پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
علم الهدي

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: اگر يك روحاني و طلبه در چارچوب مسجد و منبر بماند و روحانيت را يك شغل بداند، نمي تواند به عنوان سرباز امام زمان(عج) به آن حضرت خدمت كند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه»از مشهد، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی، امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه خراسان، در مدرسه علميه عالي نواب مشهد، تصریح کرد: اگر يك روحاني و طلبه در چارچوب مسجد و منبر بماند و روحانيت را يك شغل بداند، نمي تواند به عنوان سرباز امام زمان(عج) به آن حضرت خدمت كند.

امام جمعه مشهد افزود: امروز دنياي استكبار در حال مقابله با مديريت جهاني امام عصر(عج) است، زيرا مي‌داند كه با وجود انقلاب ايشان نمي تواند سهمي در دنيا داشته باشد.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با اشاره به آيه «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌۭ يَدْعُونَ إِلَى ٱلْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِٱلْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ ٱلْمُنكَرِ(104/ آل عمران)»، گفت: عطف به خیر دلیل به مغایرت «دعوت به خیر» با امر و نهی است و در مقام وصف آنان به يكديگر نيست.

وي با بيان اينكه بیشتر فقيهان وجوب امرو نهی را از باب ولایت دانسته اند، ابراز كرد: اين آيه در مقام تبیین پیدایش یک جریان در زندگی امت است كه امربه خیر همان مقام رهبری و تبیین شؤون زندگي مردم  مي باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اين مطلب كه اين آيه در مقام جریان سازی و جریان مسئول در حوزه راهنمایی مردم مي باشد، توضيح داد: بايد در هر دوران، اقلیم و شرایطی یک جریان صاحب رسالت به وجود بیاید که اين امر از ضروریات و واجبات قطعی است.

وي افزود: اين امر درباره یک مسئله شخصی و معیشتی برای صنف خاص وجریانی صنفی نیست، بلکه جریاني برای هدایت مردم است. درواقع، روحانیت به عنوان واحدي اجتماعی، صاحب رسالت و هدف‌مند توسط خداوند جریان سازی شده كه به همین علت در هر زمانی باید به وجود آید.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان خاصیت دعوت به سوی خیرو رسالت بنده سازی برای خدا درعرصه زندگی اجتماعی که ویژگی دعوت به خیر را نخستين ويژگي روحانيت برشمرد و دومین ویژگی این جریان را حرکت و ساكن نبودن عنوان كرد و گفت:‌ از آنجا که روحانیت صاحب رسالت به پاخواسته است، می بایست همیشه و در همه ساعات وظيفه و كار خود را انجام دهد.

وي با اين توضيح كه طلبه اي كه در فضاي توسعه تبلیغ و انجام رسالت نباشد، در معنای «امت» يعني جريان سازي و صاحب رسالت، قرارنمی گیرد، ابراز كرد: «امت» يعني اينكه هیچ نقطه رکود و توقفی در زندگی فردي و اجتماعی طلبه نبايد باشد.

آيت الله علم الهدي در ادامه به آیه «وَلَا تَكُونُوا۟ كَٱلَّذِينَ تَفَرَّقُوا۟ وَٱخْتَلَفُوا۟ مِنۢ بَعْدِ مَا جَآءَهُمُ ٱلْبَيِّنَٰتُ ۚ وَأُو۟لَٰٓئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌۭ» اشاره كرد و يادآور شد: خداوند پس از اعلام درباره به وجودآمدن امت خاص، خطاب به همان همان امت اين آيه را بيان مي فرمايد.

وي با اشاره به اينكه مرحوم علامه طباطبایی، تفرق را با اختلاف متفاوت می داند، گفت: وي رابطه آن دو را از مقوله علیت و تفرق را علت اختلاف دانسته است.

عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اینکه قرآن در ادامه نتيجه اختلاف در «بینات» را عذاب عظیم عنوان مي كند، گفت: بنیات امروز، فعاليت جهان کفر براي از بین بردن و ريشه كن كردن اسلام است و به همين علت، مقابله هر كسي با این جریان با هر نظر و انديشه اي كه درباره ولایت فقیه داشته باشد، مطابق است و اینکه کسي گوشه ای بنشیند، درست نیست.

وي با تاكيد بر اينكه امروز دشمن دین خدا، پیامبر(ص) و قرآن را نشانه گرفته و روحانيت را در توسعه استکبار مانع خود مي داند، اظهار كرد: فردي مانند شیخ عیسی قاسم این‌گونه مى باشد و در حالي كه عامل تعدیل مسالمت ساز در حرکت های انقلابی مردم بحرین بوده، به این جمع بندی رسیده اند که  راس اين بدن را بزنند و این نقشه اصلی آمریکا برای از بين بردن ریشه اسلام است.

عضو شوراي عالي حوزه علميه خراسان با تکرار معنای «بینات» یعنی موضوعاتي كه يك انسان هميشه در فضای مجازی و حقیقی با آنها روبرو است، ابراز کرد: اگر کسی نسبت به انقلاب بی‌تفاوت باشد و تنها نمازو مسجد و منبر داشته باشد، مصداق «اختلاف» در آیه مذکور می‌باشد.

وي تصريح كرد: حوزه و روحانیت بايد با انجام مسؤلیت و داشتن عناصر «امت»، شخصیت سیاسی خود را به دشمن داخلی و خارجی نشان دهند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha