سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
محقق

حوزه/ برگزیده ششمین جشنواره علامه حلی اصفهان گفت: از آثار پژوهش، رسیدن به عمق مطالب و خبره شدن در مسائل دینی و اعتقادی، دفاع در مقابل هجمه های وارده بر آموزه های اسلام، باز بودن دست طلبه در مسائل روز ، نهادینه شدن اخلاق و اعتقاد در فرد و به تبع آن در اجتماع می باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از اصفهان، جشنواره علامه حلی یکی از مهمترین رویدادهای حوزوی در زمینه پژوهش در کشور است، این جشنواره که هم به صورت استانی  و هم در سطح کشوری چند سالی است برگزار می شود، سبب رشد و ارتقا کمی و کیفی فعالیت های پژوهشی و تحقیق طلاب جوان حوزه های علمیه شده است، در این راستا حوزه های علمیه خواهران براساس جدیت و همت بیشتر سهم بسزایی را در جشنواره های علامه حلی کسب کرده اند و توانسته اند در چند سال اخیر در عرصه پژوهش در علوم حوزوی و موضوعات دینی رشد قابل توجه ای داشته باشند.

 ریحانه سمندریان که رتبه اول جشنواره علامه حلی استان اصفهان را کسب کرده، در گفتگو با خبرنگار «حوزه» در اصفهان، پیرامون  دلیل انتخاب موضوع بررسی شده خود با عنوان «مقایسه ی تطبیقی عقل در حکمت متعالیه و مکتب تفکیک» گفت:  علوم دینی یکی از مهمترین مباحثی است که امروزه در حوزه های علمیه و دانشگاه های کشور مورد توجه و عنایت ویژه قرار گرفته است، که دارای شاخه ها و مسائل بسیار متعدد می باشد.

وی ادامه داد: یکی از این مسائل بحث نزاع میان دین (وحی) و علم و عقل است که اذهان بسیاری را به خود مشغول داشته است، این نزاع باعث برداشت های متفاوتی از نسبت مابین دین و عقل شده است که در این تحقیق به صورت جزئی به بررسی عقل و مسائل وابسته به آن در دو مکتب فلسفی پرداخته شده است.

برگزیده جشنواره علامه حلی اصفهان در مورد جایگاه تحقیق در حوزه های علمیه بیان داشت : تحقیق و پژوهش لازمه ی علوم حوزوی است؛ به دلیل این که هدف رسیدن به عمق مطالب می باشد و صرف علوم حوزوی بازدهی کافی ندارد، پس هر طلبه ای در درجه ی اول باید پژوهش محور باشد  و سپس به متن محور بوده.

وی تاکید کرد : علوم حوزوی جدای از تحقیق و پژوهش نیست، و این دو ملازم یکدیگر هستند و اصل کار هر طلبه ای تحقیق و پژوهش است ، از سوی دیگر با توجه به این که علوم حوزوی اعم از فقه و فلسفه و ... خود به وسیله ی تحقیق و پژوهش حاصل شده است و علما نیز تلاش فراوانی در جهت دستیابی به آن کرده اند اما باز هم بسیاری از مسائل مسکوت مانده و جای بحث فراوان دارد که این برعهده ی طلبه یا مجتهد است که دستیابی به آن فقط به وسیله ی تحقیق و پژوهش حاصل می شود.

سمندریان ادامه داد: مسائل بنیادی و اخلاقی و مسائلی که ریشه در اعتقادات فرد و جامعه دارد و همچنین در مورد مسائل و شبهات وارده بر آموزه های اسلامی که در مسائل کلامی و فلسفی نهفته است و مسائل روز و مورد نیاز جامعه از جایگاه ویژه ای برای تحقیق برخوردار است و پیشنهاد می کنم محققین اهتمام بیشتری بر این موضوعات داشته باشند.

برگزیده جشنواره علامه حلی اصفهان، پژوهش را نیاز علوم دینی و حوزوی دانست و درمورد پیامدهای توجه به پژوهش اظهار داشت: از جمله آثار پژوهش، رسیدن به عمق مطالب و خبره شدن در مسائل دینی و اعتقادی، دفاع در مقابل هجمه های وارده بر آموزه های اسلام، باز بودن دست طلبه در مسائل روز ، نهادینه شدن اخلاق و اعتقاد در فرد و به تبع آن در اجتماع می باشد.

 وی در مورد پژوهش خود در جشنواره علامه حلی بیان داشت: این پژوهش در موضوعات تاریخی از جمله جنگ ها و رویدادها و ... و همچنین در مورد وهابیت و مسائل فلسفی به صورت جزئی تحقیق شده   و به دلیل علاقه زیاد در مسائل فلسفی تحقیق پایانی خود را با عنوان «عقل در حکمت متعالیه و مکتب تفکیک» به اتمام رساندم که در ششمین جشنواره علامه حلی استان حائز رتبه ی اول شدم.

سمندریان خطاب به طلاب جوان گفت:  طلاب جوان می بایست از ابتدای طلبگی تمام مسائل را به صورت عمیق و بنیادی فراگرفته و همت خود را صرف متن و صفحات  ظاهری کتاب نکنند، چرا که  که صرف حفظ دروس حوزوی برای پاسخگویی به مسائل روز ناکافی است و یک طلبه باید اطلاعات فوق العاده کارآمد داشته باشد که این امر به وسیله تحقیق و پژوهش میسر می گردد.
 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha