جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 393779
۲۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
بعثت و غدیر

حوزه/ نظامي كه در غدير به آن‌ صورت عام و جلوه رسمي به همگان اعلام شد، نظامي است كه همواره استمرار داشته و هرگز منقطع نخواهد شد و زمين هيچگاه از شخصي كه صاحب، مدير و رهبر آن نظام باشد، خالي نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آيت ‌الله صافي گلپایگانی به مناسبت دهه مبارکه ولایت در سلسله نوشتارهایی به جایگاه غدیر پرداخته اند.

قال‌ الله تعالي: "يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ‌الله يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ"(1)

* روز بعثت و غدير، تأسيس و بقاي اسلام

روز تاريخي و بزرگ عيد سعيد غدير مانند روز عظيم بعثت با اهميت و بي ‌نظير است. اين دو روز با يكديگر، پيوند و بستگي كامل دارند. بعثت، اصل، اساس و پايه انقلاب الهي، جهاني و جاوداني اسلام، و روز غدير مكمّل و تداوم ‌بخش آن است.

غدير در وجود، فرع بعثت است و روز بعثت در بقا، پيش ‌آهنگ غدير است. بعثت، سرآغاز ابلاغ وحي و عرضه نظامات فراگير و همه جانبه اسلام، تا تشكيل حكومت اسلامي و حاكميت ‌الله به رهبري شخص رسول اعظم صلّي ‌الله عليه و آله است، و روز غدير كامل‌ كننده دين و اعلام استمرار نظام عصر نبوّت به رهبري اميرالمؤمنين و فرزندان آن حضرت، ائمه معصوم عليهم السلام است.

اين دو همايون ‌روز، با يكديگر هم ‌سويي معنوي و بستگي ناگسستني دارند. حصار خلل ‌ناپذير اسلام را كه توحيد همچون پي بناست، امامت چار ديوار و بعثت سقف است. پس هيچ ‌يك از اين دو روز را از ديگري بي ‌نيازي نيست كه هر دو خط اسلام را در تأسيس و بقا ترسيم نموده ‌اند، نه اسلام منهاي حكومت و نظام غدير است و نه نظام غدير، غير از اسلام است.

* غدير، استمرار نظام رسولان الهي

نظامي كه در غدير به آن‌ صورت عام و جلوه رسمي به همگان اعلام شد، نظامي است كه همواره استمرار داشته و هرگز منقطع نخواهد شد و زمين هيچگاه از شخصي كه صاحب، مدير و رهبر آن نظام باشد، خالي نخواهد ماند. چنان ‌كه اميرالمؤمنين علي عليه ‌السّلام در خبري كه خاص و عام آن را روايت نموده ‌اند، مي‌ فرمايد: "اللَّهُمَ‏ بَلَي‏ لَا تَخْلُو الْأَرْضُ مِنْ قَائِمٍ للهِ بِحُجَّةٍ إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً وَ إِمَّا خَائِفاً مَغْمُوراً"(2)

* تبعيّت از نظام امامت، وظيفه ‌اي همگاني

مسلمانان راستين و متعهّد همواره تابعيت اين نظام را كه نظام امامت و ولايت است داشته‌اند و دارند و اگر به ظاهر تابعيت يكي از نظامات ديگر را داشته باشند و يا در كشورهاي بيگانه ناچار از مراعات نظامات آنها باشند در همان حال و همان ‌جا نيز بايد تابع نظام امامت باشند و در حال مراعات از نظام‌ هاي غيرمسلمان، بايد در محدوده تابعيت از نظام امامت عمل نمايند و از آن خارج نشوند.

* لزوم تجليل از غدير

بديهي است روز ابلاغ و اعلان تشكيل اين نظام كه در آن واقعيت و هويت حاكميت ‌الله ظهور مي‌ يابد از ايام‌ الله بزرگ است كه بايد سالروز آن را گرامي داشت و پيام و درسي را كه براي همه جهانيان به ويژه مسلمانان دارد همواره بازگو كرد. روزي كه دين در آن به كمال رسيده و نعمت خداوند متعال بر اين امت تمام يافته است، بسيار با عظمت است.

ياد آن روز كه نظام سياسي دين، اعلام و رهبري فكري، علمي، معنوي، سياسي و امام، حجّة ‌الله، وليّ ‌الله و خليفة ‌الله معرّفي شده است، بايد هميشه در دل‌ ها زنده بماند و تعهّد جامعه به بزرگداشت و پيروي از آن آشكار باشد.

بايد در هر فرصت مناسب و به خصوص در ماه ذي الحجة پيرامون ابعاد اين نظام، شرايط و شخصيت رهبران آن و ويژگي ‌هاي حكومت در اسلام، سخنراني ‌ها، كنفرانس ‌ها، سمينارها و تأليف كتاب و تحقيق و بررسي ادامه يابد.

پيام غدير، پيام ولايت و پيام كمال دين و اعلام نظام جاوداني و جهاني اسلام و بيان بقا و استمرار نظام عصر رسالت است. محتواي اين پيام، وجود حكومت جهاني و واحد اسلامي است كه بدون انقطاع و كمترين فترت در همه ادوار و اعصار برقرار بوده است و بر هر مسلماني در هر كجا باشد اگرچه به ظاهر در تابعيت نظام‌ هاي غير شرعي محسوب شود واجب است از اين نظام امامت تبعيت نمايد و خود را ملزم به تابعيت آن بداند.

مسلمانان راستين در طول متجاوز از چهارده قرن در عصر امثال سلاطين بني اميه و بني عباس و ديگران، تابعيت اين نظام را داشته و دارند و اگرچه اين تابعيت با قوّه قهريه بر آنها تحميل نشده خود به خود به تعهّدي كه در برابر اين نظام دارند و بيعتي كه از امام عصر عجل ‌الله تعالي فرجه الشريف در هر زمان به گردن دارند وفا دارند و از آن تبعيت مي ‌نمايند و در اين عصر كه‌ شمس آسمان ولايت حضرت بقية ‌الله ارواح العالمين لتراب مقدمه الفداء در پرده غيبت قرار گرفته است از علماي عامل و فقهاي عادل كه نوّاب عام آن خليفه يزدان و رهبر دوران هستند و به ظاهر عهده ‌دار شئون نظام امامت، نگهبان ثغور دين و دفع بدع مبدعان و شبهات ملحدان مي ‌باشند پيروي و تبعيت مي ‌نمايند.

پي نوشت ها:

1. سوره مائده، ‌آيه 67.

2. نهج البلاغة صبحي صالح، حكمت 147.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha