سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام زارعان - المصطفی

حوزه/ مباحثه از سنت های اصیل و بسیار پیشرفته حوزه های علمیه است، در این عرصه ضمن تمرین تدریس به صورت های مختلف، سعه صدر در آدمی افزایش می یابد. مباحثه باید جزء برنامه های درسی طلاب قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین زارعان، پیش از ظهر امروز  در مراسم آغاز سال تحصیلی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، ضمن اشاره به تقارن آغاز سال تحصیلی با ابتدای ماه پر برکت ذی الحجه اظهار داشت: ذی الحجه ماه مشحون از برکات و نعمت هایی الهی است، مناسبت های این ماه بهانه ای برای ارتباط بیشتر با ذات اقدس الهی و انس با اهل بیت(علیهم السلام) است.

وی به سالروز ازدواج حضرت علی(علیه السلام) و فاطمه زهرا(سلام الله علیها) اشاره نمود و عید سعید قربان و عید غدیر را از مهمترین اعیاد ماه ذی الحجه عنوان کرد و ابراز داشت: امیدواریم با بهره مندی از این ایام نورانی، توفیق استدامت در راه الهی و تمسک به اهل بیت(علیهم السلام ) را کسب نماییم.

وی در ادامه با بیان این که در دو دهه گذشته مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، تلاش های فراوانی برای پیشبرد اهداف کلان جامعه المصطفی صورت گرفته است، تصریح کرد:رویکرد اخلاقی و تربیتی باید از رتبه ای والا و مترقی تری برخودار بوده، این مهم مورد توجه روز افزون قرار گیرد.

علم آموزی باید در بسترهای تربیتی پیگیری شود

رئیس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با تأکید بر این که کار تربیتی و اخلاقی اساس فعالیت های حوزوی است، اظهار داشت: علم آموزی به عنوان وظیفه ای طلبگی باید در بستر های تربیتی اتفاق افتاده، از رنگ و بوی اخلاقی برخوردار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان افزود: اگر از فضای اخلاق و تهذیب نفس فاصله بگیریم، این لحظه ها اگر به ضرر ما و جامعه اسلامی نباشد، قطعاً به نفع خود و جوامع اسلامی نخواهد بود.

وی تأسیس مدارس معارف اسلامی را از مهمترین پیشبردهای اخلاق مداری در مدارس دینی عنوان کرد و ابراز داشت: در این طرح ضمن توجه به روند سیر تحصیلی طلاب، بایست های اخلاقی و تهذیبی ایشان، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان با اشاره به این که ایجاد مرکز مشاوره در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، به منظور ارائه راه کارهای هدفمند و هوشمند و نیز مشورت با افرادی دلسوز و متخصص مهم شمرده می شود، تأکید کرد: مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره)، بنا دارد تا هر یک از طلاب در طول ترم، حداقل یک بار به مرکز مشاوره این مجتمع مراجعه نماید.

وی توجه به ارتقاء گروه های علمی و تربیتی را یکی از راه کارهای سال جدید تحصیلی عنوان کرد و یادآور شد: از گروه های علمی انتظار می رود تا با طلاب ارتباط بیشتری برقرار نمایند. طلاب نیز باید ارتباط خود را با مدیران و دبیران آموزشی و پژوهشی گروه های علمی تعمیق نمایند.

رئیس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) مکانیزه کردن برخی از برنامه های اجرایی را از دیگر اقدامات جدید سال تحصیلی این مجتمع آموزشی ذکر کرد.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان در بخش دیگری از سخنان خود، ضمن تأکید بر غنیمت شمردن دوران تحصیل و طلبگی، خاطرنشان کرد: این دوران، بستری ارزشمند و طلایی است و فرصتی جبران ناپذیر و دورانی در معرض خطر به شمار می رود، اگر قدر این دوران را که به سرعت طی می شود، ندانیم؛ در خسران به سر خواهیم برد.

وی با اشاره به این که تمام هستی و وجود ما نعمت الهی بوده، طلبگی یکی از بزرگترین نعمت ها است اظهار داشت: اگر از نعمت های الهی به خوبی استفاده نکنیم و از آن بهره مند نشویم، طولی نخواهد کشید که این نعمت ها از دست ما گرفته خواهد شد.

باید پاسدار نعمت های الهی باشیم

رئیس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) با بیان این که باید پاسدار نعمت های الهی باشیم، اظهار داشت: همواره باید خود را میهمان سربازی اهل بیت(علیهم السلام) بدانیم، باید تلاش نماییم تا تابلوی ابتدایی این مسیر الهی که تفقه و آشنایی با معارف دینی است عینیت پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان خاطرنشان کرد: در مسیر تفقه دین، باید امروز و فردای ما متفاوت از یکدیگر باشد و در سیر تکامل معنوی و اخلاقی قدم برداریم. باید همچون پاسدار و نگهبان، از موقعیت ها ونعمت هایی که خداوند متعال در اختیار ما قرار داده صیانت نماییم.

رئیس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تأکید بر قانون مندی و رعایت ضوابط آموزشی، تصریح کرد: قانون مندی و رعایت ضوابط در امور آموزشی و تربیتی اعم از ارتباط با دیگران و اساتید، از اصولی است که همواره به آن تاکید شد است.

توجه به زی طلبگی، از مهمترین اصول نهادهای حوزوی

وی به آماده سازی جزوه قوانین و آئین نامه های آموزشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) اشاره نمود و گفت: توجه به زی طلبگی، از مهمترین اصول نهادهای حوزوی به شمار می رود؛ توجه به مشی روحانیت باید مورد اهتمام تمام طلاب، اساتید و کارشناسان مجموعه های دینی قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان احترام به اساتید، حضور به موقع در کلاس، توجه به نوع تعاملات اجتماعی و .... را از مهمترین محورهای زی طلبگی عنوان کرد و اظهار داشت: تواضع، صدق و راستی و وفای به عهد، از مهمترین اصول زی طلبگی است؛ باید سعی نماییم، اخلاقیات دینی در وجود ما نهادینه شود.

مباحثه از سنت های اصیل و پیشرفته  حوزه های علمیه است

وی به استفاده بهینه از برنامه های تحصیلی اشاره نمود و اظهار داشت: مباحثه از سنت های اصیل و بسیار پیشرفته حوزه های علمیه است، در این عرصه ضمن تمرین تدریس به صورت های مختلف، سعه صدر در آدمی افزایش می یابد. مباحثه باید جزء برنامه های درسی طلاب قرار گیرد.

رئیس مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) توجه به معارف قرآنی را مهمترین محور آموزشی مراکز دینی عنوان کرد و ابراز داشت: جامعه المصطفی ضمن پیگیری فعالیت های کارشناسی، حرکت قرآنی گسترده ای را در مراکز و موسسات خود آغاز نموده است، امیدواریم در این راستا به توفیقات فراوانی دست یابیم.

باید قدردان گفتمان انقلاب اسلامی باشیم

وی بحث گفتمان انقلاب اسلامی را از مهمترین تأکیدات المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: باید قدردان گفتمان تمدنی انقلاب اسلامی باشیم و رهنودهای امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی را سرلوحه فعالیت های خود قرار دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین زارعان واگذاری بخشی از فعالیت های آموزشی به طلاب را از مهمترین رویکردهای مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) عنوان کرد و اظهار داشت: باید خود را برای رسیدن به هدف غایی طلبگی که همان تبیین معارف ناب الهی به جوامع بشری است، آماده نماییم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha