پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شهریار بحرانی کارگردان سینما

حوزه/ اگر حوزه و روحانیت به سینما توجه بیشتری داشته باشند، می توان با کمک سینماگران متعهد، جبهه واحدی را در مقابل انحرافات و کج اندیشی های هنر هفتم شکل داد.

شهریار بحرانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به تبیین نظرات خود درباره لزوم نقش آفرینی فکری حوزه در سینما، پرداخت.

بحرانی از نویسندگان و کارگردانان متعهد سینمای ایران که کارگردانی هشت فیلم"ملک سلیمان"، "مریم مقدس"، "دنیای وارونه"، "حمله به اچ3"، "آب را گل نکنید"، "هراس"، "گذرگاه" و "پرچمدار" در کارنامه سینمایی وی به چشم می خورد.

وی همچنین تدوین سریال یوسف پیامبر(ع) را که از آثار ماندگار مرحوم فرج الله سلحشور در رسانه ملی به شمار می رود، برعهده داشته است.

*به عنوان پرسش نخست، مهم ترین انتظارات سینماگران از حوزه های علمیه چیست؟

انتظار از حوزه و علما بسیار زیاد است چرا که این بزرگواران می توانند معلمان سینماگران باشند و همچون پدری راهنما و دلسوز، هدایتگر سینما باشند.

سینما در این زمینه مطالبات زیادی از استادان و علما حوزه دارد و این انتظار مطرح است  که علمای دین، سینماگران را فراموش نکنند و دست آنها را بگیرند و با معارف قرآنی، غنی و مسلط کنند تا در فیلم ها استفاده کنند.

*برای دینی کردن سینمای فعلی چه گام هایی باید برداشته شود و حوزه در چه زمینه ای می تواند نقش آفرینی کند؟

امروز سینما دچار بحران هویتی سختی است و دشمن هم قصد دارد سینما را به این سو و آن سو بکشاند تا از اهداف خود دور کند.

اگر حوزه های علمیه و علمای بزرگوار به سینما توجه بیشتری داشته باشند، می توان با کمک سینماگران متعهد، جبهه واحدی را در مقابل انحرافات و کج اندیشی های سینما شکل داد و تلاش کرد سینما به مسیر اصلی خودش هدایت شود.

*انتظار از نقش آفرینی حوزه در عرصه سینما، آیا به معنای ورود حوزه به عرصه فیلمسازی است؟     فیلم های شهریار بحرنی

از حوزه انتظار می رود در بالاترین و قوی ترین سطح فکری، فرهنگی و معرفتی وارد کار هنری شود؛ برای آینده سینمای ایران نهاد و شخص دیگری نمی تواند در این زمینه، کار موثری کند و سینماگران انتظار دارند حوزه در این بخش وارد شده و بیشتر کار کند.

بخش های هنری و تخصصی را خود سینمای ایران دارا می باشد و مهم این است که همه باید در خدمت یک تفکر متعالی باشند تا به نتیجه صحیح و کارآمدی دست یابیم؛ نمی شود از حوزه انتظار داشت در همه جزئیات فیلمسازی وارد شود و انتظار مناسبی هم نیست و خود سینماگران در این عرصه تخصص لازم را دارند.

*شما در سابقه هنری خود، کارگردانی دو فیلم قرآنی "مریم مقدس" و "ملک سلیمان" را در کارنامه کاری خود دارید؛ واکنش مردم را نسبت به روایت تصویری قصص قرآن در سینما و تلویزیون چگونه ارزیابی می کنید؟  

مردم همیشه استقبال کرده اند که داستان های مذهبی و قرآنی را در حیطه روایت گری سینما و تصویر مشاهده کنند و بدون تردید ما امروز از نظر مخاطب مشکلی نداریم.

مهم ترین بحث این است که ما در مسئولان فرهنگی نظام، عزم جدی در رابطه با تولید آثار سینمایی مبتنی بر قصص قرآن مشاهده نمی کنیم و بر این اساس، معمولا آن گونه که باید و شاید مسئولان از این پروژه ها حمایت نکرده اند یا اگر حمایت کرده اند، به طور نیمه کاره متوقف مانده است.

چه خوب بود که این حرکت ادامه پیدا می کرد و به سرانجام خوبی می رسد؛ چرا که کشورهای عربی منطقه و چه بیرون از خاورمیانه، نسبت به فیلمسازی جهان تشیّع بسیار حساس هستند و آنها هم نیاز دارند اطلاع و آگاهی بیشتری نسبت به تفکرات تشیّع داشته باشند.

*یعنی از طریق آثار سینمایی و تلویزیونی می توان تفکر تشیّع را به منطقه و حتی دنیا گسترش داد؟ 

بله می توانیم صدور تشیّع را از طریق فیلمسازی داشته باشیم؛ بخش هایی از فیلم های قرآنی و دینی ما به خوبی توانسته اعتقادات و نظرات شیعه را به مسیحیت و مسلمان های اهل تسنن معرفی کند و زمینه ساز الفت خوبی نیز باشد؛ به عنوان مثال، هنگامی که فیلم "مریم مقدس" در یکی از کشورهای آفریقایی نمایش داده شد، سبب آرامش دو دشمن قدیمی از مسیحیان و مسلمانان آن منطقه گردید؛ آنها همیشه در جنگ بودند اما هنگامی که فیلم پخش شد، قلوب آنها به یکدیگر نزدیک شد و دست از جنگ برداشتند.        

*یکی از سوال های بسیاری از علاقه مندان به سینما این است که چرا هالیوود به عرصه فیلمسازی و روایت تصویری قصص انبیاء در سطح جهانی پرداخته و آنها از این مسئله چه هدفی را دنبال می کنند؟  

آنها ابتدا با برنامه ریزی قصد داشتند که هم رژیم غاصب اسرائیل را توجیه کنند و هم در جنگ روانی، آن گونه نشان دهند که خودشان طرفداران ادیان آسمانی هستند؛ این سیاست تغییر کرد و امروز بیشتر وجه پرداختن به فیلم های مربوط به تاریخ پیامبران از باب تقدس زدایی است و می خواهند ضربه بزنند و فیلم هایی که اخیرا ساخته شده، این هدف را دنبال می کند.

*به عنوان پرسش پایانی، فیلم سینمایی "ملک سلیمان2" که گفته می شد بعد از اکران "ملک سلیمان1" تولید خواهد شد، در چه وضعیتی است؟

به دلیل کمبود بودجه بسیاری از پروژه های هنری متوقف شده و "ملک سلیمان2" نیز شامل همین پروژه ها می باشد.

گفت وگو: محمد مهدی عنایت پور

انتهای پیام/313/33 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha