جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مفتی مصر

حوزه/ دکتر شوقی علام مفتی مصر پوشیدن کفش طبی برای بیماران و افرادی که وضعیت خاصی دارند و نیازمند پوشیدن کفش در طول ادای مناسک حج هستند، جایز می داند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، دکتر شوقی علام مفتی مصر پوشیدن کفش طبی برای بیماران و افرادی که وضعیت خاصی دارند و نیازمند پوشیدن کفش در طول ادای مناسک حج هستند، جایز می داند.

این فتوا در پاسخ به سؤال شخصی که ساق راستش از چپش کوتاه تر است و نیاز دارد که کفش طبی بپوشد و مناسک را به جا بیاورد صادر شده است. و آن سؤال مربوطه این است که آیا پوشیدن کفش طبی در اثنای ادای مناسک داخل مسجد الحرام از طواف تا سعی جایز است؟ آیا به خاطر این کار فدیه ای بر گردن اوست یا نه؟ آیا بند کفش «دوخته شده» محسوب می شود یا نه؟

مفتی مصر هم چنین پاسخ داد: پوشیدن کفش طبی و بستن بند آن در اینگونه حالت که سؤال کننده گفته است، جایز است؛ چرا که این مسئله ای ضروری است و بنا به حکم «الضرورات تبيح المحذورات»، در مواقع ضروري ممنوعات مباح می شود. هم چنانکه خداوند در قرآن فرمودند: {وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ}. [الحج: 78]، و در جای دیگر می فرمایند: {مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍ}. [المائدة: 6]. حضرت محمد (صلی الله علیه وآله و سلم) در حدیثی می فرمایند: "لاَ ضَرَرَ وَلاَ ضِرَارَ". مراد از «لاضرر و لاضرار» اين است كه در اسلام حكم ضرري وضع نشده است، يعني شارع مقدّس نه در احكام تكليفيه و نه در احكام وضعيّه، حكمي را جعل نكرده است كه از ناحية‌آن مكلف ضرر ببيند.

مفتی مصر در  تکمیل فتوای خود در رابطه با کسی که کفش طبی می پوشد افزود: سؤال کننده باید به عنوان فدیه سه روز روزه بگیرد یا به شش نفر فقیر طعام بدهد یا گوسفندی(میش) را ذبح کند و این مسئله در قیاس است با کسی که سرش را به خاطر بیماری یا اذیت شدن پوشانده است. خداوند در این باره می فرماید: {فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ}.[البقرة: 196].

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha