جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مرتضی جوادی آملی

حوزه/ برای نجات علم از تفکر محض مادی باید انقلابی صورت بگیرد که معقول و مشهود به سرزمین علم بازگردند و رهبری آن را به عهده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در  نشستی با  تعدادی از اعضای انستیتو اسلامی هامبورگ که در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا در قم برگزار شد در سخنانی به تبیین ویژگی ها و امتیازات مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی پرداخت و بیان داشت: برای اسلام سه سطح در نظر گرفته می شود سطح عمومی، سطح خواص و سطح اخص؛ مانند اینکه روزه عوام را صوم خوردن و آشامیدن، صوم خواص را صوم نفس و صوم اخص را صوم عقل می دانند.

وی ادامه داد:در مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی به هر سه سطح از اسلام توجه می شود، اما به جهت اینکه در مراکز دیگر سطح عمومی قابلیت پرداختن دارد، این مدرسه بیشتر به جهت خاص و اخص دانش اسلامی توجه دارد.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء اذعان داشت: یکی از جهاتی که در آن می توان به این سه سطح توجه کرد تبیین واژگان اسلامی است؛ واژه هایی مانند علم، عقل و کرامت که واژه های اصیل معرفت اسلامی هستند در این فضا ، معنای ویژه ای را در بر دارند.

وی در ادامه به موضوع علم از ساحت دین پرداخت و بیان داشت: علم به ظاهر معنای روشنی دارد و معنای آن یعنی کشف حقایق، این برای همه انسانها قابل فهم است اما حقیقت علم چیست و چگونه می توان آن را تحصیل کرد، نیاز به دقت و توجه دارد. علم در جهان غرب عمدتا بر اساس حس و تجربه حاصل می شود اما در مدرسه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی این تعریف از علم یک تعریف نازل از علم است.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی اظهار داشت: در تفکر مادی صرف فلسفه و دین را از چارچوب علم بیرون می دانند و این بزرگترین اجحاف به جامعه بشری است چرا که فلسفه و دین، علم را به بشر معرفی کرد؛ مبنای پیدایش علم ، گاهی حس و تجربی است مانند علوم تجربی و گاهی مبنای حصول علم، عقل ناب و محضی است که از شبهات و اشکالات منزه است که اصطلاحا از آن به عقل محض یاد می شود.

وی با اشاره به کلامی از حضرت امیر علیه السلام تاکید داشت: دین ضمن تایید شناخت حسی، آن را برای بشر کافی نمی داند؛ زیرا حقایقی در جهان وجود دارد که عقل و حس به آن راهی ندارد، حضرت امیر(ع) در این خصوص می فرماید آن که فقط دنیا و جهان محسوس را می بیند نابیناست در حقیقت نابینا آن کسی است که امور معقول و مشهود را مشاهده نکند.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با اشاره بر توجه منظومه فکری آیت الله العظمی جوادی آملی بر امور معقول و مشهود خاطرنشان کرد: معرفتی که در مدرسه آیت الله العظمی جوادی آملی دنبال می شود شامل همه معلوماتی است که در جهان معقول و مشهود مطرح است.

وی ابراز داشت: برای نجات علم از تفکر محض مادی باید انقلابی صورت بگیرد که معقول و مشهود به سرزمین علم بازگردند و رهبری آن را به عهده بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین جوادی آملی در پایان دیدگاه دین در خصوص علم را بیان داشت و گفت: از منظر دین، علم اگر به ایمان و اعتقاد مبدل نشود و به عمل ننشیند جهل است ، بنابراین باید به دنبال علمی بود که این ویژگی ها را در خود داشته باشد و نتیجه آن پرورش یک انسان صالح باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha