جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام جواد قنبری

پژوهشگر حوزه، اهل بیت(ع) را منبع کاملی برای آموزه های اخلاقی دانست و گفت: از درس های عملی امام هادی(ع) برای طلاب حوزه های علمیه ارج نهادن به ارزش های معنوی است.

حجت الاسلام جواد قنبری، معاون حوزه علمیه استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مازندران با تبریک سالروز میلاد با سعادت امام هادی(ع) با بيان اين‌كه امام علي‌النقي(ع) براي نشر احكام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مكتب و مذهب جعفري و تربيت شاگردان و اصحاب گرانقدر گام هاي بلندي برداشتند، گفت: ايشان لحظه‌اي از آگاه كردن مردم و آشنا كردن آنها با حقايق مذهبي باز نايستاد.

وی با اشاره به ویژگی‌های سیاسی اجتماعی دوران امامت امام هادی(ع)، ادامه داد: در این زمان نهضت‌ها و قیام‌های علویان و غیر علویان گسترش یافت، به طوری که این قیام‌ها به امری طبیعی در این جامعه تبدیل شد و اگرچه این قیام‌ها به شدت سرکوب می‌شد، اما اثر خود را می‌گذاشت و نارضایتی‌ها را تداوم می‌بخشید.

حجت الاسلام قنبری این حرکت امام هادی(ع) را پایه‌گذاری شبکه زعامت دانست و اظهار داشت: این موضوع تا امروز نیز ادامه داشته و در غیبت کبری همین شبکه زعامت مسئولیت رسیدگی به امور شیعیان را به عهده دارد.

وی، مبارزه امام هادی(ع) با فرقه‌ها و افکار انحرافی را از دیگر فعالیت‌های مهم دوران این امام بزرگوار دانست و با اشاره به افکار انحرافی موجود در جامعه در زمان امام هادی(ع) بیان کرد: یکی از این عقاید انحرافی اعتقاد به شانس یا نحس بودن مکان‌های خاص بود که امام هادی(ع) در این زمینه روشنگری‌های لازم را داشت.

معاون حوزه علمیه مازندران افزود: این امام بزرگوار از طریق شاگردان خود و جلساتی که به طور خصوصی با شیعیان تشکیل می‌دادند، معارف حقیقی اسلام را برای جامعه بازگو می‌کردند و این موضوع موجب شد تا این فرقه‌ها و افکار انحرافی نتوانند جامعه را با خود همراه کنند.

حجت‌الاسلام قنبری با اشاره به محدودیت‌هایی که حکومت عباسی برای این امام بزرگوار ایجاد کرده بود، عنوان کرد: آن حضرت در محاصره نظامیان حکومت عباسی زندگی می‌کرد.

وی با اشاره به این که حکومت عباسی همه تلاش خود را به کار بسته بود تا مانع از تماس شیعیان با امام هادی(ع) شده و از وقوع قیام احتمالی جلوگیری کند، گفت: با این وجود امام هادی(ع) لحظه‌ای از پیگیری مسائل فکری و فرهنگی مسلمانان غافل نشد و از کوچک‌ترین فرصتی در راه روشنگری استفاده می‌کرد.

معاون حوزه علمیه مازندران، اهل بیت(ع) را منبع کاملی برای آموزه های اخلاقی دانست و عنوان کرد: از درس های عملی امام هادی(ع) برای طلاب حوزه های علمیه ارج نهادن به ارزش های معنوی است.

حجت الاسلام قنبری با اشاره به این که سیره رفتاری امام هادی(ع) در برخورد با دشمن جدال احسن بود، ادامه داد: یکی از شیوه های امام هادی(ع) در مناظرات علیه دشمن استناد به مقدماتی بود که مورد قبول دشمن است و از این طریق باعث اعتلای تشیع می شد.

استاد حوزه علمیه مازندران با بیان این که شیوه تبلیغی ائمه اطهار(ع) در هر زمانی متفاوت و متناسب با همان عصر است، افزود: ائمه اطهار(ع) برای حفظ تشیع در هر عصری از شیوه ای که متناسب با مردم همان عصر است بهره می بردند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha