جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 392499
۱۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳
كتاب روش شناسی حکم

حوزه/ چاپ دوم كتاب "روش شناسی حکم" اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی، عضو هیأت علمی گروه منطق فهم دین پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، در معرفی این اثر گرانسنگ می خوانیم: روش‌ شناسی حکم شرعی مبتنی بر تبیین ماهیت و چیستی حکم، قلمرو و مبادی آن، ساختار داخلی و اقسام و انواع حکم شرعی است؛ هر یک از این مباحث برایند روش‌ شناختی خاصی دارد که می ‌تواند آن را از روش ‌شناسی سایر بخش های دین متمایز کند؛ این کتاب یک تحقیق کلی مبنایی در این زمینه است که می ‌تواند بنیان تحقیقات مفصل بعدی را به صورت قاعده ‌مند پی‌ ریزی نماید؛ گرچه از ابتدای پیدایش دانش استنباط احکام، روش ‌شناسی آن هم به صورت غیر منسجم مورد بحث قرار گرفته، اما در بسیاری از موضوعات، مباحث ماهیت شناختی و گونه ‌شناختی حکم و به تبع آن مباحث روش ‌شناختی، یا مغفول مانده و یا به صورت پراکنده و نامنظم به آن پرداخته شده است.

این کتاب سخن از روش‌ های اختصاصی است که حسب اقتضای این حوزه در قبال سایر حوزه ‌های معرفتی دین، قابل طرح است. گرچه در برخی موارد به اقتضای بحث وارد اصل روش ‌شناسی نیز شده، اما تفصیل بحث در اثبات یا نفی هر یک از روش ‌های پیشنهادی از وظایف این کتاب خارج است.

كتاب "روش شناسی حکم" که به تازگی توسط سازمان انتشارات به چاپ دوم خود رسیده، از فصول زیر تشکیل شده است:

فصل اول: چیستی حکم و برایند روش ‌شناختی آن

فصل دوم: برایند روش ‌شناختی قلمرو حکم

فصل سوم: ساختار داخلی حکم تکلیفی و برایند روش ‌شناختی آن

فصل چهارم: مبادی حکم و برایند روش ‌شناختی آن

فصل پنجم: انواع حکم و برایند روش ‌شناختی هر کدام.

گفتني است چاپ دوم كتاب "روش شناسی حکم " اثر حجت الاسلام والمسلمین محمد عرب صالحی، با قیمت  25000  تومان، در اختيار مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب می توانند به نشانی www.poiict.ir مراجعه کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha