جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین فرحانی

حوزه / معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور گفت باید با ارائه رویکردهای نو در پژوهش بار دیگر سابقه دیرینه پژوهش در حوزه را احیاء نمود و برای تحقق این مهم لازم است روشهای آموزشی و پژوهشی در حوزه نظام مند تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی در حاشیه سفر به لرستان در گفتگو با  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با بیان اینکه یکی از سنت های دیرینه حوزه های علمیه توام بودن آموزش و پژوهش در ابعاد عمیق بوده است افزود:قدمت تحقیق و پژوهش در حوزه های علمیه به مباحثه مربوط می شود و این سنت دیرینه هم اکنون  نیز با عنوان پژوهش و تحقیق در حوزه ها انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه طلاب حوزه های علمیه در کنار درس، مباحثه را برگزار می کنند تصریح کرد:قبل از انجام مباحثه،  طلاب ملزم به مطالعه و تحقیق پیرامون موضوع مباحثه خواهند شد و همین عامل خود طلاب را وادار به تحقیق و پژوهش خواهد کرد.

معاون آموزش و امور حوزه های علمیه کشور با اشاره به اینکه از قدیم الایام در روال آموزشی حوزه آموزش توام با پژوهش در برنامه طلاب بوده است خاطر نشان کرد:یکی از افتخارات حوزه های علمیه همین توام بودن آموزش و پژوهش در تحصیل بوده است.

وی با بیان اینکه پژوهش از قدیم به شکلی جدا و انتزاعی در سیستم آموزشی حوزه به شکل امروزی رواج نداشته است اظهار داشت:شیوه آموزشی به نوعی طرفینی با عنوان تحقیق و پژوهش به شاگردان حوزه ارائه می شده است و همین شیوه نیز قدمت تحقیق و پژوهش را در حوزه می رساند.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پژوهش و تحقیقات کاربردی باید بصورت عمیق و کاربردی در حوزه و بین طلاب نهادینه شود گفت:باید  با ارائه رویکردهای نو در پژوهش بار دیگر سابقه دیرینه پژوهش در حوزه را احیاء نمود و برای تحقق این مهم لازم است روشهای آموزشی و پژوهشی در حوزه نظام مند تر شود.

حجت الاسلام والمسلمین فرحانی در پایان بر ضرورت انجام تحقیقات و پژوهش کاربردی در حوزه های علمیه تاکید کرد و افزود:با انجام تحقیق و پژوهش در بین طلاب شاهد حوزه هایی پویا و با نشاط از لحاظ علمی خواهیم بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha