جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام تابش ، امام جمعه بندر امام خمینی (ره)

حوزه/ حجت‌الاسلام تابش گفت: مساجد نقطه مرکزی معماری «اجتماعی»، «فرهنگی»، «سیاسی» و حتی «اقتصادی» جامعه اسلامی هستند، البته این جایگاه هم‌اکنون در وجود نداشته و لازم است توسط حوزه‌های علمیه و روحانیون احیاء شود.

حجت‌الاسلام محمد تابش، امام‌جمعه بندر امام خمینی(ره)، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خوزستان، با بیان این‌که قرآن کریم، مساجد را مهم‌ترین پایگاه عبادت و هدایت انسان‌ها معرفی کرده است، تصریح کرد: قرآن کریم از این نظر بر مساجد تأکید کرده که بیت‌الله بوده و همین مهم نیز نشان‌دهنده شرافت و قداست مساجد است.

استاد حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به این‌که مسجد سکوی معراج انسان‌هاست، تصریح کرد: اگر بر مبنای روایات، نماز را معراج مؤمن می‌گویند، پس در حقیقت مساجد سکوی معراج انسان‌هاست که به‌واسطه حضور در آن، به آسمان معنویت سعود می‌کنند.

امام‌جمعه بندر امام خمینی(ره)، با اشاره به کارکردهای مساجد، گفت: در زمان رسول‌الله(ص) از مساجد به‌ عنوان «مکان عبادت، «پایگاه جهاد و بسیج»، «محل قضاوت» و «مکان تعلیم و تعلم مسائل دینی» استفاده می‌کردند و پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص) نیز امیرالمؤمنین(ع) نیز این جایگاه را احیا کردند.

حجت‌الاسلام تابش در ادامه افزود: البته پس از ظهور دوازدهمین امام شیعیان نیز، دوباره سنت و شیوه رسول‌الله(ص) احیاء شده و حضرت مهدی(عج) محل قضاوت و حکومت را مسجد قرار می‌دهند.

وی با تأکید بر این‌که مساجد نقطه مرکزی معماری جامعه اسلامی هستند، گفت: با توجه به آیات قرآنی که وظیفه اصلی انبیاء را دعوت به توحید، تقوا، عبادت خدا و ترویج ولایت‌پذیری معرفی کرده، در اصل پایگاه همه این‌ها مساجد هستند؛ به همین دلیل مساجد نقطه مرکزی معماری «اجتماعی»، «فرهنگی»، «سیاسی» و حتی «اقتصادی» جامعه اسلامی هستند که البته این جایگاه هم‌اکنون وجود نداشته و لازم است توسط حوزه‌های علمیه احیاء شود.

این استاد حوزه علمیه، به ارکان اصلی تأثیرپذیری جوانان برای حضور مؤثر در مسجد اشاره کرد و اظهار داشت: اگر جوانان با برنامه‌ریزی و مدیریت‌شده توسط روحانیون جذب شوند، مسلماً هم خود به صراط مستقیم هدایت می‌شوند و هم به یک هسته خودساخته و دیگر ساخته می‌شوند که تأثیرات شگرفی نیز بر جامعه می‌گذارند.

امام‌جمعه بندر امام خمینی، در پایان با بیان این‌که از مساجد باید به‌عنوان سنگرهای ضد تهاجم فرهنگی استفاده کنیم، گفت: برای این مهم باید چند رکن را در نظر گیریم که مهم‌ترین آنها «وجود هیئت‌امنای خوش‌فکر و فرهنگی»، «مدیریت انقلابی توسط روحانیت» و «نمازگزاران جوان آن مسجد» می‌باشد و اگر علما تلاش کنند با استفاده از ظرفیت‌های روحانیون، جوانان را به مساجد بکشانند، خود به‌ خود، مساجد به پایگاه‌های انسان‌ سازی که سنگری علیه تهاجم فرهنگی است، تبدیل می‌شوند.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha