جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم سالروز فاجعه منا در هامبورگ

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به جنایات و فجایع پیروان فرقه ضالّه وهابیت، به عدم صلاحیت خاندان سعودی برای مدیریت حج پرداخت و گفت: فاجعه منا حاصل بی کفایتی و سوء مديريت آل سعود بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، همزمان با سالگرد فجایع خونین مکه و منا و کشته شدن بیش از هشت هزار زائر بیت الله الحرام، مراسمی در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

این مراسم که مسلمانان از ملیت های مختلف در آن حضور داشتند، شامل برنامه های، قرائت دعای کمیل و مداحی، اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء، تلاوت قرآن، پخش کلیپ مستند در مورد فاجعه منی و نیز سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ بود.

در این مراسم حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به ایام شهادت حضرت امام محمد باقر(ع)، یکی از دغدغه های مهم امام باقر(ع) را معرفی صحیح دین به جامعه از طریق علم و دانش دانست و گفت: از بزرگداشت شهدای منا در مرکز اسلامی هامبورگ جمله مهم ترین دغدغه های امام باقر(ع) اين بود كه سير کلی جامعه اسلامی باید بر أساس علم و دانش باشد؛ چراکه در غير اين صورت بشريت گمراه می شود. اگر دين به درستی شناخته شود، آثار مثبت و سازنده خود را در بخش های گوناگون فردی و اجتماعی نشان می دهد. به همین دلیل، امام باقر (ع) می فرمایند: « الکَمالُ کُلُّ الکَمالِ اَلتَفَقَّهُ في الدّين وَ الصَّبرُ عَلی النائِبَة وَ التَقديرُ المَعيشَة » کمال و بلکه همه  کمال انسانی در سه چیز است: دانایی در دین و احکام الهی، شکیبا بودن در ناراحتی ها و مصائب و نیز تدبیر و برنامه ریزی درست در اقتصاد زندگی. بنابراین اگر جامعه می خواهد به کمال خود برسد باید نسبت به مسائل گوناگون فهم عمیق و دقیق داشته باشد و در برابر مشکلات و سختیها، از صبر و بردباری نشان دهد و برای امور دنیای خود تدبیر و برنامه ریزی صحیح باید داشته باشد.

وی ادامه داد: آن حضرت در حدیث دیگری می فرمایند: مَنْ أفْتَى النّاسَ بِغَیْرِ عِلْم وَ لا هُدىً، لَعَنَتْهُ مَلائِكَهُ الرَّحْمَهِ وَ مَلائِكَهُ الْعَذابِ، وَ لَحِقَهُ وِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِفَتْیاهُ؛ هركس بدون علم و اطّلاع، درباره مسائل دین فتوا و نظریه دهد، ملائكه رحمت و ملائكه عذاب او را لعن و نفرین مى كنند و گناه عمل كننده بر عهده گوینده است. و در جای دیگر فرمودند: إنَّ الْمُؤْمِنَ أخُ الْمُؤمِنِ لایَشْتِمُهُ، وَ لایُحَرِّمُهُ، وَ لایُسییءُ بِهِ الظَّنَّ؛ مؤمن برادر مؤمن است، لذا نباید او را دشنام دهد و از او بدگوئی كند و نباید او را از خوبی ها محروم گرداند و نباید به او بدگمان باشد.

فاجعه منا حاصل بی کفایتی آل سعود بود

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه خونین منا و کشته شدن حدود 8 هزار زائر بیت الله الحرام در مراسم حج سال گذشته، آن را حاصل بی کفایتی و سوء مديريت آل سعود بیان نمود و افزود: امروزه بشریت با مصيبت بزرگی به نام وهابیت دست به گریبان است. فرقه ای که بر أساس يك تفكر غلط و متاسفانه به نام دين پايه گذاری شده و استكبار نیز آن را حمایت و مدیریت می کند. به نظر می رسد اکنون زمان روشنگری است. جامعه بشری اگر می خواهد رشد كند، بايد به دنبال علم و دانش و فهم صحیح دین باشد. حقايق بايد گفته شود تا نا آگاهان بيدار شوند و فریب بعضی از حرف ها را نخورند.

وی خاطر نشان کرد: درباره پیروان فرقه وهابیت باید دانست که اینها پیروان شخصی به نام محمّد بن عبدالوهاب هستند. او پیرو مکتب ابن تیمیه و شاگردش ابن قیم جوزی بود که عقاید جدیدی را در عربستان بنیاد نهاد. ریشه فکری وهابیت، آرا و افکار  ابن تیمیّه است که در سال 698 هـ ق، در منطقه شام آغاز به تبلیغ و ترویج آن نمود، و با مخالفت صریح دانشمندان بزرگ اسلام از اهل سنّت و نیز شیعه روبرو شد.

ایرادات علمای اسلام به ابن تیمیه

امام جمعه هامبورگ گفت: مهمترین مواردی که علماء اسلام بر ابن تیمیه ایراد گرفته اند، عبارت است از: 1. او برای خداوند جسم قائل شده است. 2. ذات خداوند را بسان اجسام، مکان دار دانسته است. 3. خداوند را به اجسام و مخلوقات تشبیه کرده است. 4. عظمت معنوی پیامبر را پس از رحلت وی انکار کرده است. 5. زیارت و شفاعت پیامبر و اولیا و صلحا را انکار کرده است. 6. به اصحاب پیامبر اهانت کرده است. 7. مهمتر از همه اینکه تمام مسلمانانی را مخالف تفکر او بوده اند را کافر خوانده است.

 با مرگ ابن تیمیّه در سال 728 در دمشق، افکار وى نیز به فراموشى سپرده شد. پس از گذشت حدود چهارصد سال، محمّد بن عبد الوهّاب در سرزمین نجد با هماهنگى محمّد بن سعود حاکم «دِرعیّة»، در سال 1157 افکار ابن تیمیّه را مجدداً زنده و به ترویج آن پرداخت. اکنون در عربستان سعودی وهابیت مذهب رسمی است و فتاوای علمای آن مذهب از طرف دولت اجرا میشود. برخی از معتقدات فرقه وهابیت عبارتند از:

1ـ اعتقاد به قدرت معنوی و غیبی برای غیر خداوند شرک است. 2ـ دعا و توسّل نوعی عبادت غیرخدا و شرک است. 3ـ زیارت اهل قبور شرک است.  4ـ تبرّک جستن به آثار انبیا و صالحان، شرک است.  5ـ جشن گرفتن برای میلاد پیامبر(ص) شرک است. 6ـ ساختن گنبد و بارگاه بر روی قبور شرک است.

در رد عقاید آنها، می توان گفت که اگر اعتقاد به سلطه غیبی، اعتقاد به شفا دادن و اعتقاد به برآوردن حاجت و ...، به این نحو باشد که تمامی این امور به خداوند مستند است و دیگران هرچه دارند از جانب خداوند متعال به آنها داده شده است، این مسأله شرک نخواهد بود؛ زیرا در اینصورت هیچ گونه استقلالی برای غیرخدا درنظر گرفته نشده است؛ زیرا شرک در الوهیت، شرک در خالقیت و شرک در ربوبیت، در صورتی تحقق پیدا می کند که کسی عقیده داشته باشد، غیر خداوند به طور مستقل دارای صفات کمال و جلال است، یا به طور مستقل بتواند خلق کند و یا به طور مستقل بتواند تدبیر کند، اما اگر قدرت او یک قدرت وابسته به خداوند باشد، دیگر شرک معنا نخواهد داشت.

اشاره به برخی جنایات و فجایع وهابیت

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی از جنایات و فجایع دهشتناکی که پیروان این فرقه ضالّه با حمایت آل سعود مرتکب شده اند، به عدم صلاحیت خاندان سعودی برای مدیریت امر مهمی چون حج پرداخت و افزود: در ماه ذی قعده سال‏1216هـ ق، پیروان این فرقه به شهر کربلا در عراق حمله کرده و ضمن تخریب اماکن مقدس آن شهر، بسیاری از مردم را در کوچه و بازار و منازل به قتل ‏رساندند و با اموال و غنائم فراوان از شهر خارج ‏شدند و نیز به شهر طائف هم حمله کردند و عده زیادی را قتل عام کردند چه اینکه در مدينه نیز حرم های ائمه اطهار(ع) و بارگاه برخی از بزرگان را تخريب كردند و نسبت به مقدسات مذاهب توهین و اهانت نمودند. امروزه همه می دانند که خاندان منحوس آل سعود، مهم ترین حامی این تفکر خطرناک هستند.

وی ادامه داد:  شما مشاهده نمودید، آن کسانی كه بايد نقش خدمتگزاری به ضیوف الرحمن را داشته باشند، چگونه نسبت به زائران خانه خدا بی حرمتی و جسارت می كنند. كسانی كه امروزه مديريت مكه را برعهده دارند باعث رعب و وحشت زائران خانه خدا می شوند. سرزمین مقدسی که به تصریح قرآن کریم باید مکانی امن و پر از آرامش و معنویت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی افزود: از سوی دیگر نظریه پردازان و متفکرین آل سعود که همگی وهابی هستند با مسأله تقریب بین ادیان که باعث صلح و زندگی مسالمت آمیز همه ابنای بشر در کنار یکدیگر است، به شدت مخالف هستند و آن را خلاف اسلام و قرآن می دانند؛ چه اینکه تقريب بین مذاهب اسلامی را نیز قبول ندارند. کار به جایی رسیده است که فتوا می دهند ازدواج با پيروان اهل بيت (ع) و نیز استفاده از ذبيحه شیعیان حرام است. متاسفانه اينها همكاری با ظالمان جهانی و پیمان دوستی با آنان را جایز می دانند و به آن فتوا می دهند.

وی گفت: اين ها ديدگاه خوارج را دارند و فتوا می دهند كه هر كس گناه كبيره ای انجام دهد كافر است؛ در حالیکه هیچ کدام از مذاهب اصلی اسلام چه شیعه و چه سنی چنین سخنی را قبول نمی کند. آنها معتقد هستند اگر كسانی در منطقه ای گناهی انجام دهند، آن منطقه دار الحرب است و مربوط به مسلمانان نيست و كشتن ساکنان آنجا حلال می شود. اين گونه تفكرات نه با قرآن و نه با روايات و احاديث اسلامی به هیج وجه همخوانی ندارد. امروزه آلِ سعود جنايتكار مديريت حرم امن الهی را بر عهده دارد. در سازمان ملل بيت المقدس و واتيكان از جمله مکان های مقدس شمرده شده اند، امّا برای مهم ترین شهر مسلمانان یعنی مکّه که بیش از یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان آنجا را مقدس می دانند، هنوز مصوبه ای وجود ندارد.

بزرگداشت شهدای منا در مرکز اسلامی هامبورگ اداره حج به کشورهای اسلامی واگذار شود

رئیس اتحادیه علمای شیعه اروپا تصریح کرد: بدون شک مدیریت حج و حرمین شریفه ی مكه و مدینه مربوط به همه مسلمانان است. امسال خاندان آلِ سعود حج ابراهیمی، که برای مسلمانان یک واجب دينی و شرعی به شمار می آید را برای بسیاری از مسلمانان ممنوع نمود و « صدٌ عن سبیل الله» نمودند. در اتفاق سال گذشته حدود ٨ هزار زائر بیت الله الحرام آن هم بی دفاع و با لب تشنه به علت سوء مديريت آل سعود كشته شدند. بی شک اینها هم از لحاظ حقوق بين الملل و هم از لحاظ شرعی و قانونی و نیز حق بیگانه با ورود در کشور نسبت به زائران و ضیوف الرحمن بي مهری و بی حرمتی می كنند.

وی گفت: حرف ما و سخن ما این است که اگر آل سعود توان اداره و مديريت ضيوف الرحمان را ندارند بايد این مسأله را به بقيه كشورها بسپارد. چگونه ممکن است در عرض چند ساعت ٨ هزار نفر انسان كشته شوند و دوربین های مجهّز همه چیز را ثبت و ضبط کند و مسئول امر مشغول مشاهده باشند و كسی به داد آنها نرسند. اينها بايد در دادگاه های بين المللی محاكمه شوند. چرا اجازه تشکیل كميته حقيقت ياب داده نمی شود. از لحاظ بين المللی باید به خانواده های این شهدا ديه پرداخت شود. مديران بی تدبير عربستان خيلی از كشورهايی كه كشته داده بودند را با پرداخت پول خريدند تا كسی چيزی نگويد. اين مديريت بی تدبير حتی توان آب رسانی به اين زاِئران را نداشته و از امکانات و تجهیزات معمولی هم برای مدیریت بحران استفاده نکردند.

وی گفت: ما معتقدیم مسئولین این امر هيچ اعتقادی به مسأله كرامت انسانی ندارند و البته جای این سوال باقی است که چرا مدعيان حقوق بشر در قبال اين همه بی احترامی، بی حرمتی و بی کفایتی ساكت شده و حتی از یک موضع گیری ساده و محکوم نمودن نمادین هم کوتاهی نمودند. بدون تردید فاجعه انسانی که در منا اتفاق افتاد، برخلاف اصول مسلّم حقوق بشر بود و ما از سازمان ملل و جوامع بين المللی تقاضا و توقّع داريم که این جنایت مسلّم که در تاریخ جنایات عربستان به ثبت رسیده است را به صورت جدی پيگيری نمایند و مسؤولان اين فاجعه را به محكمه بكشانند. اگر سران آلِ سعود توان اداره مراسم عظيم حج را ندارند، مديريت اين مراسم و مناسک الهی و ابراهیمی را به كشورهای اسلامی بسپارند تا  جان ضيوف الرحمان و زائران بیت الله الحرام در أمان باشد.

شایان ذکر است مراسم گرامیداشت شهدای فاجعه منا در مراکز اسلامی برلین، فرانکفورت، مونیخ و نیز برخی دیگر از شهرهای اروپایی برگزار گردید.

در حاشیه این مراسم نمایشگاه عکس شهدای فاجعه منا نیز برگزار گردید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha