پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله صافی گلپایگانی

حوزه/ خداوند هیچ فردی را بالاتر از امام علی(ع) قرار نداده و این افتخار حوزه های علمیه است که مسیری حرکت می کنیم که مسیر مولای متقیان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی شامگاه دوشنبه در مراسم افتتاح ساختمان جدید مدرسه علمیه حاج ملامحمدصادق مجتهد قمی(ره) اظهار داشتند: مطالبی که در خصوص امام علی(ع) و عید غدیر بیان می شود، تمام ناشدنی است و ما کسی نیستیم که بخواهیم از  ویژگی و سجایای معرفتی امام المتقین صحبت کنیم.

ایشان افزودند: در عظمت و جایگاه امام علی (ع) همین بس که رسول خدا(ص) فرمودند؛ «‏أَنَا مَدِینَهُ الْعِلْمِ وَ عَلِیٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ المدینهَ فَلْیَأْتِ مِنَ الْبَاب/ من شهر علم هستم و علی دروازه ی آن است؛ پس هر که قصد ورود به شهر را دارد باید از دروازه ی آن وارد شود».

این مرجع تقلید ادامه دادند: خداوند هیچ فردی را بالاتر از امام علی(ع) قرار نداده و این افتخار حوزه های علمیه است که مسیری حرکت می کنیم که مسیر مولای متقیان است.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گفتند: امروز مفتخر هستیم که در حوزه علمیه منتسب به ائمه اطهار علیه السلاممشغول به فراگیری علوم و معارف اسلامی هستیم، لذا یکی از مهمترین رسالت طلاب معرفی سیره علمی و عملی امام علی علیه السلام است.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: امامی که زبان در بیان ویژگی ها و خصوصیات ایشان قاصر است و اگر اوصاف این امام همان را برشماریم، باز هم، کم خواهیم آورد و ویژگی های ایشان تمام نمی شود.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با بیان اینکه امام علی (ع) نور چشم پیامبر (ص) بود، ادامه دادند: بارها روایت های متعددی از جایگاه امام علی (ع) نزد پیامبر(ص) نقل شده است؛ به طوریکه در یکی از این روایات به سخن گفتن حق تعالی با رسولش همچون زبان و کلام امام علی (ع) اشاره شده است.

ایشان با اشاره به این روایت افزودند: در این حدیث آمده است:‌«سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه و آله وَ سُئِلَ بِأَیِّ لُغَهٍ خَاطَبَکَ رَبُّکَ لَیْلَهَ الْمِعْرَاجِ؟ فَقَالَ: خَاطَبَنِی بِلُغَهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَأَلْهَمَنِی أَنْ قُلْتُ یَا رَبِّ خَاطَبْتَنِی أَنْتَ أَمْ عَلِیٌّ ؟ فَقَالَ یَا أَحْمَدُ أَنَا شَیْ‏ءٌ لَا کَالْأَشْیَاءِ لَا أُقَاسُ بِالنَّاسِ وَ لَا أُوصَفُ بالشبهات [بِالْأَشْبَاهِ ] خَلَقْتُکَ مِنْ نُورِی وَ خَلَقْتُ عَلِیّاً مِنْ نُورِکَ فَاطَّلَعْتُ‏ عَلَى سَرَائِرِ قَلْبِکَ فَلَمْ أَجِدْ إِلَى قَلْبِکَ أَحَبَّ مِنْ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ فَخَاطَبْتُکَ بِلِسَانِهِ کَیْمَا یَطْمَئِنَّ قَلْبُک».

معظم له افزودند: در روایتی از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله شنیده اند، در حالی که از او پرسیده شد که خداى متعال، در شب معراج با چه لغت و زبانى با تو سخن گفت؟ فرمود: به لغت و زبان على، مرا مخاطب ساخت؛ در آن حال الهام شدم که بپرسم خدایا! تو با من سخن مى‏گویى یا على با من صحبت مى‏کند؟ خداوند فرمود: اى احمد! من شیء هستم (وجودم ) امّا نه مثل دیگر اشیاء و موجودات ؛ نه با مردم قیاس مى‏شوم و نه با چیزهاى مشابه توصیف مى‏گردم. من تو را از نور خودم آفریدم و على را از نور تو خلق نمودم ، از آن پس به اسرار قلبت آگاه شدم و احدى را نزدیکتر و محبوبتر به قلب و دل تو از على نیافتم، از این رو به زبان و آواى على تو را مخاطب ساختم، تا قلبت آرام گیرد».

ایشان در پایان تصریح کردند: امروز طلاب وظیفه دارند با خوب درس خواندن پیام روشنگری و علوی را در راستای مرضی حضرت بقیه الله (عج) در جهان منتشر کرده و حقی بر گردن همه طلاب حوزه های علمیه است.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha