جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام مهدی عدالتیان-پژوهشگر حوزوی

حوزه/ پژوهشگر حوزوی، نشانه سلامت روح را عمل صالح دانست و گفت: ایمان همراه با عمل صالح انسان را به بهشت جاوید می رساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مهدی عدالتیان، شب گذشته در تفسیر آیات 42 تا 45 سوره اعراف، در تالار نور مشهد با بیان این که خداوند در این آیات اشاره به پایان کار مستکبرین و طریق سعادت کرده است، گفت: خداوند می فرماید آنانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام دهند، باورهای الهی را پذیرفته و مطیع فرمان حق شده اند.

وی ادامه داد: آنانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، باورهای الهی را پذیرفته و در بهشت الهی جاویدان می مانند که این وعده حق الهی است.

حجت الاسلام عدالتیان، کینه، کدورت، حسد و زشتی را به دور از دل های بهشتیان عنوان و تصریح کرد: شیطان با نفوذ در دل، قلب و روح بشریت به لایه های پنهان وجودی آنان نفوذ می کند که ممکن است فرد متوجه نبوده، اما حسود باشد که بهشتیان از این صفات ناپسند به دور هستند.

این پژوهشگر حوزوی با بیان این که بهشتیان در دیدار با اولیای خدا، پرودگار را به سبب هدایت در راه و مقصدی که منجر به همجواری با اولیای او شده است، سپاس می گویند، تاکید کرد: آنان معتقدند که اگر هدایت الهی نبود، به خودی خود نمی توانستند تا به این راه و مقصد وارد شوند و در این شرایط از جانب منادی ندا می آید که همه این نعمت ها، نتیجه و حاصل اعمال شما در دنیاست.

حجت الاسلام عدالتیان ادامه داد: پس از استقرار بهشتیان در کاخ های بهشتی و نظاره جهنمیان، اذعان می کنند که وعده های الهی را حق یافتیم، چرا که خداوند وعده بهشت و نعمات الهی حاصل از اعمال صالح را داده بود؛ همان موذن ندا می دهد که لعنت خدا بر ظالمان که از رحمت خدا دور شدند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه ظالمین را آنانی خواند که دیگران را از راه خداوند بازداشته و علاقه داشتند تا راه حرکت به سمت پرودگار را کج نشان دهند.

عمل صالح؛  نشان سلامت روح انسان

حجت الاسلام عدالتیان، نشان سلامت ریشه را سلامت میوه و نشان سلامت قلب را عمل صالح دانست و تصریح کرد: راه کمال الهی برای هر شخص و با هر استعداد و توانی باز و مهیا است؛ در حقیقت هیچ کس نباید ناامید باشد بلکه همه باید به حد توان خود در پی کسب رتبه و درجه برتر باشند.

این استاد حوزه با بیان این که هر کس به حد وسع، توان و استعداد خود باید تلاش کند، یادآور شد: بر اساس امکانات انتظار وجود دارد و در این مسیر راه کمال و قرب الهی برای هیچ کس بسته نیست.

ایمان بدون عمل همچون درخت بی ثمر است

وی با اشاره به اولین درس آیات 42 تا 45 سوره اعراف، گفت: ایمان با عمل صالح نتیجه بخش بوده و انسان را به بهشت جاوید می رساند، اما ایمان بدون عمل همچون درختی بی ثمر است.

حجت الاسلام عدالتیان ادامه داد: باید در عالم دینا تلاشمان مبتنی بر بهشتی بودن باشد، زیراکه صفات منفی نفوذ کننده در لایه های پنهانی انسان وجود او را به تخریب و تزلزل می کشاند، در حقیقت همه باید پاکی ها را تقویت کرده و خیرخواه، دلسوز و خدوم باشند و تمام توان و تلاش خود را بگذارند تا این پاکی ها متبلور شود.

این استاد حوزه با بیان این که مبارزه با صفات منفی نیازمند سعی، تلاش و کوشش است، خاطر نشان کرد: برای کنار گذاشتن لجبازی باید از بدخواهی نیز دوری کنیم و انسانی که در پی تضرع باشد، می تواند صفات ناپسند و به دور از اخلاق و انسانیت را از خود دور کند.

جلوه دادن ناهنجارگونه مسیر الهی مصداق عملکرد معاندین است

وی، ورود به بهشت و جهنم را برای هر کس ممکن دانست و تصریح کرد: عمل انسان مبین راهی است که در آخرت طی می کند؛ هیچ کس نیست مگر آن که دو منزل در بهشت و جهنم دارد و بسته به عمل خود در آنها ورود پیدا می کند. 

حجت الاسلام عدالتیان با بیان این که وعده های حق الهی را باور کنید، چرا که عاقبت انسان با تقوا بهشت برین است، گفت: طبق گرفته قرآن کریم، نتیجه ظلم گریبانگیر ظالم است و در وعده خدا تخلف نیست.

وی، کج نشان دادن راه پرودگار و جلوه دادن ناهنجارگونه آن را گناه بزرگی تلقی کرد که منجر به دوری از پرودگار جهانیان می شود و یادآور شد: این گناه مصداق عملکرد معاندین و مستکبران است که خطای بزرگ با عقوبت سختی است و هیچ گاه نباید کاری کنیم تا امت اسلامی نسبت به دین خداوند بد بین شوند، بلکه رفتار و کردارمان باید معرف مسیر الهی باشد.313/49

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha