چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله سیداحمد خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران، گفت: اقدام انقلابی امام(ره) در سال ۶۷ در قبال منافقین، کاری قرآنی، فقهی، انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت مسلمان ایران و باعث امنیت امروز ایران شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، آیت الله سیداحمد خاتمی در خطبه های نمازجمعه تهران که در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، خاطرنشان کرد: این روزها دنیای استکبار برنامه جدیدی علیه ملت بزرگ مان دارند و آن این است که جنازه در حال احتضار منافقین آمریکایی و استکباری را می خواهند دوباره زنده کنند، درحالی که دنیای استکبار باید بداند این جنازه، در حال احتضار کامل است، و هر گز زنده شدنی نیست.

وی افزود: منافقین سیاه ترین پرونده را پیش ملت ایران داشته و 17 هزار ترور انسان های بی گناه را در پرونده دارند؛ ترورهایی نه فقط درباره افراد نظامی، بلکه حتی کشاورز، معلم اخلاق، کارگر و ... در زمره افرادی بودن که توسط منافقین ترور شدند؛ برای مثال در زمان افطار ماه رمضان زنگ خانه را می زدند و اعلام می کردند که نزدیک زمان افطار نذری آوردیم و وقتی مادری با کودک خود درب خانه را باز می کرد، نارنجکی را به آن خانه پرت می کردند.

*داعش امروز، تکرار منافقین ایران در سال 59 است

امام جمعه موقت تهران، گفت: جوانان امروز ایران بدانند، آن چه این روزها در باره داعش و جنایات آن می شنوید، سال 59 و 60، منافقین در داخل کشور انجام دادند؛ ترور کردند، کشتند، مثله کردند و برخی را هم زنده زنده در آتش سوزاندند.

وی با بیان این که منافقین نوکرهای وحشی استکبار جهانی هستند و پرونده  آن ها در عرصه خارجی هم باید به دقت بررسی شود، یادآور شد: وقتی منافقین عمله صدام شدند، به دستور او، شیعیان و کردهای عراقی را کشتند و الان هم در کنار داعش هستند و در عراق و سوریه، مسلمان کشی می کنند.

*قرارداد میلیاردی منافقین با عربستان سعودی برای جاسوسی کردن

آیت الله خاتمی افزود: همچنین قراردادی بین این منافقین و دولت جلاد عربستان منعقد شده که یک قرارداد ملیاردی است و حاصل آن هم این است که جاسوسی کرده و پول بگیرند؛ در کل پرونده شان بسیار سیاه است.

وی گفت: واقعا مایه تأسف هست، کشورهایی که پرچم مبارزه با تروریسم را بلند کردند، ملجأ و پناهگاه تروریست های آدم کش منافقین شده که این شرایط، نشانه ای است که همگان بدانند قصه دنیای استکبار، قصه حقوق بشر و مقابله با تروریست نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: در ماه های پایانی جنگ، این منافقین، پیاده نظام صدام شده و به جنگ فرزندان ملت ایران آمدند؛ خودشان گفتند نقشه این بود بیایند کرمانشاه و از آن جا همدان و از همدان تهران و البته شتر در خواب بیند پنبه دانه؛ اما واقعا چنین توهمی داشتند؛ یک هفته مانده بود به عملیات مرصاد، رفتار زندانیان منافق در ایران، با زندانبانان عوض شده بود، و به زندان بانان می گفتند هفته دیگر ما زندان بان شما هستیم. این اسمش تبانی با محاربین نیست؟ این  رفتار محاربه است و قرآن شدیدترین مجازات ها را نسبت به محاربین دارد.

*اقدام انقلابی امام(ره) در سال 67 خدمت به ایران بود

وی گفت: همان ها که به جنگ با فرزندان ملت ایران آمدند، محارب بودند و هم آن ها که در زندان بودند، محارب بودند، چون می گفتند فقط به این دلیل به جنگ با فرزندان ایران نمی رویم که در زندان هستیم.

آیت الله خاتمی افزود: کاری که امام خمینی(ره) در سال 67 کردند، کاری قرآنی، فقهی انقلابی و خدمتی بزرگ به ملت مسلمان ایران بود.

*منافقین داعشی های ایران هستند

وی خاطرنشان کرد: در اروپا، همایش برای منافقین می گذارند، و در داخل هم کسانی همراه با منافقین و داعش می شوند؛ منافقین داعشی های ایرانی هستند؛ کسانی در کشور با آمریکا و اتحادیه اروپا و با بی بی سی کاملا آلوده همکاری می کنند و از این رو مسئولین به هوش باشند.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: برای آگاهی نسل جوان می گویم که اگر آن روز، آن خدمت جانانه را امام خمینی(ره) در برابر منافقین نکرده بود، امروز ما گرفتاری های فراوانی داشتیم؛ امنیت نداشتیم؛ و از این رو امنیت امروز ما مدیون آن اقدام انقلابی امام(رض) هست.

*شاگردان امام(ره)، نگذارند امام(ره) مظلوم و غریب شود

وی افزود: از شاگردان امام راحل و آن ها که در مکتب امام خمینی(ره) تربیت شدند و از آن ها که دم از امام(ره) می زدند توقع هست؛ چرا اجازه میدهند امام(ره) مظلوم و غریب شود؟ شخص بنده به عنوان تکلیف از امام خمینی(ره) و اقدام انقلابی شان دفاع کردم و باکی ندارم.

*اپوزوسیون دولت بودن در نظام اسلامی جایی ندارد

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر و تبریک هفته دولت، گفت: در نظام اسلامی زندگی می کنیم و معتقدیم همه دولت های بعد از انقلاب مشروع بودند، چرا که تنفیذ ولایت را داشتند و بنابراین اپوزوسیون دولت بودن در نظام اسلامی جایی ندارد؛ نقد به مسئولین و دولت هم، باید نقد سازنده و ایراد،  راهگشا باشد و این مهم را کسی نفی نمی کند.

وی با بیان این که شهید رجایی و شهید باهنر، دو دولتمند الگو هستند، گفت: این دو شهید بزرگ، با پافشاری بر ارزش های انقلاب، در مقابل دنیای استکبار قهرمانانه ایستادند و تلاش شبانه روزی برای خدمت به محرومین داشتند؛ ساده زیست بوده و هر دو آن ها، دل بسته به دنیا نبودند و امام(ره) فرمودند، ریاست و مقام، این دو شخصیت بزرگ را عوض نکرد.

*متملقان، مسئولان و کشور را بیچاره می کنند

استاد حوزه علمیه قم، در ادامه سخنان خود با بیان این که رفتار متملقانه، یک آسیب برای هر سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه محسوب می شود، گفت: یک مسئول نباید انتظار داشته باشد که همیشه از آن ها تعریف شده و مردم آن ها را بستایند؛ این رفتار، رفتاری غیر اسلامی است که امام علی(ع) از آن تعبیر به  درد بی درمان می کند؛ واقعا هم آدم های متملق، مسئولین و کشور را بیچاره می کنند، چرا که در نتیجه رفتار آن، شاید مسئول هم در صدد رفع اشکال بر نیاید.

وی افزود: از سوی دیگر رفتار بد بینانه و عیب جویانه هم برای این که بگردیم و ایرادی پیدا کنیم، بد است و فردی این چنین بیمار است و عالم را بد می کند؛ در روایت ها نیز توصیه شده از رفاقت با این آدم ها دوری کنید که دچار آن می شوید.

*نقاط ضعف و قوت با هم دیده شود

آیت الله خاتمی ادامه داد: رفتار ناصحانه و خوبی ها را دیدن و تجلیل کردن و از سوی دیگر نارسایی ها را نقد سازنده کردن، از بهترین روش هاست و این مهم، سبک زندگی دینی است؛ اما فقط نقاط قوت را دیدن، سبب می شود رضایت کاذب پیش بیاید و فقط نقاط ضعف را دیدن نیز سبب یأس می شود؛ بنابراین باید هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت را با هم ببینیم که رفتار اسلامی همین است.

*معیشت مردم تحت الشعاع انتخابات آینده قرار نگیرد

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که سال چهارم دولت یازدهم است، و در سال آینده دوباره باید انتخابات برگزار شود، خاطرنشان کرد: آسیبی که ممکن است در سال آخر فعالیت دولت پیش بیاید و البته در برخی دوره ها هم پیش آمده این است که همه چیز تحت الشعاع انتخابات قرار گرفته و نتیجه این است که کار مردم تحت الشعاع قرار می گیرد؛ توصیه می کنم دوستان دولت با قوت و قدرت تا روز پایانی که در خدمت مردم هستید، عاشقانه عشق خدمت در دل تان باشد و این مهم را در عرصه عمل به نمایش در بیاورید؛ نشود خدای ناکرده، انتخابات آینده سبب شود همه چیز سیاسی شده و معیشت مردم تحت الشعاع قرار گیرد؛ معیشتی که رهبر معظم انقلاب آن را از مهمترین امور دانستند.

*تهمت در شأن مسلمانان نیست

امام جمعه موقت تهران، در ادامه سخنان خود، با تأکید بر این که افراد یک جامعه دینی حرمت یکدیگر را نگاه می دارند، گفت: تهمت در شأن مسلمان نیست و در طول تاریخ هم می بینیم که مقابله با انبیاء، با همین افتراها و تهمت ها صورت گرفت.

وی با تأکید بر این که تهمت را گناهی بزرگ ببینیم، در بیان راه های مقابله با آسیب رواج تهمت در جامعه، گفت: مستند محوری و قبول نکردن هر خبری از اولین راه های مقابله با تهمت است.

آیت الله خاتمی با بیان این که در برخی جوامع فرهنگ دینی حاکم است و در برخی دیگر، فرهنگ فساد، گفت: گسترش فرهنگ خوش بینی در جامعه دینی مگر این که غیر آن ثابت شود، یکی دیگر از راه های مقابله با تهمت است؛ البته در جامعه ای که فرهنگ فساد در آن حاکم است باید اصل را بر بدبینی گذاشت مگر این که خلاف آن ثابت شود.

وی افزود: اگر در جامعه ای صلاح و خوبی حاکم است بدبینی ظلم است و اگر در جامعه ای فرهنگ، فرهنگ فساد است، خوشبینی فریب خوردن است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که یکی دیگر از راه های مقابله با ترویج تهمت در جامعه، فراهم نکردن زمینه تهمت است، گفت: البته برخی از تهمت ها، ناشی از بی دینی و لامذهبی تهمت زننده است و این را نمی شود کاری کرد؛ یعنی اگر پاک هم زندگی کنید، آن بی دین تهمت خود را می زند؛ اما برخی تهمت ها هم هست که زمینه آن را متهم فراهم می کند.

وی افزود: برای مثال حرفی را که یک فرد نباید بزند، می زند و موضعی را که نباید بگیرد می گیرد؛ این جاست که مولا علی(ع) می فرماید اگر کسی چنین عمل کرد، بد گمانی به خودش را طبیعی بداند. واقعا هم کسی که زمینه ساز تهمت شد، بدگمان شوندگان به خودش را ملامت نکند.

آیت الله خاتمی گفت: همانطور که زمینه گناه کردن را هم فراهم کردن مانند خود عمل گناه، گناه است، زمینه سازی برای تهمت هم گناه است.

*در مقابل تهمت، اجازه دفاع به متهم بدهیم

وی گفت: راه دیگر برای مقابله با ترویج تهمت در یک جامعه این است که، اجازه دفاع به متهم دهیم؛ توجه کنیم که دفاع فقط برای محکمه نیست؛ البته قاضی موظف است حرف متهم را بشنود، اما قضاوت فقط مال محکمه نیست؛ برای مثال اگر پسری نزد پدر و مادر، شکایت همسرش را می کند، پدر و مادر نباید بدون شنیدن سخنان عروس شان، از فرزند خود دفاع کنند و یا بالعکس مادری نباید بدون شنیدن سخن دامادش، از دخترش حمایت کند.

امام جمعه موقت تهران، با بیان این که اگر شخصیتی عالم و یا مسئولی مورد نقد قرار می گیرد، اینجا باید تحقیق کرد، خاطرنشان کرد: می بینید فضای مجازی چه خبر است؛ گاه دروغ و تهمت و افترا مثل آب خوردن برای بعضی ها است.

*تهمت و غیبت مسئولین گناهی بزرگتر دارد

وی تصریح کرد: برخی می گویند مسئول حرمت ندارد و اجازه داریم در مورد او سخن بگوییم بدون این که تهمت و غیبت محسوب شود، در حالی که اتفاقا این امر، گناهش بیشتر است، چرا که آن مسئول کار و خدمت به جامعه می کند؛ آن وقت هر که هر چه گفت باور کنیم؟ مراقب باشیم بی دلیل آبروی مسلمانی زیر پا گذاشته نشود.

آیت الله خاتمی با بیان این که دفاع از مظلوم را ه دیگر مقابله با ترویج تهمت در جامعه است، گفت: اگر معلوم شد خبری دروغ است و تهمتی که زدند بی اساس است، همه وظیفه دارند از مظلوم دفاع کنند؛ اصولا وظیفه مؤمن این است که از مؤمن دیگر حمایت کند و تنهایش نگذارد.

*رسانه های دروغ گو را منزوی کنیم

وی در مورد راه دیگر مقابله با ترویج تهمت در جامعه گفت: منزوی کردن رسانه های دروغ محور و رسانه های شارلاتان و غوغاسالار برای مقابله با ترویج دروغ و تهمت ضروری است، چرا که معمولا شبکه های بیگانه از این قبیل اند و اکثر تهمت ها از ان جا می آید و از این رو باید با بی اعتنایی به این رسانه ها، آنان را منزوی کرد.

*عمران فرهنگی مساجد مهمتر از عمران فیزیکی است

امام جمعه موقت تهران در پایان سخنان خود، فرارسیدن روز جهانی مسجد را تبریک گفت و خاطرنشان کرد: مساجد هم باید از لحاظ فیزیکی آباد باشند، اما عمران فرهنگی آن مهمتر است تا کانون متدینان و تقویت اعتقادی جامعه و رشد اخلاقی مردم باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha