چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
کد خبر: 392560
۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰
کتاب احکام تربیت فرزند

حوزه/ کتاب "احکام تربیت فرزند" به قلم آیت الله اعرافی از سری بحث های فقه تربیتی شامل شماری از احکامِ شرعیِ «فرزندپروری» به سبکِ «مسئله ‌ای» و بدون ذکر ادله و مستندات فقهی آنها است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، کتاب "احکام تربیت فرزند"در سه فصل سامان یافته که عبارتند از: «کلیات»، «احکام فراساحتی تربیت فرزند» و «احکام ویژه ساحت های تربیتی».

«تربیت اعتقادی» عنوان مطلبی است که نویسنده در فصل سوم به آن پرداخته است. در قسمتی از آن می خوانیم:

اهمیت باورها و عقاید در تکوین شخصیت مذهبی کودکان، بر کسی پوشیده نیست و نقش خانواده در شکل گیری بینش ها و نظام باورهای کودکان، بی بدیل است. پرسش این است که آیا از منظر شرعی، مسئولیتی در این زمینه متوجه والدین است؟ اگر پاسخ مثبت است، میزان تکلیف چه قدر است؟

تربیت اعتقادی و آموزش معتقدات به تناسب مراحل تربیت و رشد ذهنی و شناختی متربی، مقتضیاتی دارد؛ وظایف والدین در هر مرحله چیست؟ اولویت های آموزشی در این زمینه چیست؟ صرف نظر از اصل وظیفه مندی والدین در ساحت تربیت اعتقادی، آیا وظایفی تمهیدی و مقدماتی متوجه والدین است؟.

منظور از تربیت اعتقادی، عبارت است از: فرآیند آموزش اعتقادات به متربی و مجموعه اقدامات برای شکل دهی به نظام باورها، اقناع فکری و پذیرش قلبی و التزام درونی. با این تعریف، تربیت اعتقادی، مفاهیمی همچون «آموزش عقاید» و «باورمندسازی» را دربرمی گیرد و از نظر محتوای تربیتی، از تربیت عبادی و تربیت اخلاقی جدا می شود؛ با این توضیح که تربیت اعتقادی به شکل دهی بینش دینی و نظام باورهای متربی توجه دارد، در حالی که هدف تربیت عبادی، ایجاد روحیه تعبد و اطاعت در مناسک، عبادات و اوامر و نواهی الهی است و تربیت اخلاقی به پرورش اخلاق و آداب متربی همت می گمارد... .  

حساسیت فرآیند تعلیم و تربیت و اهمیت رَوایی و اعتبار پژوهش ‌های تربیتی از سویی و حضور دین و به ویژه گزاره ‌های تجویزی دین در قالب بایدها و نبایدهای فقهی از سوی دیگر، پیوند فقه و تربیت را ضروری ‌تر می ‌نَمایاند.

ضرورت استخراج و استنباط احکام و وظایف شرعی مربیان و متربیان با بهره ‌گیری از روشی مُنضبط، رسالتی است که در فقه تربیتی دنبال می ‌شود.

کتاب "احکام تربیت فرزند" به قلم آیت الله اعرافی از سری بحث های فقه تربیتی/ ۲ با تحقیق و نگارش، سیدنقی موسوی از سوی انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان در قطع پالتویی منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، خیابان معلم، کوچه 8، کوچه شهید محقق، پلاک 59، مراجعه نمایند و یا با تلفن: 37748540-025 تماس بگیرند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha