شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بازی رایانه ای

حوزه/ چهارمین همایش آسیب شناسی بازی های رایانه ای با همکاری جامعه المصطفی(ص) و سازمان بسیج رسانه استان قم در سالن همایش های مجتمع آموزش عالی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام کهوند از کارشناسان رسانه در این همایش گفت: عدم تولید محتوای علوم انسانی بزرگترین ضعف متولیان عرصه رسانه و دین است؛  اسلام برای بشر جهت تعلیم و تربیت رده بندی هایی قرار داده است مثلاً، دوران سنی تکلیف و پذیرش مسئولیت در شکل گیری اشخاص نقش مهمی ایفا می کند و در بازی های رایانه ای به این دوران پرداخته شده است.

حجت الاسلام کهوند افزود: متاسفانه امروزه بسیاری از بازی های رایانه ای خارجی و همچنین بعضی محصولات تولید داخل، بر اساس نظام و تفکرات غربی ساخته می شوند و شخصیت افراد بر اساس تفکرات غربی شکل می گیرد.

این کارشناس عرصه رسانه،  توزیع نامناسب بازی های رایانه ای در کشور را مورد نقد قرار داد و  گفت: در تفکیک رده بندی سنی در بازی های رایانه ای، عملا کاری صورت نگرفته و اساسا شخص در جامعه آزاد است هر نوع بازی، هرچند دارای محتوای غیر مجاز و مغایر با  آموزه های دین مبین اسلام باشد را از طرق مختلف همچون شبکه های اجتماعی، سایت ها و... در اختیار افراد قرار دهد.

حجت الاسلام کهوند، ابراز داشت: اهل بیت(علیهم السلام ) بعضی مفاهیم دینی را غیر مستقیم و گاهی در قالب سرگرمی و بازی به اقشار مختلف منتقل می کردند و به شیوه های مختلف مبانی دینی را تبلیغ می کردند، اما امروزه در عرصه تبلیغ دین  این امر مورد توجه قرار نگرفته، بر این اساس نسبت به مقام معظم رهبری نسبت به ولنگاری فرهنگی هشدار می دهند.

این کارشناس رسانه بازی های رایانه ای را شامل نظریات و تفکرات غربی دانست و عنوان کرد: متاسفانه امروزه مالکیت ، تبلیغ و تولید بیش از 80 درصد بازی های جهانی در دست صهیونیست هاست،  باید اهداف آنان در این مسیر را شناخت، زیرا با القاء محتوای سخیف مفاهیم مغایر با دین را به نسل نو تزریق می کنند.

* 23 میلیون مخاطب بازی های رایانه ای

بر پایه این گزارش مهندس هادی اسکندری، مدیر فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای نیز در ادامه این همایش به تبیین وضعیت بازی های رایانه ای در ایران پرداخت و ابراز داشت: در کشور 23 میلیون مخاطب بازی های رایانه ای داریم، این تعریف برای کسی است که در هفته یک ساعت بازی می کند که 63 درصد از این تعداد مرد و مابقی زن می باشد و 77 درصد بازی کنندگان، با گوشی همراه بازی می کنند و بحث جمعیتی آنها امروزه تغییر کرده و به سنین نوجوانی رسیده است.

 اسکندری در ادامه افزود: لذت بخش بودن بازی و نبودن سرگرمی، از عمده دلایل سوق به بازی های رایانه ای است.

مدیر فرهنگی بنیاد ملی بازی های رایانه ای کشور، حضور نیرو های ارزشی و متعهد در این عرصه را مهم خواند و تصریح کرد: متاسفانه در عرصه رسانه فعالیت چشمگیری نداریم، بنابراین حرکت های ما با ضعف همراه است و همیشه در توجه به این امر مهم منفعلانه حرکت کرده  و دنبال مطالبه و انتقاد در این عرصه نبودیم.

*پژوهش های مفید در عرصه بازی های رایانه ای از قم آغاز شود

وی تدوین و تالیف متون علوم انسانی در عرصه رسانه و بازی های رایانه ای را از ضعف های متولیان فرهنگ دانست و ابراز داشت: در چند سال اخیر در خارج از کشور بیش از 400 مقاله در حوزه خشونت نگاشته شده است، ولی متاسفانه در این عرصه بشدت از نبود محتوای مفید و سالم رنج می بریم، لذا اگر قرار است نگارشی در این عرصه از حیث دین و فرهنگ اسلامی صورت بپذیرد باید از قم آغاز شود.

*نیازمند یاری حوزه و روحانیت در تولید محتواهای دینی هستیم

هادی اسکندری در ادامه گفت: در داخل کشور ازحیث فنی در تولید بازی های رایانه ای  مشکلی نداریم، اما در بحث تولید محتوای متناسب با فرهنگ «اسلامی- ایرانی» مشکل جدی داریم در این راه نیازمند یاری و ارشادات علمای دین هستیم تا بتوانیم بازی های متناسب با فرهنگ دینی و اسلامی به بازارهای جهانی و داخلی ارایه دهیم.

این گزارش می افزاید صمدی دبیر چهارمین همایش آسیب شناسی بازیهای رایانه ای نیز در ادامه این مراسم ابراز داشت: امروزه اکثر بازی ها، محتوای نامناسبی دارند و گاهی شاهد تولید بازی هایی هستیم که مغایربا فرهنگ اسلامی است.

وی در ادامه افزود: بازی های رایانه ای در ایران و جهان اسلام، از لحاظ فنی، تولیدات فاخری  هستند، ولی در زمینه محتوا ضعیف اند.

اسکندری گفت: یکی از اساسی ترین موضوعات در میان جوانان و نوجوانان، بازی های رایانه ای است که از بدو ورود به کشور در شخصیت پردازی آنان موثر بوده  و این ابزار ها و لوازم مربوط به آن می توانند بعد از چند سال فرهنگ یک ملت را سمت و سو دهند.

گفتنی است، در پایان این مراسم، همسرشهید مدافع حرم شهید علوی به بیان خصوصیات روحی این شهید پرداخت و اظهار داشت: شهید علوی همواره فردی با اخلاق بودند که تمامی فضایل نیک را در خود جمع کرده بودند و افتخار خادمی کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها را نیز داشتند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha