سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسللام و المسلمین کلباسی

حوزه/ مدیر مراکز تخصصی حوزه گفت: امروز بیش از سه هزار نفر در ۲۶ رشته تخصصی در سطوح دو، سه و چهار به تحصیل می پردازند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کلباسی، پیش از ظهر امروز در نشست هم اندیشی مدیر حوزه های علمیه با مدیران مراکز تخصصی، با بیان اینکه بحث تخصص، همزاد حوزه های دانش و حوزه های علمیه از آغاز تا به امروز بوده، اظهار داشت: همواره بزرگانی در رشته های مختلف دانشی، تخصص یافتند و منشا آثار فراوانی در تاریخ علم و حوزه های علمیه شدند.

وی با بیان اینکه مدل تخصص به شکل آکادمیک و منظم امروزی، بیشتر از حدود 25 سال در حوزه های علمیه سابقه ندارد، گفت: کار مراکز تخصصی از سال 1370 با دو رشته تفسیر و کلام و سپس قضا و تبلیغ آغاز شد و امروز مراکز تخصصی در 26 رشته در سطوح دو، سه و چهار در علوم مختلف حوزوی به تربیت دانش پژوهان می پردازند.

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه با اشاره به اینکه رشته های مراکز تخصصی براساس نیازسنجی در حوزه شکل گرفته و هیچکدام تشریفاتی نیست، ابراز داشت: امروز بیش از سه هزار نفر در رشته های مختلف تخصصی در حال تحصیل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با بیان اینکه وضعیت فعلی با نیازها فاصله بسیار زیادی دارد، گفت: باید اعتراف کرد که در دوران کودکی مراکز تخصصی در حوزه هستیم و تا دوران بلوغ و کمال فاصله بسیار زیادی وجود دارد.

وی افزود: از حدود 50 مرکزی که در سراسر کشور فعالیت دارند، فقط هشت مرکز تحت تکفل مرکز مدیریت حوزه های علمیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی با بیان این که مراکز تخصصی حوزه با نقش آفرینی خود در شرایط امروز، جهاد علمی انجام می دهند، اظهار داشت: مراکز تخصصی ابتدا زیرنظر مدیریت حوزه ها و شورای مراکز تخصصی تا سال 85 فعالیت داشتند؛ سپس در پی تغییر و تحولات به مدت سه ماه زیر نظر مدارج بودند و در ادامه تا سال 90، به "امور حوزه ها" و "مسائل آموزشی" تقسیم بندی شدند؛ سپس مجددا مراکز تخصصی ادغام و زیر مجموعه معاونت آموزش شدند و در این میان امور این مراکز بخشی در استان ها و بخشی در ستاد پیگیری می شد.

وی افزود: پراکندگی مراکز تصمیم گیر مراکز تخصصی، سرانجام شورای عالی و مدیریت حوزه را در اواخر سال 93 متقاعد کرد که باید این مراکز متمرکز باشند و بنا شد که زیر نظر مدیریت حوزه ها اداره شوند.  

*دستاوردهای مراکز تخصصی

مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه در ادامه به تبیین دست آوردهای مراکز تخصصی پرداخت و ابراز داشت: تاکنون یک هزار و ۶۰۰ پایان نامه تخصصی دفاع شده و همین تعداد نیز در حال دفاع است؛ همچنین حدود یک هزار کتاب که عمدتا تخصصی هستند در این مراکز به چاپ رسیده است.

وی افزود: تدوین حدود 180 متن آموزشی، انتشار 14 مجله تخصصی و ترویجی، تولید 80 نرم افزار، راه اندازی 50 سایت اینترنتی و برگزاری کارگاه ها و نشست های علمی بخش دیگری از دست آورهای مراکز تخصصی است.  

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی تصریح کرد: همچنین در دوسال گذشته، اجلاسیه های اساتید و تقدیر از اساتید برگزار شده است.

وی همچنین با اشاره به تدوین آئین نامه و مقررات از سوی مراکز تخصصی، گفت: البته هنوز بعضی از آئین نامه ها نظیر آئین نامه آموزشی سطح چهار، جذب و ساماندهی اساتید و انتخاب اساتید برتر در مجرای تصویب قرار دارد که امیدواریم سریعتر تصمیم گیری شوند.

مدیر مراکز تخصصی حوزه با بیان این که وضعیت شناسی مراکز تخصصی در بحث پژوهش صورت گرفته، ابراز داشت: همچنین مقدماتی برای آمایش و مهندسی رشته ها در حد آغازین انجام شده است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی افزود: همچنین در بخش ارزیابی و نظارت، اقداماتی صورت گرفته که براساس مصوبات شورای عالی حوزه و شورای گسترش، مراکز درجه بندی شوند.

وی با بیان اینکه در زمینه مقررات ا کمبودهایی مواجه بوده و نیازمند اصلاحات هستیم؛ ابراز داشت: اخیرا با موافقت شورای عالی حوزه و شورای گسترش، اصلاح روند کار در کمیته آموزش و انتقال کمیته مراکز به مدیریت مراکز تخصصی مورد تصویب قرار گرفت.

مدیر مراکز تخصصی حوزه تصریح کرد: در بحث فناوری، تمام مراکز تخصصی به سیستم اتوماسیون متصل هستند.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی در پایان، تاسیس 8 مرکز جدید و 15 شعبه رشته جدید در قم و شهرستان ها را از دیگر اقدامات مراکز تخصصی عنوان کرد و افزود: با مذاکرات صورت گرفته و عنایات آیت الله العظمی مکارم، دو رشته مشاوره و قضا که از کمبود فضای مناسب رنج می بردند، به مدرسه امام کاظم(ع) منتقل شدند.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha