جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
جواد مزدآبادی

حوزه/ در بسیاری از فیلم‌ها یا سریال‌های سینمایی سعی می‌شود، مضامین مورد نظر به ابتدایی‌ترین شکل ممکن یعنی گفتاردرمانی لحاظ شود، رویکردی که معمولا تاثیرگذاری لازم را ندارد.

جواد مزد آبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره جایگاه  سبک زندگی ایرانی اسلامی در فیلم‌های سینمایی گفت: ‌نظرات درباره جایگاه سبک زندگی ایرانی - اسلامی در سینما و تلویزیون با هم متفاوت است و مغایرت دارد، لذا باید هر کدام را به صورت جداگانه مورد ارزیابی قرار داد.

وی با اشاره به نقش رسانه ملی در ساخت برنامه‌های نمایشی گفت: در تلویزیون دستور‌العملی وجود دارد که به واسطه آن سینماگران می‌بایست مفاهیم مورد نظر را در کارهایشان لحاظ کنند، اما آنچه دارای اهمیت است این است که به چه طریق و کیفیتی این کار انجام می شود.

این کارگردان سینما افزود: در بسیاری از فیلم‌ها یا سریال‌های سینمایی سعی می‌شود، مضامین مورد نظر به ابتدایی‌ترین شکل ممکن یعنی گفتاردرمانی لحاظ شود، رویکردی که معمولا تاثیرگذاری لازم را ندارد، زیرا از دل برآمده نیست، اما کارهایی که در آن موضوعات دینی و اخلاقی بر پایه معنا و مفهوم به بیننده منتقل می‌شود می‌تواند با تماشاگر ارتباط برقرار کند.

مزدآبادی یادآور شد: برای درک بهتر این موضوع، سریال «پرده‌نشین» را مثال می زنم که در آن محور روحانیت است، و آنچه از شخصیت‌ها در این سریال می‌دیدیم کاملا واقعی و پذیرفتنی بود. برای همین تماشاگر آن را قبول کرد و استقبال از آن هم خیره کننده بود.

وی ادامه داد: مثلاً فیلم سینمایی «یک حبه قند» ساخته رضا میرکریمی است. که روابط بین خانواده یزدی وجود دارد در این فیلم برای خانواده همه نوعی تقکر وجود دارد. برای نمونه یکی از آنان روحانی است و دیگری تاجر و... به همین دلیل تماشاگر نمودی از کل جامعه را در سریال می‌بیند و آن را می‌پذیرد. اما متاسفانه تعداد این گونه فیلم ها در تلویزیون و سینما کم است!

*تفاوت کار در سینما

کارگردان فیلم «طاووس‌های بی پر» درباره سبک زندگی در سینما اظهار داشت: در سینما وضعیت کمی متفاوت است، چون کارگردان آن نظارت‌هایی که در تلویزیون وجود دارد را شاهد نیست، برای همین تا حدودی دستش باز‌تر است. پس اگر بخواهد به سبک زندگی توجه داشته باشد از امکانات بیشتری در این زمینه بهره می‌برد. مثلا  «دختر» ساخته دیگر رضا میرکریمی، فیلم زیبا و شریفی است که در کنار نقد اجتماعی ما، عزت و شرافت ایرانی را نیز می‌بینیم.

وی اضافه کرد: منظور از حفظ عزت و شرافت این است کارگردان در این فیلم نقدهایی به برخی روابط و اصول حاکم بر زندگی سنتی دارد، اما در عوض داشته و مزایای آن را هم نشان می‌دهد. حال ممکن است در روش زندگی ایرانی نقصان‌هایی داشته باشد، اما مزایای آن به اندازه‌ای زیاد است که می‌توان نقاط ضعف اندک را هم از بین برد. تنها کافیست که با دیده احترام به فرهنگ و ارزش‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی توجه شود.

*میزگرد یا نمایش کدامیک موفق اند؟

مزدآبادی در پاسخ به این سوال که آیا سبک زندگی ایرانی اسلامی تنها به واسطه کارهای نمایشی است که تبلیغ می‌شود؟ گفت: چون معمولا وقتی از تبلیغ آموزه‌های مورد نظر سخن گفته می‌شود همه توجهات به سمت کارهای نمایشی (فیلم و سریال) سوق پیدا می‌کند، در حالیکه برنامه‌های رادیویی، نماهنگ‌ها و میزدگردهای اجتماعی نیز در این زمینه مفید و پرفایده است، به شرطی که اصولی برای آن در نظر گرفته شود.

وی گفت: اکثرا نماهنگی که طی چند مدت اخیر در تلویزیون بارها پخش شده را اکثر مردم تماشا کرده اند، این کار «ارغوان» نام دارد در آن تعدادی نوجوان شعری با محوریت مدافعان حرم می‌خوانند، داستان این موزیک ویدیو درباره پسر نوجوانی است که پدرش در سوریه به شهادت رسیده و وی از این مسئله غصه می‌خورد. مادر این نوجوان هم به شدت نارحت فرزندش است، اما چند نوجوان با خواندن شعری در مدح مدافعان حرم کودک را متوجه عظمت کاری که پدرش کرده، می‌کنند و در این آوردگاه فرزند شهید با چهره‌ای شاد اما مصمم با آنها هم مسیر می‌شود. در این کار، ارزش‌های حاکم بر زندگی ایرانی به بهترین و تاثیرگذارترین شکل بیان می‌شود، حتی می‌توان گفت؛ شکل حماسی موزیک ویدیو، تماشاگر را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

*مخاطبان رادیو را دست کم نگیریم

مزد آبادی در پایان تاکید کرد: در انتهای سخنانم می‌خواهم اشاره‌ای به برنامه‌های رادیویی داشته باشم، زیرا مخاطبان رادیو بسیار زیاد هستند نباید آنها را نادیده گرفت. رادیو را در هر مکانی می‌توان گوش داد. در حین رانندگی یا مشغول کار در منزل یا کارگاه، پس اگر بتوانیم ابزار مورد نظر را به خوبی به خدمت گیریم می توانیم دست آوردهای عظیمی را کسب کنیم، البته حتما باید دقت کنیم که به واسطه انتقال مفهوم از طریق کلام که لازمه رادیو است، آثار ما در دام شعار گرفتار نیاید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha