جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امام صادق علیه السلام

حوزه/ مراسم عزاداری امام جعفر صادق(ع) با حضور ، حضرت آیت الله وحید خراسانی و مردم متدین قم در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی در مراسم عزاداری شهادت امام صادق(ع) که در بیت حضرت آیت الله وحید خراسانی و با حضور این مرجع تقلید برگزار شد، به ابعاد شخصیتی، اخلاقی و علمی آن حضرت اشاره کرد و گفت: سراسر زندگی حضرت امام صادق (ع) برای جامعه اسلامی درس و الگوی مناسب در مسائل مختلف است.

سخنران این مراسم با بیان  اینکه از 60  هزار حدیثی که از ائمه اطهار(ع) در موضوعات مختلف به دست مسلمانان رسیده، ۳۸ هزار حدیث از پیشوای ششم شیعیان در مسائل گوناگون سیاسی، فقهی، اجتماعی و ... است، ابراز داشت:‌ همچنین مسندهای جمع آوری شده از ائمه اطهار(ع) ۴۲ جلد است که ۲۲ جلد آن مربوط به امام صادق(ع) می باشد.

وی افزود: این همه روایت نشان می دهد که آن حضرت چه برکات عظیمی برای جامعه اسلامی داشته که یکی از مهترین برکات آن، تربیت 4 هزار راوی یا شاگرد بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی ابراز داشت: تأسیس حوزه علمیه در زمان امامان معصوم(ع) از سوی امام سجاد(ع) آغاز و در زمان امام صادق(ع) به اوج خود رسید و از این حوزه راویان زیادی تربیت و برای ترویج  و بیان مسائل دینی به شهرها و مناطق مختلف هجرت کرده بوده اند.

کارشناس برنامه سمت خدا خاطرنشان ساخت: جامعه اسلامی پیش از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) احکام دینی و شرعی را به خوبی ندانشته و بیان این مسائل از زمان این دو امام رونق گرفت.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: در دوران امامان دیگر همچون امام حسین(ع) دیده و شنیده نشده که کسی یک سؤال فقهی و شرعی از این امام (ع) پرسیده باشد؛ در حالی که این امام همام ۱۰ سال امامت جامعه را به عهده داشتند.

وی گفت: مهمترین دلیل این مسئله آن است که دشمنان فعالیت بسیاری کرده تا مردم را به کارهای دیگر مشغول نمایند تا در مسائل شرعی و فقهی احساس نیاز نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی قمی بیان داشت: نه تنها در طول این ۱۰ سال از امام حسین(ع) سوالی نشد؛ بلکه حتی امام خود را در معرض قرار می دادند؛ اما باز هم این اتفاق نمی افتاد.

سخنران این مراسم در پایان گفت: اما در عصر امام صادق(ع) شرائط طوری رقم خورد که به نفع اسلام و امام پیش رفت و آن حضرت از این شرائط برای  ترویج و معارف دین بهره گرفتند که مهمترین آن کتاب توحید مفضل است که از سوی آن حضرت ارائه شده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha