جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام و المسلمین محمود عبداللهی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: با توجه به موج نیازها و شرایط فعلی جهان، حوزه علمیه با این امکانات اندک نمی تواند پاسخگوی همه نیازها و مطالبات بشری باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمود عبداللهی در آیین افتتاح سال تحصیلی جدید مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی مجمع جهانی صادقین اظهارداشت: با توجه به روایاتی همچون « العلماء ورثة الانبیاء»، وظیفه حوزه علاوه بر تعلیم، تعلم، تحقیق معارف و تولید علم، انتقال معارف در ابعاد مختلف علوم اسلامی می باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه تربیت و تزکیه،  رسالت دیگر حوزویان می باشد، افزود: حوزه کارهای مثبت زیادی کرده و تحولات خوبی ایجاد شده ولی در شرایط فعلی جامعه و دنیا خیلی کمبود داریم زیرا مخاطب قرآن جهانی است و انتقال این معارف نیز باید به صورت جهانی صورت بگیرد و برای انتقال جهانی حوزه باید گام‌های زیادی بردارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به دیدار اخیرشان با مقام معظم رهبری گفت: معظم تاکید داشتند؛ " سیره علمی و عملی و اخلاقی علمای بزرگ در سطح جامعه منتشر شود".

وی تصریح کرد: درس اخلاق باید در حوزه جدی گرفته شود و طلاب با سیره این عالمان بزرگ مانند امام و آیت الله اراکی آشنا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عبداللهی با طرح این سؤال که ما چقدر نیروی انسانی برای انتقال این معارف به سراسر دنیا و داخل داریم و این کمبود باید جبران شود، افزود: زمینه انتقال معارف دینی در کشورهای زیادی وجود دارد اما نیروی لازم برای این کار را نداریم چه بسا در داخل کشور با مشکلاتی روبرو هستیم.

عضو سابق شورای عالی حوزه در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد: قرآن مرجع همه علوم اسلامی است و ما فقه، کلام و فلسفه‌ای را قبول داریم که بر محور قرآن کریم باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: رسالت حوزه و علما رسالت انبیاء است که در آیه دوم سوره جمعه و آیات دیگر بیان شده است یعنی شان پیامبر این است که با اتصال به وحی برنامه زندگی را از عالم ملکوت می‌گیرد و این وحی معصومانه حفظ شده و مرحله بعد نیز ابلاغ و تعلیم به مردم است.

وی افزود: القای معارف و تعلیم معارف یک امر است، اما پیاده شدن در روح و جان و رسیدن به مقصد مسئله دیگری است که با عنوان تزکیه یاد شده است.

حجت الاسلام والمسلمین  عبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه القای شبهات از دیگر مشکلات  دوره کنونی است می باشد، اظهارداشت: برخلاف تصور برخی که انقلابی بودن را شعاردادن می‌دانند، اولین شاخصه انقلابی بودن حفظ معنویت در جامعه است و کسی که به اعتقادات مردم ضربه می زند خیانت به انقلاب کرده است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه طلاب باید اهل تحقیق، تعمیق، تولید فکر و نظریه باشند تصریح کرد: باید روش علمی بزرگانی مانند آیت الله اراکی و امام خمینی(ره)، برای طلاب شرح داده شود تا بتوانیم  « ملا » برای نظام تربیت کنیم.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha