چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه تثبیت کننده مدیریت است و سبب چالش برای مدیریت جدید نمی شود، گفت: اجرای این طرح در طول سه مدیریت، تضمین کننده مدیریت با صلابت حوزه علمیه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در دفتر مدیریت حوزه علمیه استان  قم برگزار شد، اظهار داشت: طلاب و محصلین حوزه در کل کشور به صورت منسجم در کلاس های درس حضور پیدا می کنند و بر این اساس، آموزش های لازم را در همه سطوح فرا می گیرند و خدمات لازم از ناحیه مدیریت های استانی نیز ارائه می شود اما قم در یک وضعیت خاصی به سر می برد چرا که ظرفیت سطح یک آن، زیر ده هزار نفر است.

وی با بیان اینکه بیش از هشت هزار طلبه حوزه علمیه قم در سطح یک تحصیل می کنند، تصریح کرد: همانند سایر مدارس کشور، طرح حضور و غیاب انجام می شود.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه کسانی که شش سال تحصیلی را در این مدارس می گذرانند وارد حوزه آزاد می شدند که حضور و غیاب انجام نمی شد، ابراز داشت: با تعهداتی که طلاب و اساتید داشتند و مزایایی که حوزه آزاد داشت، شخصیت های بزرگی تحویل جامعه شدند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: در سال های اخیر که تراکم جمعیت در قم بوجود آمده است، مسئولان، معاونت ها و مدیریت های مختلف به دنبال این بودند که این حوزه آزاد را به گونه منظم قرار دهند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: در این راستا، طرح های مختلفی به اجرا در آمد و طرح پیشنهادی مدیریت استان قم که چندسال قبل، به محضر مدیر وقت حوزه های علمیه، شورای عالی، مراجع تقلید و اساتید ارائه شد، به تدریج اجرایی شد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: در طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه در ابتدا فقط یک روز در هفته حضور و غیاب انجام می شد اما به تدریج این حوزه آزاد را با حفظ مزایایی که دارد، به شکل منظم درآورد.

*تاکید مراجع تقلید بر لزوم اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی

وی افزود: بعضی از مراجع بزرگوار و شورای عالی حوزه در دوسال اخیر، مدیریت حوزه علمیه قم را موظف کردند حضور منظم طلاب و محصلین حوزه آزاد را به خصوص در دروس فقه و اصول به صورت یکپارچه برنامه ریزی و طراحی کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: مدیریت حوزه علمیه قم باید با اساتید رایزنی های جدی می کرد و نظرات مراجع بزرگوار را نیز در نظر می گرفت و مجموع نظرات را خدمت مدیریت حوزه و شورای عالی اعلام می کرد.

وی افزود: بعد از طی کردن همه این مسیرها، سال تحصیلی جدید در سطوح عالی تشکیل شده است و در روزهای آینده با رونق بیشتر آغاز خواهد شد و گام نهایی طرح «ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه» عملیاتی و اجرای آن ابلاغ شد.  

وی در ادامه به بیان نکاتی پیرامون اجرای گام نهایی «ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه» پرداخت و اظهار داشت: بعضی افراد مطرح کردند «حضوری که طلاب همانند سال های گذشته در کلاس ها داشتند، اگر این حضور باشد پذیرفته نمی شود» در حالی که این افراد اشتباه برداشت کرده اند و ما همان حضور را با وضعیت بهتر پذیرفته ایم.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: در سال های گذشته، توسط نمایندگان حضور و غیاب صورت می گرفت و موقع امتحان ارائه می شد و ما ثبت می کردیم و امتحان می گرفتیم؛ اکنون نیز همان است و موضوع جدیدی در بحث حضور نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: کسانی که اشتغال رسمی در ارکان مختلف نظام دارند، بدون حضور در کلاس، آموزش های غیرحضوری می بینند و امتحان نیز از آنها گرفته می شود و نمره قبولی نیز همان 12 است. 

*تاکید مراجع و رهبری حفظ علمیّت حوزه است  

وی اضافه کرد: کار جدید صورت گرفته در گام نهایی طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه این است «آقایانی که هیچ اشتغال رسمی در جایی ندارند و به عنوان محصل در حوزه علمیه قم آمده اند تحصیل کنند، باید در کلاس فقه و اصول حضور داشته باشند»؛ این تصمیم در راستای حفظ علمیّت حوزه است و دغدغه جدی مراجع تقلید و شورای عالی می باشد که مبادا علمیّت حوزه آسیب ببیند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: بنده روز گذشته در محضر یکی از مراجع تقلید بودم که ایشان گفتند «مگر رسائل، کفایه و مکاسب کتاب های سهلی هستند که محصلین و طلاب تصور می کنند بدون استاد، از پس آن بر می آیند؟»

وی با اشاره به اینکه برای کسانی که اشتغال در مراکز تخصصی دارند امتیازی قائل شده ایم، اظهار داشت: شرط قبولی طلاب در مراکز تخصصی این است که فقط باید فقه و اصول را در حوزه شرکت کنند.

مدیر حوزه علمیه استان قم تصریح کرد: برخی از طلاب و فضلا این نکته را مطرح کردند که «ما نمی توانیم همه این دروس را کلاس برویم و امتحان دهیم؛ در گذشته، بخشی از کلاس را می رفتیم و امتحان می دادیم اما از آنجا که استعداد خوبی داشتیم، می توانستیم پایه بعدی را بدون کلاس به صورت ارتقایی امتحان دهیم».

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با تاکید بر اینکه دغدغه مذکور در این طرح نیز وجود دارد، گفت: طلاب مستعد حدود 450 ساعت در یک سال بر می دارند و در کلاس نیز شرکت می کنند و اگر نمرات بالایی بگیرند، همانند گذشته می توانند در شهریورماه، یک پایه دیگر را نیز بدون اینکه کلاس رفته باشند امتحان دهند.  

وی با تاکید بر اینکه موظف هستیم علمیت حوزه را حفظ کنیم، اظهار داشت: ما  معذورات طلاب را درک می کنیم و خود ما نیز قبل از اینکه در مدیریت حضور پیدا کنیم،  طلبه این حوزه هستیم و نصایح را به جان می خریم و معتقدیم اگر پیشنهاد و مطالبی دارند مطرح کنند؛ بنده از دغدغه مندان دعوت کردم مطالب خود را بگویند و ما نیز پاسخگو هستیم.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه مراجع تقلید خواستار حفظ علمیت حوزه هستند، ابراز داشت: حفظ علمیت حوزه در کنار رعایت مسائل و مشکلاتی که طلاب و محصلین دارند، باید اعمال شود..

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به اینکه برخی مطرح می کنند طلبه ای که از صبح شنبه تا پایان روز چهارشنبه در کلاس باشد، فرصتی برای انجام کارهای خود ندارد، اظهار داشت: طلبه به تشخیص خودش می تواند یک روز در هفته را به کارهای جاری خود بپردازد؛ باید بپذیریم این نظام در همه نظامات ادرای سخت تر است.

وی افزود: همه حوزویان با یک تفاهم خوب، این گام جدی را در حفظ علمیت حوزه بردارند و به نظر می رسد هیچ گونه دغدغه ای برای طلاب باقی نمانده است و از اساتید و طلاب می خواهم با جدیت در این طرح اهتمام کنند تا وظیفه را به خوبی انجام دهیم.

*چرا پیش از اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی بی نظمی وجود داشت؟

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با اشاره به اینکه گفته می شود پیش از اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه بی نظمی زیادی از نظر حضور افراد در کلاس ها وجود داشته است، گفت: بنده برای این مسئله دو پاسخ نقضی و حلی دارم؛ در هر نظام آموزشی اگر حضور در کلاس به اختیار افراد گذاشته شود، شاهد بی نظمی خواهید بود؛ به طور طبیعی در هرکجایی وضعیت را آزاد بگذارید، محصل براساس تئوری شما برنامه خود را تنظیم می کند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با طرح این پرسش که در حوزه می خواهیم چه کنیم و هدف ما از طلبه شدن چیست، اظهار داشت: یکی از مراجع تقلید در جلسه روز گذشته که اعاظم و بزرگان حوزه حضور داشتند، تاکید کردند «مگر رسائل و مکاسب و کفایه کتاب هایی هستند که کسی خودش بخواند؟».

وی افزود: هنگامی که وضعیت آزاد باشد، ممکن است بعضی افراد نوار بگیرند اما نشاط، شاگرد پروری، تاثیر معنویت استاد در شاگرد و انسجام آموزش در محیط کلاس است.

مدیر حوزه علمیه قم تصریح کرد: برای بنده تعدادی نامه با موضوع خروج از بحران های فکری و روانی پس از اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی ارسال شده است.

*با نوار گوش دادن کسی عالم و دانشمند نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به اینکه در اوایل سال 1370، حدود 20 هزار طلبه داشتیم اما امروز  86 هزار طلبه داریم، ابراز داشت: اگر کسی بر اساس آیه «نفر» آمده باشد که در حوزه عالم شود با نوار عالم نمی شود؛ اگر قرار بود با نوار کسی دانشمند شود کل مراکز آموزشی دنیا را تعطیل می کردند.

*فضای علمی مورد انتظار مراجع با گوش دادن نوار حاصل نمی شود

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی برای موارد اضطرار است، گفت: فضای علمی مورد انتظار مراجع تقلید و جامعه علمی امروز که حوزه باید پاسخگوی شبهات علمی در جامعه باشد، با نوار حاصل نمی شود.

مدیر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر قرار است علمیت حوزه را حفظ کنیم، باید  بعضی مسائل را سامان دهیم؛ یک زمانی در این حوزه 600 طلبه بودند که قابل کنترل بود اما امروز ما حدود 18 هزار نفر فقط در سطوح عالی در قم داریم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان اینکه مشهد و اصفهان اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی را آغاز کرده اند، ابراز داشت: ما هم باید گام نهایی این طرح را اجرا می کردیم و هیچ دلیل منطقی بر این نداریم که بگوییم نظم در بی نظمی است؛ این مسئله در تاریخی مطرح شد که به عنوان نظم می خواستند اعمال نفوذ در حوزه کنند اما امروز که ما هستیم باید براساس کلام امیرالمومنین(ع) و نظر مراجع تقلید به سمت ساماندهی حرکت کنیم.

وی با اشاره به دنیای شبهاتی که علیه دین درست شده است، گفت: ما باید پاسخگوی این شبهات باشیم؛ باید حوزه علمیه قم را با وجود 30 مرکز تخصصی و سطوح عالی با حفظ سنت های حوزه آزاد، منظم کنیم.

*حضور در کلاس روش آموزشی همه مراکز آموزشی دنیاست   

مدیر حوزه علمیه قم با بیان اینکه روش آموزشی دنیا حضور در کلاس است، ابراز داشت: ما که نمیخواهیم بگوییم از این نظر، حوزه یک بافته جداست و فقط حوزه درست است و کل عالم اشتباه می کنند!؛ مشهد و اصفهان این طرح را اجرایی کرده اند و 400 مدرسه در کشور این کار را انجام می دهند و ما نیز گام نهایی را اجرا خواهیم کرد.

*اجازه نمی دهیم افرادی هیمنه علمی حوزه را زیر سوال ببرند

وی افزود: کسانی که امروز از روی خیرخواهی به دنبال حفظ علمیت حوزه هستند، تمام پاسخ های خود را می گیرند اما اجازه نمی دهیم که افرادی بخاطر منافع شخصی بخواهند، هیمنه علمی حوزه را زیر سوال ببرند.

*موافقت رهبری با اجرای طرح ساماندهی دروس سطوح عالی

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه مراجع تقلید صاحبان این حوزه هستند، ابراز داشت: بنده در همان ابتدای کار، به همراه شورای عالی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و همین طرح ساماندهی دروس سطوح عالی را گزارش دادیم؛ ایشان سه مرتبه سوال کردند آیا مراجع موافق این طرح هستند و ما عرض کردیم بله که ایشان نیز موافقت کردند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با تاکید بر اینکه همه ارکان حوزه موافق نظم در حوزه هستند، ابراز داشت: «نظم در بی نظمی» خلاف کلام امیرالمومنین(ع) است و البته ما نیز باید «خلل و فرجی» بگذاریم تا طلبه ها مشکلات خود را برطرف کنند.

*امنیت تدریس باید ایجاد شود

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: بنده به عنوان یک خدمتگزار وظیفه می دانم کاری که مورد تایید مراجع بوده و در ابتدای امر تایید رهبری را داشته و اکنون خواسته شورای عالی و اساتید سطوح عالی است، اجرایی کنم؛ اگر امنیت تدریس ایجاد نشود، قوام کرسی های درسی حوزه آسیب می بیند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه آزاد ما با حفظ سنن خوب خود باید منظم شود، اظهار داشت: طلبه به اختیار خودش، استاد را انتخاب کند اما وقتی انتخاب کرد باید منظم در جلسات حضور داشته باشد.

*عدم ساماندهی دروس سطوح عالی زمینه ساز نفوذ دشمن می شود

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: اگر این کار به شکل صحیح انجام شود، حفط علمیت حوزه باقی خواهد ماند در غیر این صورت، دشمن از همین نقطه نفوذ خواهد کرد و هیمنه علمی حوزه را مورد تاخت و تاز قرار خواهد داد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به اینکه تاکنون 1290 استاد شرکت کننده در جلسات نشست و اجلاس های مرکز مدیریت مخالفتی با این طرح نداشته اند، گفت: اگر متوجه مخالفت استادی شویم، بنده تماس خواهم گرفت و صحبت های اساتید را مجدد خواهیم شنید؛ امروز تعامل زیبنده ای میان مدیریت حوزه و قاطبه اساتید وجود دارد.

*هجرت طلاب دغدغه مراجع تقلید است

مدیر حوزه علمیه استان قم در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه هجرت طلاب دغدغه مهم مراجع و مقام معظم رهبری است، ابراز داشت: در این حوزه باید بخشی هجرت کنند؛ کسانی که نمی توانند درس بخوانند و در کلاس ها شرکت کنند، باید از قم مهاجرت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به اینکه ما باید حداقلی برای محصلین در نظر بگیریم که زندگی وی تامین شود، گفت: شهریه ها اکنون در سه رتبه می باشد و رتبه و سطح جدیدی هم تعریف شده است؛ کسانی که با این گونه گرفتاری ها ممحض و منظم می شوند، مراجع بزرگوار و دفتر مقام معظم رهبری قبول کردند که به هر صورت وضعیت شهریه آنها تغییر کند و کسانی که نمی توانند منطبق با این وضعیت شوند اگر مدرس، پژوهشگر، مولف و محصل هم نیستند باید به تناسب در چارچوب مهاجرت قرار بگیرند.    

*بعضی مراجع عظام شهریه طلاب مهاجر به شهرستان ها را دوبرابر خواهند کرد  

وی تصریح کرد: روز گذشته یکی از مراجع گفتند «هرکسی نمی تواند اینجا بماند و کلاس درس برود و آمادگی مهاجرت دارد، شهریه اش را که قبلا قطع می شد، دوبرابر کنم».

*دلایل عدم هجرت طلاب آسیب شناسی شده است

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به اینکه دلایل عدم هجرت طلاب آسیب شناسی شده است، گفت: امروز یک بسته ای تصمیمی آماده شده که "مهاجرت انجام شود"، "علمیت حوزه  حفظ شود"، "تدریس مدرس با قوت باشد"، "نیازمندی های نظام توجه شود" و "دغدغه شهریه محصلی که دغدغه درس دارد تا حد وسع مراجع و رهبری تامین شود".

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان اینکه نظرات طلاب از طریق سایت و به صورت حضوری شنیده شده است، ابراز داشت: براساس نظرات طلاب، "افزایش شهریه" و "اضافه شدن سطح علمی دیگر به سطح تحصیل" پیشنهاد شده است.

*کسانی که توانایی ادامه تحصیل ندارند، توانایی تبلیغی در مساجد را دارند

وی با اشاره به اینکه مهاجرت در قشرهای مختلف صورت می گیرد، گفت: بخشی از مهاجرت ها در تامین رده های نخست جایگاه های تبلیغی کشور نظیر مساجد و روستاها است؛ بخشی از کسانی که در سطوح عالی نه توانایی ادامه تحصیل دارند و نه در کرسی های درس هستند به راحتی می توانند مساجد را در شهرها پر کنند؛ ما امروز چندهزار مسجد بدون امام جماعت داریم که همین افراد باید مساجد را در اختیار بگیرند.

*رفع موانع هجرت اساتید

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: هنگامی که استاد خواستار هجرت بود، شهریه اش قطع می شد و برای ادامه تحصیل نیز مشکل پیدا می کرد که این مسائل را با مراجع تقلید حل کرده ایم و بعضی از بزرگان گفته اند شهریه را نیز دوبرابر می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: در راستای رفع دغدغه ادامه تحصیل اساتید نیز شورای عالی مصوبه ای را برای ادامه تحصیل از طریق مجازی صادر کرد؛ هرکسی که مصاحبه علمی درس خارج می دهد باید حضور فیزیکی داشته باشد اما این مسئله برای اساتید برداشته شد.

مدیر حوزه علمیه استان قم افزود: مطالعه وسیعی از سوی رده های مختف حوزه در ابعاد مختلف شده که براساس آن مطالعات و نظرسنجی ها، بسته ای آماده شده که دغدغه مهاجرت طلاب، هجرت اساتید و کمبود ائمه جماعات در مساجد کشور رفع شود.  

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با اشاره به اینکه گفته می شود دغدغه ای نسبت به عدم حضور اساتید و بزرگان در شهرستان ها وجود دارد، گفت: آقایان و دفتر مقام معظم رهبری پیگیر این مسئله بوده اند که اگر در شهر و استانی با خلا کمبود استاد مواجه هستیم، با اعزام اساتید این خلا جبران شود و بخشی از اساتید حوزه  در اردبیل و کردستان مستقر شده اند. 

*پاسخ به یک شایعه

وی همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر اینکه گفته می شود کسانی که در درس غیبت کنند باید سربازی بروند، اظهار داشت: بنده این مسئله را تکذیب میکنم؛ شهریه و نظام وظیفه این عزیزان مشکلی پیدا نمی کند.

مدیر حوزه علمیه استان قم همچنین با اشاره به دغدغه برخی افراد مبنی بر اینکه سال گذشته در کلاس حضور داشتند اما امتحان نداده اند، گفت: تمام کسانی که در سال های گذشته حضور در درس داشتند، حضورشان را می پذیریم و بر اساس توافق مراجع عظام، مدیریت حوزه علمیه قم، اساتید و شورای عالی هرکسی که در این چارچوب باشد، لیست خام در اختیار استاد قرار می گیرد و تایید می کند؛ حتی اگر این حضور در سال های گذشته باشد، برای سال تحصیلی جدید و سال های آینده امتحان دهد پذیرفته خواهد شد. 

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه اگر روزی تعداد اساتید افزایش یابد  و مدرس ها متکثر شود بهترین بازدهی را خواهیم داشت، گفت: در سامانه اساتید ارتباط استاد و شاگرد از طریق فضای مجازی ایجاد شده و استاد، وضعیت شاگرد خود را رصد می کند اما ارتباط شفاهی و حضوری میان استاد و شاگرد نیاز به توسعه کار دارد.  

*ابطال بعضی لیست های حضور و غیاب

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال همچنین با اشاره به اینکه گروه های نظارتی به لیست حضور و غیاب اهتمام دارند، ابراز داشت: در این چهارسال بعضی از لیست های حضور و غیاب ابطال شد.  

وی با تاکید بر اینکه باید پاسخگوی دغدغه های رهبری و مراجع تقلید باشیم و مشکلات طلبه ها را نیز در نظر داشته باشیم، گفت: ما باید به عنوان حد واسط رابطه میان طلاب و بزرگان ایفای مسئولیت کنیم.

*طرح ساماندهی دروس سطوح عالی ، تثبیت کننده مدیریت با صلابت حوزه است

مدیر حوزه علمیه استان قم در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه با هدف ایجاد چالش برای مدیریت جدید حوزه اجرایی شده است، اظهار داشت: اجرای گام نهایی این طرح براساس نظر مدیریت جدید انجام شده است؛ ما مدیریت جدید را از خود حوزه می دانیم و کمک کردن به ایشان را وظیفه شرعی می دانیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان اینکه اجرای این طرح در سه مدیریت انجام شده است، ابراز داشت: هرکس بخواهد مدیریت حوزه را به چالش بکشاند، خود ما  برخورد خواهیم کرد.

وی افزود: طرح ساماندهی دروس سطوح عالی حوزه تثبیت کننده مدیریت است و سبب چالش برای مدیریت جدید نمی شود، اجرای این طرح در طول سه مدیریت، تضمین کننده مدیریت با صلابت حوزه علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: بار دیگر از دغدغه فضلایی که نسبت به اجرای این طرح دغدغه داشتند تشکر می کنم؛ بنده با بعضی از فضلا تماس گرفتم و این تعامل را داریم و معتقدیم دغدغه فضلا باید مطرح شود و اگر طرح مشکلی دارد، برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: باید با کمک طلاب، اساتید، فضلا و براساس رهنمودهای مراجع و رهبری یک حوزه با حفظ سنت های حسنه اما پویا که در عنصر زمان و مکان مسئولیت های سترگ خود را نسبت به نظام و انقلاب ایفا کند، داشته باشیم.

انتهای پیام/313/33

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha