شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
فرهنگ

حوزه/ مدیر مدرسه سعیدیه ارسنجان با تاکید بر این که رسانه ها باید در خدمت توسعه فرهنگ دینی باشند، گفت: اگر رسالت مجموعه های مذهبی و فرهنگی، زیر شاخه رسالت انبیاء و ائمه اطهار(ع) یعنی تبلیغ دین می باشد، ما هم باید قدر و اندازه و روش و شیوه فهم مخاطب را لحاظ کنیم

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام حسن کرم پور، مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان، عصر امروز در نشست کارشناسان فرهنگی ، مسئولین تشکل های اسلامی و کانون های فرهنگی و نخبگان روحانی، به مسئله افراط و تفریط در توجه به افکار عمومی، اظهار داشت: برخی از مفهوم اجر الهی در آخرت، برداشت نادرستی دارند و به همین سبب بدون بررسی نتایج و میزان تحقق اهداف هر فعالیت، تنها به تلاش و فعالیت صرف می پردازند.

وی افزود: تلقی نادرست از مفهوم ما "مامور به تکلیفیم و نتیجه به دست خدا است"، ما را از تمرکز بر کیفیت اجرا و پیگیری تا حصول نتیجه باز می دارد.

مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان بیان کرد: مدیران تشکل ها درباره توجه به افکار عمومی و رسانه ها، اغلب دچار اشتباه و آسیب می شوند. افراط در توجه به افکار عمومی، اصل قرار دادن مقبولیت در ذهن مخاطب به هر وسیله ای حتی به قیمت از دست دادن فرصت پرداختن به اولویت ها، از دست دادن نیرو های نخبه و ... از تبعات این روحیه است.

وی در ادامه افزود: این مدیران، بیش از هر چیز به چهره رسانه ای خود دل بسته اند و طبعاً تشکل، اعضا و منابع آن را به زلف افکار عمومی و رسانه ها گره می زنند.

مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان ادامه داد: گاهی مشاهده می شود که مدیران تشکل های اسلامی، به دلیل روحیات و خلقیات شخصی یا ضعف آگاهی و مهارت در تعامل با رسانه ها و یا بهانه های واهی، در لاک بسته بی خبری فرو می روند. از این جهت سال ها می گذرد و مجموعه شان به رغم تلاش های زیاد و برکات فراوان، برای مردم و حتی افرادی که از نظر فیزیکی به مقر آن تشکل  یا مجموعه نزدیک هستند، ناشناخته است.

حجت الاسلام کرم پور بیان کرد: برای هر انسان و مجموعه ای واضح است که بین آنچه ما می خواهیم بگوییم، با آنچه که مخاطب از گفته ما می فهمد، فرق است و اگر روش بیان مطلب و شیوه بیان ما با زبان تولیدات مردمی رسانه های گروهی هماهنگ نباشد، میان مقصود ما و درک مردم از گفته ما شکاف خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: رعایت سطح و جنس معارف و اموری که در ادبیات عمومی و مانوس جامعه به کار می رود، نشان از زمان شناسی و مخاطب شناسی یک گوینده، نویسنده و یا تشکل اسلامی دارد.

مدیر مدرسه علمیه سعیدیه ارسنجان در پایان یادآور شد: اگر رسالت مجموعه های مذهبی و فرهنگی، زیر شاخه رسالت انبیاء و ائمه اطهار(ع) یعنی تبلیغ دین می باشد، لذا ما هم باید همانند آنها، قدر و اندازه و روش و شیوه فهم مخاطب را لحاظ کنیم؛ چرا که فرموده اند "إنَّا مَعَاشِرَ الانْبِيَآءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ النَّاسَ عَلَي‌ قَدْرِ عُقُولِهِمْ" ما هم نشینان پیامبران، با مردم متناسب با فهم و درک آنان سخن می گوئیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha