شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام محمد احمدزاده - اوقاف خراسان رضوی

حوزه/ معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی گفت: گسترش موقوفات حوزوی نیاز مهم عرصه وقف و جامعه است.

حجت الاسلام محمد احمدزاده معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری «حوزه» در گناباد گفت: سیاست جدید اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی،‌ افزایش بهره‌وری موقوفات و جلب مشارکت‌های مردمی در احیا و خدمت‌رسانی به بقاع متبرکه و زائران آن است.

وی اظهار کرد: بقاع متبرکه منشأ خدمات فرهنگی به جامعه می‌باشند لذا سازمان اوقاف و امور‌خیریه برنامه‌ها و طرح‌های ویژه‌ای را در سطح بقاع‌متبرکه ازجمله آرامش‌بهاری، یاس‌نبوی، نشاط‌‌ معنوی و بصیرت‌عاشورایی را برگزار می‌کند و این برنامه‌ها نقش موثری در تقویت حضور و خدمت‌رسانی به زائران دارد.

احمدزاده پشتوانه اصلی وقف را مردم دانست و تصریح کرد: در دوره‌های مختف تاریخ وقف به اهتمام و پشتوانه مردمی وجود داشته است و باید زمینه حضور بیش از پیش مردم در پروژه‌های عمرانی در موقوفات و بقاع متبرکه فراهم شود چراکه سهم کمک‌های مردمی در رشد و توسعه موقوفات و بقاع متبرکه سهم ممتاز و ویژه‌ای است.

وی ادامه داد: با توجه به فرهنگ‌سازی صورت گرفته شده در بین مردم پروژه‌های عمرانی اوقاف و امور خیریه خراسان‌رضوی نسبت به سال‌های گذشته از لحاظ کمی و کیفی قابل مقایسه نیست و دارای رشد ۳ برابری می‌باشد.

معاون حقوقی و ثبتی اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی ایجاد وقف جدید توسط خیرین را برای نیازهای روزمره جامعه ضروری دانست و تصریح کرد: در گذشته بسیاری از نیازمندی‌های عمومی جامعه را واقفین و خیراندیشان فراهم می‌کردند و باید در شرایط کنونی نیز نیازهای جامعه توسط کمک‌های خیرین به صورت فردی و گروهی تامین شود که از جمله این اینها موقوفات حوزوی است که باید گسترش یابد.

 

احمدزاده یکی از زمینه‌های تعرض به موقوفات را عدم آگاهی افراد نسبت به الزامات و مسائل شرعی وقف عنوان کرد و افزود: ترویج وقف و تبیین مسائل شرعی و فرهنگ‌سازی در دستور کار اداره کل اوقاف و امورخیریه خراسان‌رضوی قرار گرفته که سبب افزایش ثبت وقف جدید و کاهش دعاوی وقف شده است.

وی تثبیت مالکیت وقف را یکی از زمینه‌های تعرض به موقوفات بیان و خاطرنشان کرد: با شناسایی رقبات فاقد سند مالکیت، ۳۰ درصد از رقبات استان فاقد سند مالکیت هستند که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در یک دوره ۵ ساله تمامی رقبه‌های خراسان‌رضوی دارای سند مالکیت می‌شوند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha