جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اسلام شناس آلمانی

حوزه/ اسلام شناس و استاد دانشگاه های منستر و گیسن آلمان با حضور در مسجد مقدس جمکران از نزدیک با فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی این مسجدمقدس در حوزه مهدویت و امام زمان(عج) آشنا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر گرهولد، اسلام شناس و استاد دانشگاه های منستر و گیسن آلمان با حضور در مسجد مقدس جمکران از نزدیک با فعالیت های بنیاد پژوهش و نشر این مسجد مقدس در حوزه مهدویت و امام زمان(عج) آشنا شد. 

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران ضمن استقبال از این محقق و پژوهشگر آلمانی در نشستی مشترک، شهر مقدس قم را به عنوان پایگاهی کم نظیر در عرصه مطالعات مهدویت معرفی کرد و گفت: سالانه قریب به ۲۲ میلیون زائر در مسجد مقدس جمکران حضور پیدا کرده و هدف اصلی ما در این مسجد، پشتیبانی معرفتی از فعالیت های مهدوی و استفاده از ظرفیت و پتانسیل مسجد مقدس جمکران در فضای منطقه ای و جهانی می باشد.

سید مجید امامی در مورد چگونگی ارتباط دائره اساتید اروپایی با مراکز مهدوی قم افزود: در حال حاضر مناسب ترین راه های ارتباطی از طریق کنفرانس ها، همایش ها، فرصت های مطالعاتی و رفت و آمد نخبگان امکان پذیر است.

رئیس بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران در این دیدار ضمن اعلام آمادگی برای پشتیبانی از توسعه دوره های واقعی اسلام شناسی و شیعه شناسی با تکیه بر عناصر اساسی عاشورا و مهدویت در شیعه، پیشنهادی مبنی بر ایجاد کرسی علمی و پژوهشی مشترک ایرانی-آلمانی در مسجد مقدس جمکران در موضوع مطالعات مهدویت را مطرح کرد.

وی همچنین بر ضرورت همکاری و مساعدت با دکتر گرهولد و همکارانشان جهت استفاده وی از منابع، مصاحبه ها و ارتباطات در فضای مهیای کنونی تأکید کرد.

دکتر امامی با اشاره به اهمیت ارتباط با بدنه اسلام شناسی آلمان در موضوعات ضروری بخصوص مهدویت، از دکتر گرهولد درخواست کرد که با شناسایی و معرفی اساتید فرهیخته به عنوان یک واسطه جریان ساز در این حوزه عمل کند.

وی یکی از اهداف فعالیت بنیاد را تدوین کتابچه های کوچک در حوزه مهدویت به زبان های مطرح دنیا دانست و از دکتر گرهولد خواست تا کتابچه ای با موضوع مهدویت و مسجد جمکران برای زائران آلمانی و آلمانی زبان تالیف کند.

دکتر گرهولد نیز ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری با بنیاد پژوهش و نشر مسجد مقدس جمکران، از بین مجموعه مقالات خود به مقاله اسلام هراسی اشاره کرد.

 وی در حال حاضر در زمینه ترجمه و تفسیر قرآن کریم با آقای دکتر مهدی اصفهانی همکاری داشته و هدفش از این کار را ارائه یک ترجمه کاملاً متفاوت از قرآن کریم عنوان کرد.

دکتر گرهولد در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر دانشگاه مونستر در مطالعات اسلام شناسی نسبت به سایر دانشگاه های آلمان در چه سطحی قرار دارد گفت: دانشگاه مونستر به عنوان اولین دانشگاهی است که در این حوزه فعالیت خود را آغاز و از اساتید برجسته زیادی دعوت به همکاری کرده و به بررسی موضوعات بسیار خوبی پرداخته است. از این رو، دانشگاه مونستر مجموعاً از جایگاه و سطح خوبی نسبت به سایر دانشگاه ها برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه در آلمان در زمینه دین و علوم انسانی، هراس خاصی وجود دارد، هدف اصلی را تأسیس یک بخش شیعه شناسی در دانشکده الهیات برشمرد و خاطرنشان کرد: باید یک مؤسسه خصوصی شیعه و نه دولتی در آلمان تأسیس شود که اگر از لحاظ محتوایی غنی و پربار باشد، به تدریج موجب جذب دانشگاهیان خواهد شد که این اقدام می تواند از طریق یک انجمن رسمی در آلمان به ثبت برسد.

دکتر گرهولد از برگزاری یک همایش مهدوی در آلمان خبر داد که پیرامون موضوع عاشورا و همایش های اربعین و بیشتر در منطقه بوخوم فعالیت می کند.

در ادامه دکتر امامی ضمن دعوت از  این استاد اسلام شناس آلمانی برای شرکت در کنگره لقاء الحسین «علیه السلام» اربعین و تبادل اطلاعات در این زمینه تأکید کرد: برای پیشبرد بحث دکترین و اربعین تشکیل یک مؤسسه جهت ایجاد ارتباط ضروری است.

انتهای پیام  313/17

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha