جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید محمد حسین نواب

حوزه/ مدیر مدرسه اسلامی هنر گفت: اگر بنده مدیر حوزه بودم، بدون تردید با تمام توان بر روی «روزآمدی و کارآمدی» حوزه برنامه ریزی و تلاش می کردم.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسین نواب در گفتگو با خبرگزاری«حوزه»، به معرفی انجمن قلم حوزه پرداخت و گفت: این انجمن از مجموعه های علمی معاونت پژوهش و محل اجتماع نخبگان ادبیات و هنر حوزه علمیه قم می باشد که مورد اقبال اعضا و بزرگان ادبیات و هنر قم است؛ به طوری که علاوه بر حضور اعضاء در مجمع عمومی، هر یک از این عزیزان برای یک دوره عضو هیأت مدیره یا مسئول انجمن شده اند.

وی اظهار داشت: از دیرباز تاکنون رابطه هنر و ادبیات با حوزه نزدیک بوده است؛ به نحوی که اسلام به واسطه معجزه اش قرآن که معجزه ای ادبی می باشد، با هنر گره خورده است.

رئیس انجمن قلم حوزه ابراز داشت: دسترسی آسان امروز ما به عرب و ادبیات فارسی، مرهون تلاش و زحمات رجال و بزرگان دین می باشد که اینگونه به دست ما رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین نواب با اشاره به وضعیت مناسب انجمن قلم حوزه، خاطرنشان ساخت: همانطور که در اسناد و تاریخ آمده، شعر و ادبیات از حوزه علمیه برخاسته و امروز همه وظیفه داریم از این سرمایه کهن و ارزشمند مراقبت کرده و نگذاریم این هنر تاریخی کم رنگ شود و انجمن قلم حوزه موظف است در این زمینه تمام تلاش و همت خود را به کار گیرد.

*بدنه ادبیاتی حوزه از انتصاب آیت الله اعرافی خرسندند

وی در بخش دیگر از این مصاحبه به انتخاب مدیر جدید حوزه های علمیه پرداخت و گفت: با انتخاب آیت الله اعرافی به عنوان مدیر جدید، بدنه ادبیاتی حوزه ، امیدوارند تغییرات خوبی در آینده به وجود آید.

رئیس انجمن قلم حوزه ادامه داد: در نشستی که با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته ایم، این نکته را مطرح کردیم که این وزارت با توجه به نوع نگاه مدیر جدید به هنر و ادبیات، باید نگاهی متفاوت تر و ویژه تر به حوزه داشته باشد.

*برگزاری جشنواره های ادبی ممتاز در کارنامه آیت الله اعرافی مشاهده می شود

مدیر مدرسه اسلامی هنر بیان داشت: با توجه به پرونده مدیریتی و علمکرد آیت الله اعرافی در جامعه المصطفی، بسیار خوشبین هستیم که تحولاتی اساسی، کاربردی و برنامه ای در ساختار آموزشی، پژوهشی و مدیریتی حوزه های علمیه رخ دهد؛ چراکه ایشان و همکارانشان در المصطفی جشنواره های ممتاز و بین المللی از جمله: «طوبی» و «کوثر» در زمینه ادبیات و هنر با موفقیت برگزار کرده اند.

*به تحولات جدی امیدواریم

حجت الاسلام والمسلمین نواب تصریح کرد: نگاه جدّی به جشنواره ها و مسابقات فرهنگی و هنری از سوی آیت الله اعرافی در المصطفی، مجموعه های ادبی و هنری حوزه را بسیار امیدوار ساخته است که تحولات جدّی در راه موفقیت و اعتلای بیشتر انجمن های علمی قرار دارد.

*«اگر مدیر حوزه بودم!

وی در پاسخ به این سؤال که «اگر مدیر حوزه بودید، نخستین فعالیتی که انجام می دادید، چه بود؟» اظهار داشت: به طور کلی طلاب و روحانیون جوانی خود را در اختیار حوزه قرار داده و همه این عزیزان در راستای اعتلاء و قدرت بیشتر حوزه تلاش می کنند؛ اما اگر بنده مدیر حوزه بودم، بدون تردید با تمام توان بر روی «روزآمدی و کارآمدی» حوزه برنامه ریزی و تلاش می کردم.

رئیس انجمن قلم حوزه ابراز داشت: «تغییر در ساختار حوزه های علمیه»، «ساماندهی و برنامه ریزی به روز آموزشی»، «اصلاح کتب درسی» و ... از جمله مهترین اقداماتی است که باید مورد عنایت قرار بگیرد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر یادآور شد: در موضوع کتب درسی و برنامه ریزی آموزشی، همچنان در حال انجام روال 30 سال پیش هستیم و سوال اینجاست آیا در این چند دهه، اوضاع و احوال کشور متفاوت نشده است؟ چرا باید با اعتماد به نفس، همان شیوه و متون گذشته را در سیستم به کار بگیریم؟

*با سبک و سیاق موجود نمی توان در حوزه تحول ایجاد کرد

حجت الاسلام والمسلمین نواب خاطرنشان ساخت: گاهی در راستای تحول در حوزه های علمیه، تغییراتی را در متون آموزشی؛ آن هم به صورت محدود انجام می دهند؛ به نحوی که فقط یک کتاب برداشته شده و کتاب دیگری ساده تر یا سنگین تر جایگزین آن می شود؛ آیا با این سبک و سیاق می توان در حوزه تحول یا انقلاب ایجاد کرد؟

* نیازمند نگاه مدیریتی تحول ساز هستیم

وی تصریح کرد: امروز حوزه علمیه آهسته حرکت می کند و در این راستا، نیازمند نگاه مدیریتی تحول ساز هستیم که با توجه به سابقه آیت الله اعرافی و عملکرد موفق ایشان در جامعه المصطفی، حوزه و حوزویان امیدوار به تحولات عظیم، سازنده، پویا و نوآورانه می باشند.

*نگاهی گذرا بر فعالیت های انجمن قلم حوزه

رئیس انجمن قلم حوزه ضمن اشاره به فعالیت های انجمن، آن را عهده دار رسیدگی به فعالیت های ادبی حوزویان دانست و گفت: این انجمن در طول سال با برگزاری جلسات نقد اثر، نشست‌های تخصصی و کارگاه های آموزشی، عهده دار رسیدگی به فعالیت‌ های حوزویان در عرصه ادبیات می باشد.

مدیر مدرسه اسلامی هنر با اشاره به لزوم توجه به گسترش یافتن ادبیات فارسی در جهان، ابراز داشت: ادبیات ما در گذشته ادبیات بسیار قوی بوده و بزرگان شعر فارسی به زبان جهانی و عرفانی شعر می‌سرودند؛ اما سال هاست که نسیم ادبیات فارسی کمتر در دیگر نقاط جهان می‌وزد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب ادامه داد: امروز آثار شاعرانی همچون مولوی جزو پروفروش‌ترین کتاب‌ها در کشورهای خارجی است؛ در حالی که محدوده اثربخشی آثار ادبیات ما کوچک‌تر شده است.

*بیشترفعالیت ادیبان ایرانی، ترجمه است

وی خاطرنشان ساخت: متأسفانه اهالی ادبیات دستاورد تازه‌ای برای ادبیات جهان نداشته و به ترجمه روی آورده‌اند و آنقدر که ما آثار غربی‌ها را به فارسی ترجمه می‌کنیم، به زبان‌های دیگر ترجمه نمی‌شود.

رئیس انجمن قلم تصریح کرد: این انجمن محلی برای تجمع نخبگان و سرآمدهای حوزه علمیه در عرصه ادبیات است که در آن به آسیب‌شناسی ادبیات امروز پرداخته می‌شود.

مدیر مدرسه اسلامی هنر بیان داشت: یکی از وظایف حوزویان، انتقال معارف بلند شیعی به تمام جهانیان است که ادبیات از بهترین ابزارها برای این کار می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان اظهار داشت: با استفاده از داستان نویسان، فیلم نامه نویسان و شاعران توانایی که در میان طلاب داریم، می‌توانیم به این مهم دست یابیم.

لازم به ذکر است، انجمن قلم حوزه به عنوان یکی از 19 انجمن علمی حوزه های علمیه است که در معاونت پژوهش حوزه علمیه قم شکل گرفته و ساماندهی فعالیت های ادبی حوزه، برپایی همایش ها و کرسی های نظری و ادبی، بررسی نقاط ضعف و قوت ادبیات و هنر، تدوین مقالات تخصصی، شناسایی نخبگان رشته های هنر و ادبیات، ترجمه کتب و ... را در دستور کار دارد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha