جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) تهران

حوزه/ مدرسه علمیه آیت الله سیدمحمد علم الهدی(ره) در یکی از مناطق قدیمی تهران بنام محله آب منگل، کوی کردبچه، واقع شده است و در حال حاضر ۱۶۰ طلبه در پایه های یک تا ده، در این مدرسه مشغول تحصیل هستند.

خبرگزاری «حوزه» - تهران/ مدرسه علمیه آیت الله سیدمحمد علم الهدی(ره) در یکی از مناطق قدیمی تهران بنام محله آب منگل، کوی کردبچه، واقع شده است. «آب منگل»، یادآور خاطرات جوانانی شجاع و با غیرت؛ و «کردبچه» یادآور شهیدی مؤمن و انقلابی از خطّه کردستان است.

باني و واقف اين مكان مبارك آیت الله سید محمد علم الهدی(ره) بود. ایشان در سال 1306 در مشهد مقدس دیده به جهان گشود؛ عالمی از سلاله سیادت و تقوا که چندین نسل از خاندان ایشان جزء علماء و بزرگان دین بودند.

مرحوم علم الهدی پس از گذراندن دروس ابتدایی در ایران، به نجف می‌رود و در بازگشت از عراق، در قم ساکن می شود، و در درس حضرات آیات محقق داماد، گلپایگانی، امام خمینی (ره) و... حضور یافته و از وجود معنوی و پربرکت آن بزرگان بهره می‌گیرد. و در سال 1350 به توصیه امام خمینی(ره) به عنوان امام جماعت مسجدالزهراء(س) به تهران می‌آید.

این عالم خدوم و مردمی سرانجام بعد از 17 سال خدمت صادقانه و عالمانه به مردم منطقه آب منگل، در سال 1367 به دیار باقی شتافت و در حرم مطهر امام رئوف حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شد.

پسر، آرزوی پدر را محقق کرد

حجت الاسلام والمسلمین مراد‌زاده، مدیر مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تهران در خصوص روند تأسیس این مدرسه گفت: مرحوم آیت الله سید محمد علم الهدی در سال 1363 در صدد بود تا حوزه علمیه‌ای را در کنار مسجدالزهرا(س) تأسیس نماید ولکن به دلیل برخی موانع، این آرزو در دوران حیات ایشان محقق نشد و سرانجام پسر بزرگوارشان آیت الله سید عبدالهادی علم الهدی، متولی ساخت حوزه علمیه شد و سال 1368 موفق به راه اندازی آن گردید و آن را نیز به اسم پدرشان نامگذاری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۶۰ طلبه در پایه های یک تا ده، در مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) تهران مشغول به تحصیل هستند  و ارائه دروس خارج فقه و اصول نیز از  برنامه‌های آتی این مدرسه می باشد.

*مروری بر فعالیت های مدرسه علم الهدی(ره)

بخش اول: فعالیت های آموزشی

حجت الاسلام اسدی، معاون آموزش مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) با اشاره به نقاط قوت نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: اهتمام جدی مدارس علمیه به بحث و مباحثه دروس توسط طلاب، وجود رابطه صمیمی بین استاد و شاگرد، احترام فراوان طلاب به اساتید، توجه ویژه اساتید به امور آموزشی و اخلاقی طلاب، حاکم بودن فضای صمیمیت و اخلاص بر محیط‌های حوزوی، تعهد اساتید بر تفهیم و تبیین کامل مطالب درسی برای طلاب و... از جمله اقدامات مثبت نظام آموزشی در حوزه هاست. هر چند که کسی منکر برخی اشکالات در ساختار نظام آموزشی حوزه نیست، و باید نسبت به تصحیح آن‌ها برنامه ریزی دقیق و علمی صورت پذیرد.

وی با تأکید بر اینکه مدرسه علم الهدی(ره) از جمله مدارس موفق در عرصه علمی است، افزود: هم اکنون در این حوزه تعداد 160 طلبه و از پایه های 1 تا 10 مشغول به تحصیل می باشند، و ارائه دروس خارج فقه و اصول نیز از جمله برنامه‌های آتی این مجموعه است.

حجت الاسلام اسدی با بیان اینکه معاونت آموزش از پرمسئولیت‌ترین واحدهای مدرسه است، گفت: پیگیری وضعیت انضباطی، اخلاقی و آموزشی طلاب، ثبت اطلاعات آموزشی و انتخاب واحد درسی طلاب در زمان مقرر، پاسخگویی به طلاب مراجعهکننده جهت مرخصیها و توجیه غیبتها، برنامهریزی و اجرای امتحانات کتبی (ارتقائی جدیدالورودها، تثبیت، میانترم، ترم، تجدیدی و...)، پیگیری وضعیت اساتید (از نظر علمی، كلاسداری و...)، اجرای آییننامهها و مقررات آموزشی مركز و مدرسه، و تعامل مستمر با اساتید جهت ارتقای سطح علمی و تربیتی طلاب، و... از مهمترین وظایف اداره آموزشی مدرسه علم الهدی(ره) می باشد.

بخش دوم: فعالیت های پژوهشی

حجت الاسلام سجادی، معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) نیز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم مدرسه ترغیب و تشویق طلاب به سمت تحقیق، پژوهش و نویسندگی است، گفت: یکی از اولویت‌های ما در برنامه های پژوهشی، فراهم کردن شرایطی برای حضور فعال طلاب در جشنواره علامه حلی(ره) است، و لذا بیشتر توان مان را نیز روی این جشنواره متمرکز کرده ایم. و هم اکنون همه طلاب مؤظفند حداقل یک عنوان مقاله جهت شرکت در جشنواره به معاونت پژوهش ارائه بدهند.

وی با اشاره به اینکه همه ساله باهماهنگی معاونت پژوهش مرکز مدیریت استان برای طلاب جدیدالورود، کارگاه‌های روش تحقیق مقدماتی برگزار می‌کنیم، اظهار داشت: در این کارگاه طلاب با روش درست پژوهش کردن آشنا می‌شوند، و می‌آموزند که چگونه یک مقاله‌ی علمی غنی و قوی را با توجه به نیازهای جامعه تألیف نمایند. و در ادامه با گذراندن کارگاه روش تحقیق پیشرفته، مهارتشان در عرصه فعالیت های پژوهشی تکمیل می‌گردد.

حجت الاسلام سجادی با تاکید بر فراهم کردن فضای تحقیق و پژوهش برای طلاب، خاطر نشان کرد: مسلم است که آموزش پژوهش محور،‌ همیشه یکی از دغدغه‌های دستاندرکاران و مدیران حوزه بوده و برای حرکت در این مسیر تلاش‌های مختلفی صورت پذیرفته است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) افزود: فعالیت «معاونت پژوهش» در مدارس علمیه و اهمیتدادن به آن، مهر تاییدی بر توجه ویژه دستاندرکاران دلسوز حوزه برای نیل به اهداف این بخش است. و لکن عدم تأمین منابع مالی برای تجهیز کتابخانه و سایت حوزه که از ابتدایی ترین نیازهای یک پژوهشگر می باشد، ما را در پیگیری بهتر این امر دچار مشکل نموده است.

بخش سوم: خدمات اداری و مالی

بخش اداری و مالی از دیگر قسمت‌های فعال این مجموعه‌ است که به ارائه خدمات مختلف به طلاب مشغول‌اند. از جمله این خدمات عبارتند از: پیگیری امور رفاهی طلاب (اسكان، شهریه، بیمه، صدور كد و...)؛ فراهم کردن شرایط لازم برای بازدید طلاب از مراکز علمی، فرهنگی و زیارتی؛ بررسی مشکلات عمومی طلاب و پیگیری رفع آن‌ها و...

بخش چهارم: معاونت تهذیب

حجت الاسلام عبادتی نیز با تبیین برنامه های معاونت تهذیب مدرسه آیت الله علم الهدی(ره)، بیان داشت: بنا بر تاکیدات تولیت و معاونین، این مدرسه در بخش اخلاق، نخستین گام را به حفظ و ارتقای کرامت نفس طلاب اختصاص داده است. و بدین منظور «اصل اخلاقی» مهمی را در مدرسه پی ریزی کرده که بر اساس آن هر گونه بی احترامی به طلاب اکیداً ممنوع است.

وی افزود: یکی از نمونه های احترام به کرامت نفس طلاب، اعتماد به اظهارات آنان است. و اعتماد مدرسه به صداقت طلاب، موجب گردیده تا بسیاری از سوءتفاهمات در بین خود طلاب به بهترین صورت حل و فصل شود. البته مجموعه مدیریت و اساتید مدرسه نیز در تشخیص درست مسیر، به طلاب مشاوره داده و آنان را راهنمایی می کنند.

حجت الاسلام عبادتی خاطرنشان کرد: همچنین مدرسه، با دعوت از خانواده های طلاب و برگزاری درس اخلاق برای آنان می کوشد تا خانواده ها را با مسئولیت‌های طلبگی آشناتر و به این مسئولیت، متعهدتر کند. ارتباط حوزه علمیه با همسران و خانواده های طلاب به این منظور انجام می گیرد که از شکاف رفتاری و اعتقادی بین طلاب و همسرانشان جلوگیری شود تا در نتیجه خانواده‌ای همفکر و همراه داشته باشند.

بخش پنجم: فعالیت های تبلیغی

تاکید بر تبلیغ درست و اصولی دین مبین اسلام به عنوان یک رسالت اصلی برای همه طلاب، همواره مورد توجه حوزه های علمیه بوده است. به همین منظور مدرسه علمیه علم الهدی(ره) در حد وسع و امکاناتی که در اختیار دارد، با همکاری معاونت تبلیغ مدیریت حوزه استان تهران و با برگزاری کارگاه‌های تبلیغ، طلاب را با مهارت و دانش لازم برای تبلیغ آشنا می‌کند، و سپس آن‌ها را در ایام تبلیغی به مناطق مورد نیاز معرفی و اعزام می‌کند.

گذری بر فعالیت های عمرانی مدرسه

حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده، به ارائه گزارشی از فعالیت های عمرانی مدرسه علمیه آیت الله علم الهدی(ره) پرداخت و اظهار داشت: ساختمان مدرسه به دلیل کهنه بودن، نیازمند نوسازی بود و از آنجا که با محدودیت‌های شدید مالی مواجه بودیم امکان تعمیرات کلی وجود نداشت.

مدیر مدرسه آیت الله علم الهدی(ره) افزود: در سال جاری و بعد از پیگیری های بسیار و با حمایت تولیت محترم  آیت الله علم الهدی، و همت مسئولان مدرسه بالاخره موفق شدیم با تأمین منابع مالی محدودی، تعمیرات اساسی در ساختمان آموزشی و اداری حوزه انجام دهیم.

وی با بیان این‌که تمامی فعالیت های عمرانی و تجهیز و نوسازی کلاس‌ها و حجرات با اعتباری بالغ بر 150 میلیون تومان به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: بازسازی ساختمان اصلی مدرسه، بازسازی 13 حجره، نوسازی و تجهیز 10 کلاس درس، احداث سرویس های جدید بهداشتی، و تجهیز آشپزخانه طبقات و... از جمله این فعالیت ها بوده است.

مدیر مدرسه آیت الله علم الهدی(ره) افزود: کف سازی حیاط و سالن های ساختمان، نوسازی موتورخانه، و ساماندهی کتابخانه و سایت از دیگر پروژه های عمرانی مدرسه علمیه علم الهدی(ره) بود.

ارائه خدمات مشاوره ای

حجت الاسلام والمسلمین مرادزاده در ادامه با بیان اینکه حضور مشاوران علمی و اخلاقی در مدرسه، موجب سلامت اخلاقی، انضباطی و آموزشی طلاب خواهد شد، گفت: در چند سالی که بنده مدیریت مدرسه را عهده دار هستم و قبلاً نیز با محیط حوزه و روحیات طلبه ها آشنایی کامل داشتم، به نظرم باید شناخت ابتدایی طلبه ها نسبت به دروس حوزوی ارتقاء یابد، یعنی اهمیت و ارزش کتاب هایی که از مقدمات تا سطح عالی را می گذرانند، به خوبی بدانند.

وی افزود: پیشنهاد بنده، قرار دادن یک مشاور با تجربه  تحصیلی برای در کنار طلبه ها است. همچنان که در مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه ها یک اتاق مخصوص برای  مشاور تحصیلی متخصص و متعهد تعیین کرده اند، و دانشجویان و دانش آموزان برای تعیین رشته مورد علاقه شان و سایر مسائل آموزشی از آن مشاور، راهنمایی و کمک می گیرند. و لکن در مدارس علمیه جای چنین مشاوره ای خالی است و یک طلبه بعد از ده سال تحصیل به یک امام جماعت ساده اکتفاء می‌کند و به عنوان یک مبلغ ساده  احکام شرعی باقی می ماند، و لذا از رسالت اصلی مدارس بلند مدت که اجتهاد پروری است، غفلت می‌شود.

سخن پایانی

مدیر مدرسه آیت الله علم الهدی(ره) در پایان با بیان این که دغدغه همه مسئولین حوزه ایجاد فضایی علمی و بانشاط برای پیشرفت تحصیلی و تهذیبی طلاب می باشد، اظهار داشت: حاصل این تلاش‌ها در راستای تعلیم و تربیت طلابی فرهیخته، فاضل و انقلابی می باشد، تا ان شاءالله بتوانند در آینده جامعه تأثیرگذار بوده، و به بیان مقام معظم رهبری هدایتگر دینی و سیاسی مردم باشند.

گزارش: مهدی زارعی

                            

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha