پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 389200
۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
نماز جمعه

حوزه/ در نماز جمعه دو خطبه‌ قرار داده شده تا در يكي حمد و ثنا و تمجيد و تقديس الهي كنند و در ديگري نيازها، هشدارها و دعاها را قرار دهند و اوامر و نواهي و دستوراتي كه..

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، امام رضا علیه السلام چرایی خواندن دو خطبه  از طرف امام جمعه در نماز جمعه را تبیین کردند.

عَنِ الرِّضَا (ع) قَالَ: إِنَّمَا جُعِلَتِ الْخُطْبَةُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ- لِأَنَّ الْجُمُعَةَ مَشْهَدٌ عَامٌّ فَأَرَادَ أَنْ يَكُونَ لِلْأَمِيرِ سَبَبٌ إِلَى مَوْعِظَتِهِمْ وَ تَرْغِيبِهِمْ فِي الطَّاعَةِ وَ تَرْهِيبِهِمْ مِنَ الْمَعْصِيَةِ وَ تَوْقِيفِهِمْ عَلَى مَا أَرَادَ مِنْ مَصْلَحَةِ دِينِهِمْ وَ دُنْيَاهُمْ وَ يُخْبِرُهُمْ بِمَا وَرَدَ عَلَيْهِمْ مِنَ (الْآفَاقِ مِنَ) الْأَهْوَالِ الَّتِي لَهُمْ فِيهَا الْمَضَرَّةُ وَ الْمَنْفَعَةُ .... وَ إِنَّمَا جُعِلَتْ خُطْبَتَيْنِ لِيَكُونَ وَاحِدَةٌ لِلثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ وَ التَّمْجِيدِ وَ التَّقْدِيسِ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْأُخْرَى لِلْحَوَائِجِ وَ الْإِعْذَارِ وَ الْإِنْذَارِ وَ الدُّعَاءِ وَ لِمَا يُرِيدُ أَنْ يُعَلِّمَهُمْ مِنْ أَمْرِهِ وَ نَهْيِهِ مَا فِيهِ الصَّلَاحُ وَ الْفَسَادُ.

امام رضا علیه السلام فرمود: خطبه، براي اين در روز جمعه تشريع شده كه نماز جمعه يك برنامه‌ عمومي است، خداوند مي ‌خواهد به امام مسلمين امكان دهد تا مردم را موعظه كند، به اطاعت ترغيب نمايد و از معصيت الهي بترساند و از آنچه مصلحت دين و دنيايشان است، آگاه سازد، و اخبار و حوادث مهمي كه از نقاط مختلف به او مي ‌رسد و در سود و زيان و سرنوشت آنها مؤثر است به اطلاعشان برساند...

دو خطبه‌ قرار داده شده تا در يكي حمد و ثنا و تمجيد و تقديس الهي كنند و در ديگري نيازها، هشدارها و دعاها را قرار دهند و اوامر و نواهي و دستوراتي كه به اصلاح و فساد جامعه‌ اسلامي مرتبط است به آنها اعلام دارند.

وسائل الشيعة، ج‏7، ص: 344.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha