پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جواد اردکانی

حوزه/ راه مبارزه با ولنگاری فرهنگی این است، عرصه فرهنگ، رنگ خود را از منفعت طلبی‌های سیاسی بری کند اولین قدم در این خصوص آن است. باید فرهنگ را از دست جناح‌ها و باندهای سیاسی خارج کنیم.

جواد اردکانی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» پیرامون بحث ولنگاری فرهنگی که این روزها در عرصه فرهنگ و هنر مطرح شده است، اظهار داشت: بحث ولنگاری فرهنگی از موضوعاتی است با وجود طرح آن توسط رهبر معظم انقلاب، اما تعریف خاصی از آن ارائه نشده و هر کس برای خود برداشتی از آن دارد.

وی افزود: پیرامون آنچه مقام معظم رهبری، تحت عنوان «ولنگاری فرهنگی» بیان فرمودند، قبل از آنکه بتوان برای آن مصداق‌های  بیرونی و عینی مطرح کرد باید گفت؛ متاسفانه این ولنگاری در ساختارهای فرهنگی وجود دارد، در عرصه فرهنگ دستخوش یک بلا تکلیفی و آشقتگی غریبی هستیم و این مسأله سرمنشا معضلاتی در اجتماع، فرهنگ، هنر و... شده است؛ آسیبی که متاسفانه شدت آن هر روز بیش­تر می‌شود.

* اقدامات سیاسی جواب نداده است

کارگردان فیلم «شور شیرین» ادامه داد: تا نتوانیم در بحث ساختارها به یک انسجام خوب دست پیدا کنیم، اتفاقات بیرونی ادامه خواهد داشت، البته ممکن است اقدامات سلبی نیز در مبارزه با ولنگاری فرهنگی انجام شود، اما باید بررسی کرد اینگونه رفتارها تا چه حد می‌تواند سبب بهبود، این اوضاع شود.

وی گفت: تازه این سئوال مطرح است آیا برخورد سلبی سبب تشدید آسیب ها می شود؟ یا از آن می کاهد؟ این سوالی است که باید پیرامون آن تحقیق جدی کرد تا به پاسخ منطقی برسیم.

وی با انتقاد از بازار داغ اشاعه فحشا در مطبوعات و رسانه ها گفت: یکی از نشریات مطلبی تحت عنوان نقد مطرح کرد، شاید بتوان از آن به عنوان مصداق اشاعه فحشا نام برد، البته این نشریه به نوعی خواسته بود پوشش شرکت کنندگان در جشن حافظ را تقبیح کند، اما ادبیاتی که برای نقد انتخاب کرده بود به هیچ وجه زیبنده نبود.

اردکانی اضافه کرد: آشفتگی که در عرصه فرهنگ وجود دارد به اندازه‌ای گسترده شده که به عقیده من یک وزارتخانه یا سازمان به تنهایی قادر نیست آن را پوشش دهد، برای همین مقام معظم رهبری به عنوان راس هرم در جامعه اسلامی، می‌بایست گروهی را تعیین کنند تا این گروه بتواند برای همه بخش‌های فرهنگی ساختارسازی انجام دهد، با این رویکرد می توان ساختار مورد نظر همه اقشار مختلف و در عین حال، متناسب با آموزه های دینی و انقلابی برای فرهنگ و هنر در نظر گرفت که تخلف از آن جرم حساب شود.

* نقدی بر مجلس پیرامون فرهنگ

وی در‌باره نقش مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس طی سال‌های گذشته نشان داده پر اشتباه‌ترین راه ممکن را در حوزه فرهنگ طی کرده، حتی باید اذعان کنم، نمایندگان مجلس هم در این زمینه از داشتن شناخت لازم پیرامون مسائل فرهنگی در بحث ولنگاری محروم هستند. بنابراین می‌بینیم اکثر برخورد‌های آنها محدود به برخی مصادیق می شود که متاسفانه تاثیرگذاری مورد نظر را ندارد.

این کارگردان و سینماگر در ادامه گفت: راه مبارزه با ولنگاری فرهنگی این است، عرصه فرهنگ، رنگ خود را از منفعت طلبی‌های سیاسی بری کند اولین قدم در این خصوص آن است. باید فرهنگ را از دست جناح‌ها و باندهای سیاسی خارج کنیم تا قادر باشد، جایگاه واقعی خود را پیدا کند، اتفاقی که طی این چهار دهه گذشته رخ نداد و فرهنگ تابعه‌ سیاست و اقتصاد بود و همواره دستخوش بازی‌های ریاکارانه بوده، البته همیشه در حال سر دادن شعارهای فرهنگی هستیم، اما در عمل هیچ قدمی بر نداشته‌ایم. براین اساس، اعتقاد دارم برای مبارزه با ولنگاری فرهنگی باید در سطحی بالاتر از قوای سه گانه به این موضوع پرداخته شود.

* میراث خوار سیاست های فرهنگی قبل از انقلاب هستیم

کارگردان فیلم «به کبودی یاس» در پایان گفت: متاسفانه هنوز میراث خوار سیاست‌های فرهنگی قبل از انقلاب هستیم، دائما فاصله بین اهداف فرهنگی و ساختارهای فرهنگی زیادتر می‌شود. به همین دلیل وزارت ارشاد یا سازمان تبلیغات به تنهایی نمی‌توانند در این حوزه عملکرد مطلوبی داشته باشند، چون معمولا در این سازمان‌ها، تنها سیاستی چهار ساله حاکم است که در پایان اگر مباحث فرهنگی حادتر نشده باشد، کمتر نیز نشده است! اتفاقی که با کمی نگاه به گذشته، می‌توان به صادق بودن آن معترف بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha