چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده ، امام جمعه موقت اهواز

حوزه/امام جمعه موقت اهواز، با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات بین المللی، تربیت طلاب زباندان را یکی از راه های تحقق آن دانست و گفت: توسعه روابط بین‌الملل منوط به ارتباط با آمریکا و مزدوران جهانی نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابوالحسن حسن‌زاده، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در اهواز، به بررسی الگوی توسعه و پیشرفت کشور و ملت از منظر اسلام در جهان با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، پرداخت و اظهار داشت: الگو شدن ملت ایران در جهان، نیاز به یک سری زمینه‌سازی‌ها و مقدماتی دارد که البته بخشی از آن به‌واسطه انقلاب کبیر امام خمینی(ره) آغاز شده است، اما قطعاً تا رسیدن به نقطه مطلوب در ابعاد گوناگون، راه زیادی در پیش بوده و باید اقدامات گسترده‌ای نسبت به آن انجام داد.

وی با اشاره به ابعاد و زمینه‌های الگو شدن ملت ایران در جهان، گفت: «توسعه و دقت در روابط بین‌الملل»، «توجه به مسائل اعتقادی و دینی ملت» و «حساسیت ویژه بر افزایش مسائل رفاهی و معیشتی مردم»، بخشی از زمینه‌سازی‌ها، برای توسعه کشور و الگو شدن ملت ایران در جهان است.

*توسعه روابط بین‌الملل منوط به ارتباط با آمریکا و مزدوران جهانی نیست

امام‌جمعه موقت اهواز، توسعه روابط بین‌الملل را یکی از راه‌های مؤثر برای الگو شدن ایران در جهان دانست و افزود: در مسأله روابط بین‌الملل، آنچه برایمان در برخورد با قدرت‌های استکباری مهم است، «ایستادگی»، «مقاومت» و «داشتن یک هویت مستقل در برابر قدرت‌های استکباری» می‌باشد و همان‌گونه که مقام معظم رهبری بارها در سخنان خود، از دو کلیدواژه «هضم نشدن در هاضمه جهانی» و «نپذیرفتن سلطه بیگانگان» استفاده کرده‌اند؛ مسئولان باید بدانند که منظورمان از توسعه روابط بین‌الملل، به‌هیچ‌عنوان ارتباط با آمریکا و مزدوران جهانی نیست، بلکه مقصود ارتباط با سایر ملل و دولت‌های مختلف در راستای تعامل برای پیشرفت کشور و صدور انقلاب به آنجاست.

وی بابیان این‌که دشمن، سنگرهای خود را در اقصی نقاط جهان ساخته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران، که داعیه‌دار زمینه‌سازی برای ظهور منجی عالم بشریت است، باید بیش از دشمن، نسبت به توسعه روابط بین‌الملل و به‌ نوعی ایجاد یک شعبه فرهنگی در سایر کشورهای جهان، فعال باشد.

*تقویت زیرساخت‌های مردمی برای ارتباط‌گیری با دیگر ملت‌ها

این تحلیلگر مسائل سیاسی، یکی دیگر از بخش‌های "توسعه روابط بین‌الملل" را ارتباط با ملت‌های گوناگون خواند و بیان داشت: یکی از اقدامات مهمی که دستگاه دیپلماسی کشور باید انجام دهد، تقویت زیرساخت‌های مردمی و جهت‌دار کردن آن به‌وسیله اهل‌فن، علی‌الخصوص روحانیون، برای ارتباط‌گیری با دیگر ملت‌ها، در راستای نشر مبانی و معارف انقلابی ملت ایران است.

*لزوم تربیت طلاب زبان‌دان

وی بهره‌گیری از ابزارهای رسانه جمعی را عاملی مهم در تقویت ارتباط ملت ایران با دیگر ملت‌ها برای نشر مبانی انقلابی عنوان کرد و گفت: دولت باید با حمایت از حوزه‌های علمیه، مبلغین آشنا به زبان‌های روز دنیا تربیت کند، تا بتوان با بهره‌گیری از طلاب زبان‌دان، دین را به زبان‌های مختلف برای ملل و اقوام جهان، بیان کرد.

امام‌جمعه موقت اهواز، ایجاد معنویت و محبت در جامعه را اصلی مهم در ارتقاء سبک زندگی مردم دانست و تصریح کرد: باید بتوانیم مباحث معنوی را به‌صورت اساسی و از پایه در بطن زندگانی مردم نهادینه کرد، تا آرام‌آرام سبک زندگی مردم، اصلاح و درنهایت، اسلامی شود. اگر این‌گونه شد، آن‌وقت خود مردم، به‌خودیِ‌خود، مروج فرهنگ اسلامی-ایرانی در اقصا نقاط جهان می‌شوند.

*بهبود رفاه اجتماعی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، بهبود رفاه اجتماعی و اصلاح وضع معیشتی مردم را مورد توجه قرار داد و گفت: اگر مسئولان، رفاه اجتماعی مردم را ارتقاء دهند، قطعاً مردم می‌توانند بهتر به‌سوی مباحث معنوی روی‌ آورند؛ چراکه یکی از عوامل گرایش به فساد در جوامع، فقر و بیکاری است؛ ازاین‌ رو تأکید می‌کنم که برای الگو شدن ملت ایران در جهان، باید اوضاع اقتصادی مردم در سطح مطلوبی باشند.

وی با تأکید بر این‌که در عمل باید کارآمدی نظام جمهوری اسلامی را به جهانیان نشان داد، ابراز داشت: نظام دینی‌ پویا و جامع است که در عمل بتواند کارآمدی خود را به نمایش بگذارد، چراکه اسلام، دینِ سست و بی انگیزشی نیست. اسلام مردم را به انجام فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و... دعوت می‌کند؛ نظام اسلامی ایران، اگر توانست در عمل کارآمدی خود را به نمایش گذارد، آن موقع می‌تواند در جهان الگو باشد، کما اینکه هم‌اکنون این‌گونه بوده و إن شاءالله پس‌ از این هم با درایت مسئولان و عمل به فرمایشات ولایت‌فقیه، به ‌سرعت بخشی نشر دولت انقلابی-اسلامی در جهان کمک کنند.

*شاخصه های حکومت مهدوی را بشناسیم

این کارشناس حوزوی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر «تکیه‌ بر مقدورات، امکانات داخلی و ظرفیت‌های مردم، باید چگونه و در چه خط فکری برای رسیدن به مدینه فاضله هدایت شوند؟»، گفت: پیش از بکارگیری امکانات داخلی، باید اهداف حکومت اسلامی نسبت به ارکان و پایه‌های اصلی و آنچه در حکومت امام زمان(عج) آمده را بشناسیم و سپس بخواهیم به‌سوی آن گام برداریم.

وی در ادامه افزود: باید ظرفیت‌های گسترده مردمی را با هدایت و خط فکری ولایت‌فقیه به‌سوی مدینه فاضله و آرمان‌های کلان انقلاب اسلامی سوق دهیم؛ اما پیش مقدمه و پیش‌نیاز آن، استفاده از افرادی خبره و با درایت همچون علمای بزرگ و روحانیون سرشناس حوزه‌های علمیه و سربازان آقا امام زمان(عج) است.

*وحدت و همدلی؛ لازمه ایستادگی در برابر دشمن

امام‌جمعه موقت اهواز، وحدت، انسجام و همدلی مردمی در عین وجود قومیت‌های مختلف را یکی از راه‌های رسیدن به مدینه فاضله خواند و تصریح کرد: برای الگو شدن ملت ایران در جهان، لازم است وحدت در جامعه، نمود عملی پیداکرده و سعه صدر مردم در عین تعصب به ارزش‌های والایشان افزایش یابد؛ تا خدایی ناکرده اگر دشمن خدشه‌ای در بدنه ملت وارد کرد، سایر مردم، به سرعت ورود کرده و آن خدشه را با وحدت و انسجام اصلاح کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، اجرای واقعی عدالت اجتماعی در کشور را عامل وحدت مردم خواند و اضافه کرد: اگر مردم عدالت را به‌ صورت واقعی لمس کنند، متحد شده و اعتمادشان به دولت و نظام افزایش پیدا می‌کند؛ چرا که این نظام بوده که برای آنها عدالت را به ارمغان آورده، پس راه اعتماد ملت به دولت، اجرای واقعی عدالت، با پرهیز از شعارهای تهی و پوچی است که این روزها از برخی رسانه‌های وابسته به گوش می‌رسد، می‌باشد.

*در برابر دشمن آسیب‌پذیر نباشیم

وی، کلیدواژه «آسیب‌پذیری در برابر دشمن» را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگر مقام معظم رهبری در سخنرانی‌ هایشان تأکید می‌کنند که در برابر دشمن آسیب‌پذیر نباشیم، حاکی از آن دارد که نظام اسلامی ایران، از جهات گوناگونی می‌تواند آسیب‌پذیر باشد و باید مسئولان نسبت به آن هوشیار و آگاه باشند.

امام‌جمعه موقت اهواز، بابیان این‌که آسیب‌ پذیر نبودن، به معنای قطع رابطه با کشورها نیست، گفت: این که برخی‌ها بیان می‌کنند برای مصون ماندن از دشمن، منزوی و درون‌گرا بود، به‌ طور کامل غلط است؛ چراکه ما باید در عین مقاومت و ایستادگی بر ارزش‌ها و خط قرمزها، تعاملات سازنده‌ای با همه دنیا، داشته باشیم تا دشمن نتواند برای رفع تحریم‌های ظالمانه، دولتمردانمان را مجبور به امضای یک سری قراردادهای ننگین کند.

*لزوم اتکاء به ظرفیت های داخلی

وی در ادامه بابیان این‌که پیشرفت علمی کشور، براساس شاخصه‌های بین‌المللی نسبت به قبل از انقلاب، اصلاً قابل‌مقایسه نیست، اذعان داشت: پیشرفت‌هایی که در چند سال اخیر حاصل‌شده، نتیجه اتکا به درون با بهره‌گیری از ظرفیت‌های داخلی بوده است، و إِلا در کجای تاریخ انقلاب مشاهده کرده‌ایم که دشمن برای ما خیر و برکت به همراه آورده باشد، پس اگر می‌خواهیم برای ملت‌های جهان، الگو و سرمشق باشیم، باید نگاهمان را از وعده‌های پوچ دشمنان ببندیم و آن را معطوف به نیروی جوان و بانشاط داخل کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، اتکا به دولت در بخش‌های متخلف اقتصادی، صنعتی، بازرگانی و... را یک بیماری کهنه و مزمن دانست و تصریح کرد: تا زمانی که این بیماری مزمن در کشور وجود داشته باشد، دولت نمی‌تواند از ظرفیت‌های مردمی استفاده بهینه کند، پس پیش مقدمه اشاعه فرهنگی ایرانی در جهان، شکوفا کردن ظرفیت‌های مردمی در بخش‌های کلان کشوری است.

امام‌جمعه موقت اهواز، حل کردن مشکلات اقتصادی مردم، و رفع بیکاری جوانان را سبب پیشرفت و الگو شدن ملت برای دیگر کشورها عنوان کرد و اظهار داشت: مشکل اشتغال سبب مهاجرت جوانان می شود و اگر مسئولان بتوانند این معضل جدی را رفع کنند، گام های اساسی تر در پیشرفت کشور برداشته خواهد شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، در پایان، در پاسخ به این سؤال که «ایران در چه عرصه‌هایی می‌تواند برای دیگر کشورهای جهان الگو باشد؟»، گفت: قطعاً ملت ایران و جمهوری اسلامی می‌تواند در عرصه فرهنگ، اقتصاد درون‌گرای اسلامی، توسعه و رفاه اجتماعی و حمایت همه‌جانبه از حاکمیت دینی و همچنین وحدت و انسجام ملی، از عرصه‌هایی است که می‌تواند الگو بخش دیگر مردم جهان باشد.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha