جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله سید عباس خاتم یزدی

حوزه / مرحوم آیت الله خاتم یزدی ، در سالهاي‌ پيش‌ و پس‌ از انقلاب‌ هماره‌ در خدمت‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و از ياران‌ صديق‌ ايشان‌ بود و سينه‌اي‌ سرشار از خاطرات‌ داشتند.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»،آیت الله سید عباس خاتم یزدی ،عالمی پرهیزگار، ساده زیست، متواضع و علاقه مند به امام و انقلاب بود که در روز سه شنبه 20 شهریورماه سال 1380 در تهران درگذشت و بدن مطهرش بعد از تشییع در تهران، یزد و قم با اقامه نماز حضرت آیت الله العظمی بهجت در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

 آیت الله سید عباس یزدی در سال 1309 شمسی مطابق با 1349 قمری در محله تل یزد متولد شد. دروس ابتدایی را نزد پدر آموخت..

سپس وارد حوزه علمیه یزد شد و آنگاه به حوزه علمیه قم هجرت کرد و نزد اساتید بزرگی چون آیات عظام بروجردی،  امام خمینی (ره)، سید محمدرضا گلپایگانی، محمدعلی اراکی و محقق داماد تلمذ نمود.

وی سپس در سال 1329 پس از عارض شدن کسالتی به منظور استشفاء و زیارت به نجف اشرف رفت و با لطف خداوند و عنایت ائمه اطهار بهبودی یافت و  حدود هیجده سال در محضر آیات عظام خویی، سید محسن حکیم و سید محمود شاهرودی بهره برد.

 از آنجا كه‌ مرحوم‌ خاتم‌، در سالهاي‌ پيش‌ و پس‌ از انقلاب‌ هماره‌ در خدمت‌ حضرت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) و از ياران‌ صديق‌ ايشان‌ بودند، سينه‌اي‌ سرشار از خاطرات‌ داشتند. از جمله‌ مي‌توان‌ به‌ خاطرات‌ ايشان‌ در نجف‌ اشرف‌ اشاره‌ كرد. برخورد رژيم‌ عراق‌ با امام‌ خميني‌(ره‌)، داستان‌ مرجعيت‌ امام‌ خميني‌(ره‌)، موضع‌گيري‌ مراجع‌ نجف‌ در قبال‌ تبعيد امام‌ خميني‌(ره‌)، ديدار امام‌(ره‌) با علما و بزرگان‌ حوزه‌ علميه‌ نجف‌ و ويژگيهاي‌ رفتاري‌ معظم‌ له‌ در مدت‌ حضور در نجف‌، از خاطرات‌ خوب‌ ايشان‌ است‌ كه‌ خود، بخشي‌ از تاريخ‌ انقلاب‌ را تشكيل‌ مي‌دهد. از جمله‌ كارهاي‌ ايشان‌ در نجف‌ اشرف‌ برگزاري‌ جلسات‌ پاسخ‌ گويي‌ به‌ سؤالات‌ و استفتائات‌ بود كه‌ هر شب‌ بعد از نماز مغرب‌ و عشاء با حضور آقايان‌ قديري‌ و كريمي‌ برگزار مي‌شد و در آن‌ به‌ پرسشها و استفتائاتي‌ كه‌ از كشورهاي‌ اسلامي‌ براي‌ امام‌(ره‌) ارسال‌ شده‌ بود پاسخ‌ گفته‌ مي‌شد و اگر در پاسخ‌ آن‌ ترديد وجود داشت‌، از حضرت‌ امام‌(ره‌) كمك‌ گرفته‌ مي‌شد.

 فعاليتهاي‌ سياسي‌ مرحوم‌ خاتم‌ يزدي‌ منحصر به‌ روزگار پيش‌ از انقلاب‌ نبود. ايشان‌ در سالهاي‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ نيز هماره‌ به‌ تلاش‌ در مراكز مختلف‌ مي‌پرداختند كه‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ به‌ موارد زير اشاره‌ كرد:

 ـ حضور در دو دوره‌ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري (دوره دوم و سوم)‌؛

 ـ دبير و عضو شوراي‌ سياستگذاري‌ ائمه‌ جمعه‌؛

 ـ عضويت‌ در شوراي‌ استفتاء حضرت‌ امام‌(ره‌)، مقام‌ معظم‌ رهبري‌ و آیه‌الله العظمي‌ اراكي‌(ره‌)؛

 ـ نماينده‌ تام‌ الاختيار حضرت‌ امام‌(ره‌) در امور حج‌ در سالهاي‌ پيش‌ از انقلاب‌ و نيز عضويت‌ در بعثه‌ ايشان‌ در پس‌ از انقلاب‌؛

 ـ ممتحن‌ دروس‌ خارج‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و ارزيابي‌ توان‌ علمي‌ نمايندگان‌ ـ مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌.

آیت الله خاتم ،عالمی پرهیزگار، ساده زیست، متواضع و علاقه مند به امام و انقلاب بود که در روز سه شنبه 20 شهریورماه سال 1380 در تهران درگذشت و بدن مطهرش بعد از تشییع در تهران، یزد و قم با اقامه نماز حضرت آیت الله العظمی بهجت در حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

از آثار ایشان می توان تقریرات درس آیات عظام خویی و امام خمینی را بر شمرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha