پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه در گفت وگو با حوزه نیوز

حوزه/ مدیر مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه گفت: طبق بررسی و برآوردی که از تصویب سند چشم انداز و مفاد این سند توسط شورای عالی حوزه های علمیه به چشم می خورد بیش از ۵۰ درصد سند به موضوع تخصصی شدن رشته ها و دانش های حوزوی و علوم انسانی اختصاص دارد.

حجت الاسلام  والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» به مناسبت موسم آغاز سال تحصیلی حوزه های علمیه، مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی اظهارداشت: همزمان با آغاز سال تحصیلی حوزه  آغاز دروس مراکز تخصصی  نیز شروع خواهد شدکه متناسب با نوع کارکرد تخصصی که دارند از هم اکنون تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

*در مراکز تخصصی بین 50 تا 100 استاد حضور دارند

مدیر مرکز تخصصی مهدویت علمیه افزود: مراکز تخصصی به جهت تنوع دروس و تعدد آنها نیازمند تمهیدات ویژه تری هستند از جمله بحث هماهنگی اساتید، دروس عمومی و معمولی حوزه عموماً بحث کمبود استاد زیاد مشهود نیست، ولی در مراکز تخصصی بدلیل وجود رشته های تخصصی نوعی تنوع و تکثردر بحث اساتید وجود دارد که گاهی یک مرکز بین 50 تا 100 استاد بهره می برد.

نویسنده کتاب « آیه های نور »، پژوهشی بودن را ویژگی دیگر مراکز تخصصی عنوان کرد و گفت: چون بسیاری از دروس اگر با پژوهش همراه نباشد طلبه و محقق راه به جایی نمی برند، بحث معاونت های پژوهشی که باید در مراکز فعال باشند از خصوصیات مراکز تخصصی حوزه است.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت بیان داشت: در حال حاضر مراکز تخصصی در سه حیطه تجهیز و تمهیدات فیزیکی، دروس و تقویم آموزشی فعالیت های خود را آغاز کرده اند که با عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف هفته آینده شاهد آغاز فعالیت های علمی و آموزشی طلاب در مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی باشیم.

*رشته جدید آموزشی در سیستم آموزشی حوزه گنجانده می شودمدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه در گفت وگو با حوزه نیوز

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی در بخش دیگری از گفت وگوی خود به رشته های جدید حوزه اشاره کرد و افزود: با برنامه ریزی و اقدامات انجام شده ان شاءالله در سال تحصیلی جدید اقدام به ارائه رشته های جدیدی خواهیم نمود بطوریکه اگر به نیم سال نخست سال نرسند در نیم سال دوم فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: رشته هایی همچون؛ « سطح 4 مهدویت »، « سطح 4 اخلاق»  و « سطح 4 تفسیر » مواردی هستند که اگر چه در سابق بطور غیر رسمی در برخی مراکز ارائه می شد، اما امسال به صورت رسمی تحت عنوان مصوبه شورای گسترش از سوی مراکز مربوطه ارائه می شوند.

محقق و پژوهشگر عرصه مهدویت افزود: ان شاءالله در سال جدید تحصیلی رشته های جدیدی که برخی قرار است به صورت شعبه ای ارائه شوند، در دست تصویب می باشند که امیدواریم با عنایت ویژه آیت الله اعرافی و شورای گسترش رشته های « مدیریت آموزشی»، « مدیریت پژوهشی » و « مدیریت فرهنگی » تصویب و در سیستم آموزشی حوزه ارائه شوند.

مدیر مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه اظهارداشت: در طرح های ارائه شده رشته های دیگری در دست اقدام می باشند که امید است با تسریع در تصویب آنها شاهد تحول و گشایشی در توسعه رشته های آموزشی جدید در حوزه های علمیه باشیم.

نویسنده کتاب « زکات در اندیشه ها» ادامه داد: در حال حاضر 50 مرکز تخصصی و شعبه آموزشی در 14 استان کشور در 30 رشته در سطوح مختلف فعال می باشند که از این تعداد 22 مرکز و موسسه آموزش عالی در قم حضور دارند.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی با بیان اینکه با توجه به نیاز سنجی های موجود حوزه نیازمند 100 رشته تخصصی می باشد، گفت: با عنایت مدیریت جدید حوزه های علمیه نسبت به ایجاد و راه اندازی رشته های تخصصی در حوزه ها که همواره این نگاه بوده است، ولی آیت الله اعرافی بر اساس سابقه ای که در جامعه المصطفی دارند و رشته های متعددی که آنجا عملا کار شده است یک آمادگی بیشتری برای ورود به این عرصه دارند.

وی افزود: ما نیز به لحاظ نیازهای موجود، تاکیدات مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، عنایت شورای عالی و شورای گسترش همچنین آمادگی مدیریت جدید حوزه های علمیه امید داریم که با یک شیب مناسب این رشته ها تایید شده، به اجرا در آیند و حوزه ها در توسعه تخصصی شدن گام های بلندی را بردارند.

*حقوق و قضا پر مخاطب ترین رشته حوزوی استمدیر مراکز تخصصی حوزه های علمیه در گفت وگو با حوزه نیوز

مدیر مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه در بخش دیگری از گفت وگوی خود به میزان ورودی ها و فارغ التحصیلان این مراکز اشاره کرد و اظهارداشت: سالانه حدود 1500 طلبه در سطوح مختلف وارد مراکز تخصصی حوزه می شوند و غریب به هزارنفر از واحدهایی که باید پشت سر بگذارند، فارغ می شوند و به ارائه پایان نامه و رساله علمی مشغول می شوند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: طلاب بر اساس رغبت به رشته هایی از جمله ؛ « حقوق و قضا »، « مجموعه رشته تبلیغ » و « کلام»، « تفسیر» و « مشاوره » گرایش دارند.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت گفت: با انقلاب اسلامی و نقشی که حوزه ها در هدایت افکار پیدا کردند و

بسط و گسترش اهدافی که انقلاب اسلامی و آرمان های آن در دیدگاه امام و رهبری ترسیم شده اند، تخصصی شدن دروس، نیاز امروز حوزه ها است.

*باید به دوره حوزه های « عالم پرور» برگردیم

وی افزود: بحث تخصصی بودن علوم در حوزه ها سابقه زیادی دارد و ما معتقدیم حوزه ها باید برگردند به آن سابقه عظیم یعنی زمانی که در حوزه ها در همه رشته های زمان خودشان « عالم پرور » بودند، یعنی هم در ریاضیات، هم نجوم، هم طب، هم معماری و هم هنر علمایی را تربیت کرده اند و اگر به تتمه ی این سلف صالح نگاه کنیم فردی مانند علامه طباطبایی (ره) در فلسفه، تفسیر و فقه، ریاضیات یا نمونه دیگری شخصی مانند علامه حسن زاده آملی در رشته های مختلف از هیئـت و نجوم گرفته تا ادبیات، شعر و نثر ... اینها به ما می گویند که سابقه حوزه ها در این مساله بسیار قوی بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی ادامه داد: ما باید بتوانیم با تربیت متفکران و صاحب نظران هم در عرصه های فکری و علوم انسانی مانند مدیریت ، فلسفه، سیاسی وهم  مسائلی که امروز دنیا درگیر آن است مانند مسائل اخلاقی و تربیتی همچنین در مهارت هایی که امروز مورد نیاز است، اقدامات ارزشمندی را انجام دهیم.

وی بیان داشت: نگاه حوزه، مدیران و تصمیم گیران به بحث تخصصی بودن دروس در حوزه نگاه درستی است، آنچه که در آن کاستی وجود دارد پیاده کردن این نگاه درست است. بطوریکه 50 درصد سند چشم انداز ناظر به موضوع تخصصی شدن دروس است و در کلام رهبری انقلاب و مراجع معظم تقلید همین نکته تاکید شده است، حالا پیاده کردن آن معونه فکری، مدیریتی و پشتیبانی می خواهد، یعنی ما باید به اندازه اهمیت موضوع برای آن مایه بگذاریم.

نویسنده کتاب « تفسیر راهنما » تصریح کرد: امروز تشکیلاتی که در حوزه برای بحث تخصصی کردن وجود دارد بسیار  محدود و زیرحداقل است.

مدیر مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزه های علمیه تاکید کرد: به صراحت عرض می کنم تشکیلاتی که به خصوص در بخش مدیریتی که امروز می خواهد کار مراکز تخصصی و رشته های تخصصی را با توجه به افق های آینده و نیازها هدایت کند، این تشکیلات متناسب نیست و تناسبی وجود ندارد و جوابگوی نمی باشد.

وی ادامه داد: ما اگر بحث تخصص را بخواهیم و نیازهایی که امروز وجود دارد را نگاه کنیم باید هزینه انسانی، فکری و تشکیلاتی را داشته باشیم تا تخصص ها جای خودشان را در حوزه پیدا کنند و سر جای خود قرار بگیرند.

حجت الاسلام و المسلمین کلباسی بیان داشت:ما امروز رشته های زیادی را در حوزه نیاز داریم که تا سرمایه گذاری و کار پژوهشی نشود فعال نخواهند شد و رشد نخواهند کرد، همین طور خواهند ماند و این در حالیست که حیات علم به بحث و مذاکره میان دانشمندان است تا رشد و پویایی داشته باشد والا دانش ها در کتب نوشته شده اند و اگر محقق و اندیشمندی آنان را به بحث نگذارد چه تحول و پویایی خواهیم داشت.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha