شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه علمیه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت

حوزه/ تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت گفت: همه اقشار جامعه باید قواعد هم نشینی را رعایت کرده و انگیزه دیگران را برای هم نشینی تقویت کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از فارس، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود موسوی نژاد تولیت مدرسه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت در نشست اخلاقی اساتید و طلاب این حوزه به مسئله "آثار هم نشینی با دیگران" اشاره کرد و اظهار داشت: افراد جامعه، فنون و روش کاری را از هم نشینان خود یاد می گیرند. هم نشینی بستری است که افراد را مجبور می کند طبق خواسته ی هم نشینان فکر و رفتار کنند.

وی افزود: هر رفتار نادرستی اولین بار ممکن است با احساس و اظهار نارضایی همراه باشد، ولی اگر فرد این رفتار را از هم نشینان خور یاد گرفته باشد، چنین احساسی را تجربه نخواهد کرد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) مرودشت گفت: هر چه مناسبات دوستانه در هم نشینی ها بیشتر می شود و رفتارهای نامناسب آشکارتر می شود، پیوند افراد با گروه های مطیع قانون کمتر می شود.

حجت الاسلام موسوی نژاد بیان کرد: هر چه به دلیل تکرار کج روی، آزادی افراد محدود می شود ودستگیر می شوند، ارتباطشان با شهروندان مطیع قانون کم می شود و در نتیجه ارتکاب جرم به شیوه ی تثبیت شده ای در زندگی آنان تبدیل می شود.

وی گفت: در منابع دینی از جمله کارکردهای فردی هم نشینی به تشابه در خلق و خو، شخصیت و باورهای فرد اشاره شده است. در میان فرمان های خداوند متعال به حضرت موسی(ع) آمده است که با هواپرستان هم نشینی نکن، زیرا چیزی در دل تو ایجاد می کند که پیش تو نبوده است.

استاد حوزه فارس یادآور شد: هم نشینی در حیات و ممات قلب و اصلاح آن موثر است. قلب انسان منشاء ادراکات و عواطف او است و زمانی زنده استکه بتواند در گنج خانه معارف الهی را به سمت انسان باز کند و زمانی مرده است که آمادگی فعالیت خوب انسان را از او بگیرد.

وی تاکید کرد: گمراهی و کج روی با انتخاب فرد آغاز می شود، اما به گونه ای پیشروی می کندکه گاهی از اختیار انسان خارج می شود و این زمانی است که عوامل انحراف و هم نشینان بد رفتار انسان را احاطه می کنند و او توان رهایی را از دست می دهد.

تولیت مدرسه امام صادق(ع) شهرستان مرودشت در ادامه گفت: این نشست و برخاست ها در طبیعت انسان تاثیر می گذارد و او را ادامه دهنده راه هم نشین خود می کند و در صورتی که اخلاق و رفتارش همانند آنها نشود ولی مردم او را به چشم فرد منحرف نگاه می کنند.

وی بیان کرد: هم نشینی نوعی یادگیری را به همراه دارد و ایده ها و افکارهایی را به دیگران منتقل می کند.

موسوی نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت ارتباط و هم نشینی با دیگران، در این موقعیت ها زمینه های جذب و ایجاد محبت فراهم می شود و چنانچه زمان نشست و برخاست با فردی طولانی شود و یا انسان از همراهی با او احساس رضایت کند رفاقت استوار و پایدار می شود و در روحیات او تاثیر می گذارد.

استاد حوزه فارس گفت: توجه به مسئله حفظ حریم دیگران به ارتباط آن بستگی دارد و لذا در متون دینی، بر انتخاب همسایه مناسب قبل از خانه مناسب تاکید شده است.

وی در پایان این نشست اخلاقی تاکید کرد: امروزه تمامی اقشار جامعه باید قواعد هم نشینی را رعایت کنند و انگیزه دیگران را برای هم نشینی تقویت کنند.

انتهای پیام 44/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha