پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
عبدالله النجار

حوزه/ النجار گفت: جریان سلفی امروز باید در موضع گیری ها و مبانی و عملکرد و رفتار و فهم خود از دین و چگونگی سازگار شدن با شرایط روز و صدور فتواهای افراطی تجدید نظر کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جنجال و حاشیه های مربوط به کنفرانس چچن همچنان ادامه دراد؛ کنفرانس "اهل سنت چه کسانی هستند" که با حضور ۲۰۰ عالم اهل سنت به ویژه مفتیان دانشگاه الازهر در تاریخ ۴ شهریور در چچن روسیه برگزار شد، از مفتیان سلفی و وهابی سعودی و قطری برای شرکت در این کنفرانس دعوت نکرد که این موضوع باعث واکنش شدید و عصانیت مفتیان سلفی و وهابی شد.

علاوه بر این در این کنفرانس که با سخنرانی «رمضان احمد قدیرف رئیس‌جمهور چچن در شهر «گروزنی» آغاز به کار کرد، سعی شد تا تعریفی جامع از مذهب «اهل سنت» شکل بگیرد؛ تعریفی که وهابیت و سلفی‌گری تکفیری در آن جایی نداشت.

در این کنفرانس که شیخ «احمد الطیب» شیخ الازهر نیز حضور داشت، شرکت کنندگان در بیانیه پایانی اهل سنت را این چنین تعریف کردند: «اهل سنت در اعتقاد و مذاهب کلامی، اشعری و ماتریدی و در فقه همان مذاهب چهارگانه حنفی، مالکی، شافعی و حنبلی هستند و اهل تصوفِ پاک از نظر علمی و اخلاقی و تزکیه نفس همچون امام الجنید (جنید بغدادی) و امثالهم هستند».

در این کنفرانس تاکید شد که وهابیت و سلفیت باعث تفرقه در امت اسلامی و بدنامی اسلام شده است.

در بیانیه پایانی همچنین آمده است: جلوگیری از انحراف و به خطر افتادن مفهوم اهل سنت و جماعت مسأله بسیار مهم و ضروری است، مفهومی که تندروها سعی دارند این عنوان شریف را بربایند و آن را به خود محدود کنند.

اما این کنفرانس چنان که گفته شد خشم مفتیان و علمای وهابی تکفیری را در عربستان و مصر برانگیخت و با بیان اظهاراتی به بیانیه پایانی این کنفرانس واکنش نشان دادند.

به تازگی نیز محمد حسان از مبلغان سلفی مصر کنفرانس "اهل سنت چه کسانی هستند" را عامل فتنه میان مسلمانان دانست و گفت کسی حق ندارد سلفیت را از اهل سنت جدا کند.

خاستگاه های تکفیر بررسی می شود

اما در پاسخ به اعتراض برخی شخصیت های سلفی مصر به بیانیه پایانی این کنفرانس، دکتر اسامه الازهری نماینده کمیته دینی پارلمان مصر که از حاضران در کنفرانس چچن بود گفت: کنفرانس چچن تنها کنفرانسی نیست که در این زمینه برگزار شد و به زودی در کنفرانس دیگری به بررسی هفت خاستگاه تکفیر و گروه هایی مانند داعش و القاعده خواهیم پرداخت.

الازهر هیچ گروه افراطی را از اهل سنت نمی داند

از سوی دیگر دکتر ابراهیم عبدالله النجار عضو مرکز تحقیقات اسلامی الازهر اینکه برخی ادعا می کنند در صدرو بیانیه پایانی کنفرانس چچن و خارج دانستن سلفی ها از دایره اهل سنت، تعمدی در کار بوده قابل اثبات نیست و به نظر من چنین تعمدی در کار نبود و واقعیت این است که الازهر هر گروه افراطی و تندرو در احکام دین را خارج از اهل سنت می داند.

وی افزود: الازهر مسئولیتی در برابر عدم ذکر نام سلفی ها در دایره اهل سنت ندارد، اما در عین حال الازهر بر این باور است که هر گروهی که در احکام دین به افراط مبتلا شود از اهل سنت نیست.

سلفی ها باید در افکار و عملکرد خود تجدید نظر کنند

علاوه بر این دکتر هشام النجار محقق اسلامی مصری گفت: واقعیت این است که برخی مدارس سلفی جدید و برخی جریان هایی که خود را وابسته به سلفیت می دانند، مشکلاتی دارند و بسیاری از گروه ها و جریان های تروریستی و تندرو و خشونت بار در میان آنها شکل گرفته که درگیری های خونباری را در جوامع ایجاد کرده اند.

النجار افزود: جریان سلفی امروز باید در موضع گیری ها و مبانی و عملکرد و رفتار و فهم خود از دین و چگونگی سازگار شدن با شرایط روز و صدور فتواهای افراطی تجدید نظر کند و به این نکته پی ببرد که بسیاری از این فتواها متناسب با شرایط روزگارهای گذشته صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: اهل سنت با علم و عدالت و انصاف و تخصص با متون و منابع دینی رفتار می کنند و شرایط روز را در نظر می گیرند و از برخی جریان های جدید منسوب به سلفیت نیز انتظار می رود برای خروج از فتنه تکفیر و سوء استفاده بیگانگان از آنها و وارد شدن به دایره علم و عدالت چاره ای بیندیشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha