چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام اسماعیلی بوستان کتاب

حوزه/ اندیشه‌های امام رضا(ع) در باب حکومت با روایات دیگر ائمه(ع) تفاوت‌هایی دارد، چراکه امام رضا(ع) در دوران حضورشان در ایران با بخش‌های مختلف اجرایی و حکومتی از نزدیک مواجه بودند.

حجت الاسلام والمسلمین  اسماعیل اسماعیلی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با اشاره به شرایط پرالتهاب دوران زندگی امام رضا(ع) گفت: بعد از روی کار آمدن بنی‌عباس شرایطی فراهم شد که در دوره اجداد امام رضا(ع) فرهنگ و تمدن اسلامی رشد و شکوفایی ویژه‌ای پیدا کند و ده‌ها و صدها نحله‌های فرهنگی و عقیدتی به وجود آید.

وی ادامه داد: در آن دوران دانشمندان، فیلسوفان و حتی ملحدان بسیاری در مناطق مختلف گرد آمدند و اندیشه‌ها و آرای مختلفی نشر پیدا کرد و امام رضا(ع) به‌صورت منطقی و عقلانی به مقابله این اندیشه‌ها رفت و توانست با پاسخ‌های اقناع کننده در برابر این جریان‌ها بایستد.

این محقق حوزوی بیان کرد: مأمون از روی اغراض سیاسی مجالس مختلفی را با حضور علمای مذاهب مختلف تشکیل می‌داد تا با امام رضا(ع) مناظره کنند ولی امام با دلایل محکم با آنها مقابله کرد.

وی ابراز داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با رشد کم‌سابقه علمی و فرهنگی و رشد اندیشه‌ها و جریان‌هایی در کشور و جهان مواجه هستیم و در این شرایط حوزه‌های علمیه باید متکفل پاسخ‌های منطقی و اقناع‌کننده باشند.

حجت الاسلام  والمسلمین اسماعیلی عنوان کرد: ما باید از سیره امام رضا(ع) از برخورد با جریانات مختلف و شکل پاسخگویی به سؤالات اندیشه‌ها و آرای مختلف استفاده کرده و شیوه برخورد با این اندیشه‌ها را استخراج کنیم و به پاسخگویی آنها بپردازیم.

وی با بیان اینکه از سیره امام رضا(ع) هم به‌صورت شکلی و هم به‌صورت محتوایی استفاده کنیم، گفت: در زمینه استفاده از بعد محتوایی کارهایی صورت گرفته است و می‌توانیم آن را به‌صورت نظام‌مند در آورده و به نتیجه برسانیم ولی در بعد شکلی کاری نشده است و باید به آن توجه کنیم.

حجت الاسلام  والمسلمین اسماعیلی بررسی اندیشه‌های امام رضا(ع) در باب حکومت اسلامی را مورد تأکید قرار داد و افزود: اندیشه‌های امام رضا(ع) در باب حکومت با روایات دیگر ائمه(ع) تفاوت‌هایی دارد چراکه امام رضا(ع) در دوران حضورشان در ایران با بخش‌های مختلف اجرایی و حکومتی از نزدیک مواجه بودند.

وی بیان کرد: روایاتی که از امام رضا(ع) در باب حکومت نقل شده و جریاناتی که در تاریخ ثبت شده است دارای برجستگی‌هایی است که در سایر روایات ائمه دیگر یا نیست یا کمتر است.

حجت الاسلام  والمسلمین اسماعیلی تصریح کرد: اگر با این نگاه به روایات امام رضا(ع) در باب حکومت اسلامی بپردازیم می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات ما باشد و راه‌های روشن‌تری را پیش روی حوزه باز کند.

انتهای پیام/313/390

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha