جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیس انجمن اصول فقه

حوزه/ رئیس انجمن اصول فقه حوزه گفت: حوزه و دانشگاه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و برای پیشبرد اهدف نظام تلاش ویژه‌ای داشته باشند و دولت باید برای افزایش ارتباط آنها تلاش کند.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق محمدی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه کرامت ایرانی ها در فرهنگ اسلام است، گفت: هنر و تمدن ایرانی در دل فرهنگ اسلام نهفته است، بنابراین لازم است که سنت‌های ایرانی با شاخص‌های سنت‌های اسلامی سنجیده شود.

وی با اشاره به اینکه بزرگانی مثل بو علی سینا، ابوریحان بیرونی و خواجه نصیرالدین طوسی از رهگذر سنت اسلامی شهره جهانیان شده‌اند، بیان کرد: رسیدن به سیاست صحیح و درست و احیای فرهنگ اسلامی راهی جز این ندارد که سنت‌های ایرانی مطابق با سنت‌های اسلامی باشد.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه با بیان اینکه بهترین محل برای احیای سنت‌های اسلامی ایرانی، مسجد است، گفت: چه خوب است همانند برخی حکومت‌های گذشته نظیر حکومت‌های صفوی کلنگ زنی و احیای مساجد جزو کارهای مهم حکومتی بوده و مجلس نیز مصوباتی در ارتباط با احیای مساجد داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اولویت‌های دولت اسلامی تصریح کرد: اولین اولویت دولت به نظر می‌رسد توجه ویژه به فرهنگ اسلامی ایرانی است.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی ادامه داد: بازنگری در رابطه با راهبردها و تاکتیک‌های فرهنگ جامعه اسلامی اولین اولویت دولت به نظر می‌رسد باید باشد، در واقع فرهنگ اسلامی و جامعه ایرانی نه جامعه ایرانی و فرهنگ اسلامی.

وی با بیان اینکه توجه ویژه به مسائل اقتصادی، رفع رکود و رونق کسب و کار اولویت بعدی دولت باید باشد، گفت: طبق آیین فرهنگ اسلامی ماهیت خصوصی یک اصل است و توجه به این امر و احیای بخش‌های خصوصی موجب پویایی اقتصاد می‌شود.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه ادامه داد: توجه ویژه به تولیدی‌ها با رویکرد جزئی نگری و احیای تولیدی‌های کوچک می‌تواند به اقتصاد کمک کند، مانند آنچه که برخی کشورها مانند چین تجربه کرده‌اند.

وی توجه به استعدادهای درخشان و بالقوه ایرانیان خارج از کشور را مورد توجه قرار داد و گفت: با یک مدیریت صحیح می‌توان از این استعدادها برای رفع مشکلات ایرانیان داخل و خارج از کشور استفاده کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی توجه به رشد علمی و هماهنگی با رشد جهانی را رویکرد سوم دولت برشمرد و افزود: توجه ویژه به نخبگان و فرهیختگان جامعه، مساله و کاربردی محور کردن مقالات و پایان نامه‌ها و رساله‌های علمی، بازنگری و فعال کردن انجمن‌های علمی و سازمان‌های مردم نهاد با رویکرد رفع و مشکلات و ارتباط آنها با مجامعه علمی جهانی می‌تواند در راستای این رویکرد موثر باشد.

وی بیان کرد: نیروسازی در همه زمینه‌های مدیریتی کشور بر اساس استاندارهای جهانی و مطابق با فرهنگ اسلامی و توجه به اقتدار سیاسی اسلامی ایران زمین مطابق با حفظ منافع ملی، رویکردهای دیگر دولت باید باشد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیگیری دقیق و بدون اغماض در ارتباط با برجام را رویکرد دیگری عنوان کرد و گفت: در واقع شکست ایران و ساز و کارهای سیاسیون در بحث برجام ممکن است زمینه ساز شکست‌های دیگر در مسائل دیگر ایران زمین باشد.

وی ابراز داشت: دولت باید اهتمام داشته باشد تا آنجا که امکان دارد در این بحث با پیروزی بیرون بیاید.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی عنوان کرد: به دلیل اینکه کشور ما کشور جوانی است باید توجه ویژه‌ای به مسائل جوانان در همه عرصه‌ها داشته باشیم و رئیس جمهور ایران باید در این خصوص راهکار و راهبردهای ویژه‌ای را اتخاذ کند.

وی احیای مساجد را مورد تاکید قرار داد و گفت: رهبر معظم انقلاب در این زمینه بارها مطالب مهمی را مطرح کرده‌اند و چند روز قبل هم ارتباط با احیای مساجد مطالب بسیار ارزشمندی را بیان کردند.

رئیس انجمن اصول فقه حوزه تصریح کرد: دولت باید به خواسته‌های مراجع و حوزویان توجه ویژه‌ای داشته باشند و از ظرفیت‌های حوزویان برای داشتن اقتصادی پویا و جامعه سالم اسلامی استفاده کند و لازمه آن این است که دولت راهکارهای ورود حوزویان را در عرصه‌های مختلف برای کمک به نظام جمهوری اسلامی بررسی کند.

وی تلاش برای ارتباط وسیع حوزویان و دانشگاهیان را مورد توجه قرار داد و گفت: بارها امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب بر این موضوع تاکید کرده‌اند، ولی کار خاصی انجام نشده است؛ حوزه و دانشگاه می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و برای پیشبرد اهدف نظام تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha