشورهای عربی گرفته، توجیه پذیر نیست و باید توجه داشت که مساله فلسطین با تمام ابعاد آن همچنان تنها مساله ای است که می تواند موجب وحدت عرب ها باشد.

جنبش حماس نیز تاسف خود را از نابسامانی موضع رسمی کشورهای عربی در نشست سران عرب در موریتانی اظهار کرد و در یک گفتگوی مطبوعاتی اعلام کرد: مساله فلسطین همواره به عنوان مساله اصلی و اساسی باقی خواهد ماند و هر نشست اسلامی و عربی که این مساله را فراموش کند، به نتیجه نمی رسد و بهتر این بود که نشست اخیر سران عرب نیز رژیم صهیونیستی را به عنوان سرکرده تروریست های منطقه معرفی کند.

بیست و هفتمین نشست سران عرب که با عنوان نشست امید در نواکشوت پایتخت موریتانی برگزار شد پس از دو روز، در عصر دوشنبه گذشته به کار خود پایان داد و در بیانیه پایانی خود بر ضرورت مبارزه با تروریسم و حمایت از فلسطین تاکید کرد و استقبال خود را نیز از پیشنهاد فرانسه برای صلح بین اسرائیل و فلسطین اعلام کرد در حالی که همه بر این باورند که این پیشنهاد نیز تکرار طرح های ناموفق گذشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha