شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار نخبگان حوزوی با تولیت ‌آستان قدس رضوی

حوزه/ روزگاری تتبع در کتاب ها و آثار پیشینیان، بسیار زمان ‌بر و طاقت ‌فرسا بود، اما امروز که انواع امکانات و تجهیزات در دسترس قرار گرفته، باید به همان میزانی که امور سهل شده، محصولات و برکات بیشتری از نیروهای مخلص، متقی و توانمند حوزه‌های علمیه منتشر شود

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، امروز در دیدار معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور و حدود 500 نفر از نخبگان و استعدادهای برتر حوزوی، در مشهد، گفت: توجه جهانیان به اسلام ناب و معارف اهل بیت علیهم‌السلام، وظیفه سنگینی را بردوش همه ما گذاشته تا علاوه بر احیای تراث که امر مبارکی است، مسائل مستحدثه را در دستور کار قرار داده و به دنبال پاسخ مناسب برای سئوالات مطرح در زمینه احکام، هنر، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و... باشیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش بهره ‌وری در پژوهش‌ها و تحقیقات، در گرو تلاش و تعامل نهادها و مراکز پژوهشی است، ابراز داشت: این تعامل کمک می‌کند تا اقدامات صورت گرفته به دور از تکرار و موازی ‌کاری باشد و نیازهای جامعه را پوشش دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: روزگاری تتبع در کتاب ها و آثار پیشینیان برای یک حدیث، بسیار زمان ‌بر و طاقت ‌فرسا بود، اما امروز که انواع امکانات و تجهیزات در دسترس قرار گرفته، باید به همان میزانی که امور سهل شده، محصولات و برکات بیشتری از نیروهای مخلص، متقی و توانمند حوزه‌های علمیه منتشر شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی اظهار کرد: این نگاه غلطی است که همواره سلطه‌گران در طول تاریخ داشته ‌اند و گمان می‌ کنند با به شهادت رساندن و زندانی کردن سران و رهبران جریان های شیعی و اسلامی می‌توانند مقابل این جریانات بایستند؛ همچنان‌ که تبعید امام راحل(ره)، شهادت شیخ نمر، اسارت شیخ زکزاکی، شهادت ائمه هدی(ع) و شخصیت‌های برجسته اسلام در اعصار مختلف آن ها را به اهداف ‌شان نرسانده است.

وی با تأکید بر این که دانش ‌آموختگان مکتب امام صادق علیه‌السلام باید موثر واقع شوند نه متأثر، گفت: امروز در یمن چه خبر است؟ در آفریقا چه خبر است؟ شیخ زکزاکی به عنوان شاگرد خودساخته مکتب امام صادق(ع) 5 فرزندش را در راه خدا می‌دهد و خودش زندان می‌رود، اما خم به ابرو نمی‌آورد و عالم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: جامعه قرآنی جامعه‌ ای است که بر چهار پایه اساسی "اقامه نماز"، "زکات"، "امر به معروف" و "نهی از منکر" بنا شده و شکل گرفتنش به دست انسان‌ های خود ساخته‌ای است که توانسته‌اند دارای کرامت باشند و این کرامت را باید در خانه کریمان جستجو کرد.

تولیت آستان قدس رضوی به طلاب جوان توصیه کرد که دوران تحصیل و فراگیری را بسیار مغتنم بشمارند و ظرفیت‌های خود را برای فراگیری معارف الهی بیش از پیش توسعه دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی همچنین آستان قدس رضوی را مدرسه‌ای دانست که معلم آن امام معصوم(ع) و دانش‌آموزانش زائران و مجاوران هستند و گفت: کرامتی که موجب می‌شود انسان به مقامی برتر از ملائک برسد، فقط در پرتو انوار کریمان ممکن می‌شود؛ لذا اکنون که در جوار امام رضا(ع) هستید، از ایشان بخواهید تا کرامت و علم را در قلب هایتان وارد کند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی عماد، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه نیز در این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت‌های مرکز امور نخبگان حوزه های علمیه کشور پرداخت.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha