پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیه تطهیر

مدرس و محقق قرآني حوزه علميه خراسان، آیه تطهیر با سیاق مدح، تکریم و تعظیم را مصداق اراده تکوینی خداوند دانست که اختصاص به افراد خاصی همچون پاکان در همراهي با رسول گرامی اسلام(ص) دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام مهدی نخاولی، محقق و پژوهشگر حوزه علميه خراسان، شب گذشته در سلسله جلسات غدیر، در مشهد، اراده خداوند را در آیه تطهیر، اراده تکوینی دانست که مقصود از آن تطهیر اهل بیت(ع) از هر گونه پلیدی و ناپاکی است. 

وی با اشاره به آیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَكُمْ تَطْهِیرًا»، سیاق آن را مبتنی بر تکریم، مدح و تعظیم خواند و تصریح کرد: هدایت عامه خداوند متعال تشریعی و برای همه مردم است که اختصاص به هیچ یک از بشریت ندارد اما هدایت آیه تطهیر تکوینی است. 

اين مدرس حوزه علمیه خراسان مقصود خداوند را از قرار دادن هدایت تشریعی، انتخاب مختارانه بشریت در ایمان آوردن به دور از هرگونه قهر و جبر دانست و خاطر نشان کرد: تشریع برای همه بشریت آمده و دستور خداوند نیز برای همه بوده که عده ای از آن استفاده و عده ای تبری می جویند.

حجت الاسلام نخاولی، آیه تطهیر با سیاق مدح، تکریم و تعظیم را مصداق اراده تکوینی خداوند دانست که این اراده اختصاص به افراد خاصی دارد و برای عموم بشریت نیست.  

وی، مقصود از «الرِّجْسَ» در آیه تطهیر را پلیدی، آلودگی و ناپاکی رفتار، فکر و اعتقاد بشریت دانست و ابراز کرد: بر اساس بيان این آیه، خداوند هرگونه آلودگی، ناپاکی، انحراف و خطایی همچون شرک و رفتار آلوده به دور از انسانیت را از اهل بیت(ع) دور کرده است.

اين محقق حوزوي، دوری از آلودگی و ناپاکی را مختص به گرامیان ویژه و مکرمی به نام اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: بدون شک هیچ انحراف اخلاقی، روحی و رفتاری در وجود اين خاندان بزرگوار نیست.

حجت الاسلام نخاولی با بیان این که اهل بیت(ع) در قرآن کریم دو مرتبه و در خصوص توصیف پاکان ویژه ای که با رسول گرامی اسلام(ص) همراه بوده اند، خاطر نشان کرد: فرزند حضرت نوح فرد لاابالی گر اما مومنی بود که او نیز در مواجهه با امواج مخوف دریا غرق می شود و خداوند به نوح می گوید: ملاک اهلیت، عمل صالح در عین قرابت خویشاوندی است.

وی با بيان اينكه بر اساس سوره هود، اهل بیت(ع) مومن كساني هستند که قرابت خویشاوندی داشته و بالاترین افراد از حیث ایمان در جامعه هستند، یادآور شد: بدون شک رحمت خاص خدا متعلق به آنانی است که به لحاظ معنوی در جامعه برترین بوده و اهلیت همراهی با پیامبر گرامی اسلام(ص) را دارند و چشمشان به ملکوت باز است و از بسیاری از انبیا برتر و بالاترند.

این مدرس حوزوی، پاکی اهل بیت(ع) را متناسب با تکوینی بودن اراده خداوند متعال عنوان كرد و هدایت تشریعی را راهنمای خداوند متعال برای همگان و در همه اعصار دانست.313/49

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha