شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام رضا محمدی

کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما گفت: اگر دعای عرفه به صورت شرح و تفسیر مشابه درس های خارج حوزه کار شود، شاید چند جلد کتاب قطور درباره مباحث توحیدی از این دعا استخراج شود.

حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به اینکه روز عرفه در ایام سال به «دعا» معروف است، اظهار داشت: نقل شده که اگر انسان در روز عرفه، روزه می گیرد و سبب ضعف وی برای خواندن دعای عرفه می شود، روزه اش کراهت دارد.

وی با بیان اینکه دعای عرفه یکی از برجسته ترین دعاهای شیعه است، تصریح کرد: دعای عرفه دایره المعارف مباحث توحیدی است؛ بحث های توحیدی این دعا در هیچ مکتوب دیگری وجود ندارد.

این استاد حوزه علمیه افزود: نقل شده امام حسین(ع) سه سال قبل از شهادت، در عصر روز نهم ذی الحجه و در سرزمین عرفات در حالی که رو به قبله ایستاده بودند، شروع به خواندن دعا کرده و بسیار می گریستند و یاران ایشان نیز دعا را ثبت کرده و به آن گوش داده اند.

کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما تصریح کرد: حضرت سیدالشهدا(ع) دعا را با بیان ویژگی ها و صفات ذات اقدس الهی آغاز می کنند و سپس به تبیین نعمت هایی که خداوند نسبت به بنده اش دارد، می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی افزود: امام حسین(ع) در بخشی از دعای عرفه خطاب به خداوند می فرمایند «از باب رأفت و لطف و احسانی که به من داشتی، مرا در حکومت پیشوایان کفر، آنان که پیمانت را شکستند، و پیامبرانت را تکذیب کردند، به دنیا نیاوردی، ولی زمانی به دنیا آوردی به خاطر آنچه در علمت برایم رقم خورده بود و آن عبارت بود از هدایتی که مرا برای پذیرفتن آن آماده ساختی».

وی با اشاره به این بخش از دعای عرفه که امام حسین(ع) می فرمایند «از تو آشکارتر چه است که تو بخواهی به وسیله او آشکار شوی»، ابراز داشت: این همان برهان صدیقین به عنوان ناب ترین برهان برای اثبات ذات اقدس الهی و صفات خداست که «خدا را با خدا بشناسیم».

این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: شاهد شرح بیشتر معارف خداشناسی مطرح شده از سوی امیرالمومنین(ع) و امام سجاد(ع) با زبان حضرت سیدالشهدا(ع) در دعای عرفه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان اینکه اگر بر روی جمله به جمله دعای عرفه توجه و تدبر شود، فصل جدیدی از توحید ناب به سوی انسان گشایش می شود، ابراز داشت: اگر دعای عرفه به صورت شرح و تفسیر مشابه درس های خارج حوزه کار شود،  شاید چند جلد کتاب قطور درباره مباحث توحیدی از این دعا استخراج شود.

وی افزود: در دوره ای که کتب درسی طلاب خارج از کشور را می نوشتیم، برای مصادیق توحیدی، برهان عقلی داشتیم اما برای استفاده از شواهد نقلی و شرعی از دعای عرفه امام حسین(ع) استفاده کردیم.

این استاد حوزه علمیه بر لزوم اهتمام به خواندن دعای عرفه تاکید کرد و ابراز داشت: مردم اگر در مراسم های جمعی شرکت می کنند، بیشتر به دعا بپردازند و از کارهای دیگر پرهیز کنند.

کارشناس برنامه های معارفی صداوسیما با بیان اینکه توجه و حضور قلب یکی از آداب دعا است، اظهار داشت: از امام صادق(ع) روایت شده «خداوند دعایی را که از قلب انسان غافل بیاید، استجابت نمی کند» و بر این اساس بهتر است همه با خضوع قلبی و توجه به دعای عرفه توجه داشته باشیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha