جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ رئیس المصطفی با اشاره به طرح‌های کلان و محوری جامعه‌المصطفی گفت: برنامه پنج ساله دوم، طرح دوم توسعه و طرح تحول نظام آموزشی، از راهبردهای کلان المصطفی است؛ در این عرصه باید با تولید برنامه‌ای جدید، تجربیات را در تجربه‌ای نو بازآفرینی نماییم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت‌الله اعرافی امروز در اختتامیه دهمین اجلاس مدیران و نمایندگان جامعه‌المصطفی، که در سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد، تقویت بینش و رویکرد راهبردی و کلان‌نگر جامعه‌المصطفی را از مهم‌ترین اهداف دهمین دوره اجلاس مدیران و نمایندگان المصطفی عنوان کرد.

رئیس جامعه‌المصطفی حکمت و هوشمندی را شرط نخست اقدام، عمل و حرکت راهبردی دانست و یادآور شد: هیچ گاه بدون حکمت و هوشمندی نمی‌توانیم به اقدام راهبردی و عمیق دست یابیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با تأکید بر این که مقصود از حکمت، فلسفه‌دانی نیست، اظهار داشت: مقصود از حکمت، برخورداری از نگرش خردمندانه‌ای است که از خمیرمایه‌ای الهی برخوردار باشد؛ کسی می‌تواند تحولاتی پایه‌ریزی نماید که حکیم باشد.

مدیر حوزه های علمیه دوراندیشی و آینده‌نگری را یکی دیگر از شروط حرکت راهبردی دانست و تصریح کرد: نگاه دوراندیشانه و آینده‌نگرانه، توجه به زنجیره علت و معلولی سلسه اقدامات، وقایع و حوادث، نگاه راهبردی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که نگاه راهبردی، نیازمند قوه حدس قوی و تأمل بالایی است تا بتواند زنجیره را پیش‌بینی نموده، محتمل‌های گوناگون را مشاهده و تصویرهایی از این زنجیره ترسیم نماید، خاطرنشان کرد: همواره باید هدف‌ها و همت‌ها را بلند بگیریم؛ بلند گرفتن اهداف، احساس بزرگی و شخصیت را در انسان والاتر می‌کند.

رئیس المصطفی ضمن تأکید بر توجه به اهداف بلند و علل غایی برنامه‌ها، شجاعت با عنوان ریسک‌پذیری هوشمندانه را از ملزومات اقدام‌های راهبردی عنوان کرد و یادآور شد: شجاعت و ریسک‌پذیری، که در آن، حکمت نهفته است، از ضروریات اقدام و اندیشه راهبردی است.

وی صبوری، بردباری و شکیبایی را در برابر حوادث و برخورداری از روحیه والا، از ضرورت‌های اندیشه راهبردی دانست و تصریح کرد: ضمن توجه به الزامات شخصیتی و اخلاقی برای اندیشه و اقدام راهبردی، باید سنت‌شکنی و گذر از امور روزمره و عادت‌های دست و پاگیر را مهم بدانیم.

رئیس جامعه‌المصطفی با بیان این که اگر عادت‌ها مهندسی‌ شده نباشد و مدیریت نشود، انسان نمی‌تواند بلندنگر، راهبرداندیش و عملگرا باشد، ابراز داشت: اعتماد به نفس و احساس عزت، ارزشی اخلاقی است و  از ملزومات برخورداری از نگاه راهبردی به شمار می‌رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، برقراری قدرت ارتباطی و ظرفیت تولید ارتباطات متنوع و شبکه‌های درهم‌تنیده را از ملزومات اندیشه‌ورزی و اقدام کلان عنوان کرد و اظهار داشت: در نگاه راهبردی نباید از قدرت شناخت و برخورداری از هوش لازم برای بسیج منظومه‌ای امکانات به منظور تحقق اهداف راهبردی و متعالی غافل باشیم.

وی با بیان این که انسان راهبردی، خلاق و مبتکر است، ابراز داشت: قدرت بازاندیشی و بازنگری، دنیایی از معنا را در خود گنجانده، قدرت انعطاف آدمی را در جاهای لازم تقویت می‌کند.

رئیس جامعه‌المصطفی، ضمن تأکید بر توکل به خداوند و تفویض امور به ذات اقدس الهی، خاطرنشان کرد: همواره باید تأثیر توکل و واسپاری امور را به خداوند متعال، با جان و دل باور داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی با بیان این که توکل به خداوند متعال، ظرفیت شخصیتی آدمی را گسترش می‌دهد، یادآور شد: واسپاری امور به خداوند، ظرفیتی به انسان اعطا نموده، او را به شخصیتی همانند امام خمینی(ره) تبدیل می‌کند تا با اخلاق راهبردی، کارهای بزرگ و نشدنی‌ها را شدنی نماید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به طرح‌های کلان و محوری جامعه‌المصطفی خاطرنشان کرد: برنامه پنج ساله دوم، طرح دوم توسعه و طرح تحول نظام آموزشی، از راهبردهای کلان المصطفی است؛ در این عرصه باید با تولید برنامه‌ای جدید، تجربیات را در تجربه‌ای نو بازآفرینی نماییم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، صیانت از هویت دینی، معنوی، حوزوی و الهی را یکی از ضرورت‌های فعالیتی جامعه‌المصطفی عنوان کرد و اظهار داشت: توجه به انسجام و فعال‌سازی روزافزون حوزه دانش‌آموختگان را جدی گرفته، نباید فراموش کنیم که همواره این گنج ارزشمندتر و صف دانش‌آموختگان گسترده‌تر می‌شود.

رئیس جامعه‌المصطفی تأکید کرد: حس مواجهه معرفتی، فکری، تمدنی، انقلابی و اخلاقی با رویکردی که از امام(ره) و انقلاب اسلامی آموخته ایم، باید به حس برجسته، آشکار و عمیقی تبدیل شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha