جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محمد تقی سبحانی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از مشکلات عمده کسانی که در بحث تحول فعالیت می کنند این است که هیچ یک از آن ها تجربه ۳۰ سال جمهوری اسلامی را مطالعه نمی کنند، ما باید توجه داشته باشیم که دانش سازی از کتابخانه ها و مدرسه ایجاد نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین  محمد تقی سبحانی در نشستی با موضوع «جریان شناسی اجتماعی و رویکرد تمدنی به دین» در جمع نخبگان علوم انسانی دانشگاه های کشور در قم  با بیان اینکه بحث های جریان شناسی ابعاد مختلفی دارد که یکی از بعدهای آن  این است که ما را با مبانی علوم انسانی آشنا می کند، اظهارداشت: جریان شناسی ما را وارد ریشه های دانش ها می کند و دانش های ما را با واقعیت پیوند می زند.

وی با بیان این که جریان شناسی سرآغاز یک حرکت توصیفی است، بیان کرد: جریان شناسی می تواند کاربرد عملی و عینی داشته باشد و کسانی که قصد دارند الگوهای تحول آینده را بدهند می بایست از عمق تحولات آگاهی پیدا کنند و هم کسانی که دغدغه های معرفتی دارند و هم کسانی که مباحث اجتماعی دغدغه آن ها محسوب می شود، باید به مباحث جریان شناسی توجه ویژه ای داشته باشند.

استاد حوزه علمیه  در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمدن اسلامی در آغاز شکل گیری  خود یک مرحله دانشی را پشت سر گذاشته است، خاطرنشان کرد: دانش فقه و دانش کلام دو دانشی بود که در تاریخ تمدن اسلامی یافت شده است  و مابقی دانش ها، علومی هستند که خارج از تمدن اسلامی وارد شده  و متفکران ما با جذب این علوم، آن ها را تکامل دادند که دانش فلسفه که اساس از آن به عنوان یک دانش یونانی یاد می شود، یکی از نمونه های علم وارداتی به تمدن اسلامی است.

مدیر بنیاد فرهنگی امامت با اشاره به اینکه تمدن اسلامی برای ساختن نظام  اجتماعی خود دانش هایی را ایجاد کرده است، افزود: تمدن اسلامی ما که از قرن چهارم عبور می کند دچار بحران های سیاسی و فکری بسیاری می شود و با افول تمدن اسلامی نظام دانشی آن دچار پراکندگی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی  با بیان اینکه  دانش فقه بدلیل ساختارمند بودن  کمترین آسیب را از سوی تجدد طلب ها دیده است، اظهار کرد: یکی از مولفه های اصلی شکل گیری حرکت های اجتماعی  معاصر مواجهه با بایدهای مدرنیته در قرن اخیر  بوده است .

وی  با اشاره به شکل گیری سه جریان سنت گرایی، تجدد گرایی و تمدن گرایی در درون تمدن اسلامی، خاطرنشان کرد:  جریان سنت گرایی در مواجهه با پدیده ها حرکت انفعالی و گریزان را در پیش می گیرند و تاکید بر  میراث گذشته را در دستور کار خود قرار داده اند، این جریان معتقدند برای جلو گیری از اضمحلال جامعه اسلامی باید سدی بین این جامعه و تمدن غرب ایجاد کنیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  گفت: جریان دوم گروهی از متدینان جامعه اسلامی  هستند با عنوان روشنفکران دینی که هم نسبت به دانش مدرن توجه دارند و هم نسبت به حفظ ارزش های اسلامی دغدغه مند هستند اما برای این دسته آن چه اصالت دارد دانشی است و افکاری است که بر تجدد حاکم است که در این نوع نگاه تمدن گذشته و علوم میراث گذشته بر اساس شاخص های حاکم بر تجدد سنجیده می شود و به علت تضاد بنیادینی که بین تجدد و اسلام برقرار است  به مرور زمان شاهدیم که جریان روشنفکر دینی  گام به گام  از میراث ها و چهارچوب های ارزشی اسلامی جدا شده است و در پی آمال تجددند.

وی  با بیان اینکه  تجدد گرایان بر این مبنا، معتقدند  که عالم تجدد انسان جدید می خواهد ،  تصریح کرد: در برابر این جریان ها، جریان حوزه تفکر اصیل اسلامی یک خیزش معرفتی ایجاد کرده است که مقارن با ظهور انقلاب اسلامی است. این جریان اجتماعی با مشاهده آسیب ها و چالش هایی که بر اساس تجربه چند دهه ایران معاصر شکل گرفته است، سر برآورد واساسا رویکرد تازه ای در این عرصه به شمار می آید.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برخی افراد نگاهشان نسبت به غرب ظاهری است، بیان کرد:  در غرب یک تمدن شکل گرفته است که بنیان های نظری آن تا الگوهای عملی آن یک زنجیره پیوسته است است که از یک منطق نظام مند تبعیت می کند.

وی  با اشاره به ضرورت توجه به بحث تحول علوم انسانی، تصریح کرد:  یکی از مشکلات عمده کسانی که در بحث تحول فعالیت می کنند این است که هیچ یک از آن ها تجربه 30 سال جمهوری اسلامی را مطالعه نمی کنند، ما باید توجه داشته باشیم که دانش سازی از کتابخانه ها  و مدرسه ایجاد نمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی  با بیان اینکه نگاه ما به تمدن گرایی باید نگاه تکاملی و توسعه گرا باشد،اظهار کرد:  دانشگاه های ما به عینیت و حال علوم توجه دارند و باید بدانند که برای تحول نیاز است که تجربه های گذشته را مورد مطالعه قرار دهند.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha