پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین سبزواری ، نماینده آیت‌الله میلانی

حوزه/ محقق حوزوی، بابیان این‌که «ولایت» هویت مکتب شیعه و اصل اصیل و رکن رکین اسلام است، گفت: از این نگاه شایسته است که معتقد شویم، ولایت اصل اسلامی بوده و قوام دین و دنیای جامعه اسلامی به ولایت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌ سید محمد سبزواری، نماینده آیت‌الله میلانی، در چهارمین همایش بین‌المللی ولایت، بابیان این‌که غدیرخم، بزرگ‌ترین فرات فرهنگ‌سازی ولایت در اسلام است، اظهار داشت: به‌یقین غدیر خم، تأثیرگذارترین مقطع تاریخی مسلمانان بوده و سامانه غدیر می‌تواند سبب نظام‌مندی شاکله ایمان و استمرار علم و یقین در انسان شود.

این کارشناس مسائل اعتقادی، بابیان این‌که «غدیر» عرصه عرضه ولایت و امامت است، گفت: دو عالم بزرگ اهل سنت، بر این نکته احراز دارند که حدیث غدیر، حدیث امامت و ولایت بوده و در آثار خود، به عیان پیرامون آن مطلب نگاشته‌اند.

وی با تأکید بر این‌که ولایت نه‌تنها اساس هویت مکتب شیعه که یک اصل اصیل و رکن رکین در اسلام است، اظهارداشت: از این نگاه شایسته است که معتقد شویم، ولایت اصل اسلامی است، نه از اصول یک مذهب؛ پس با توجه به این مطلب بیان می‌کنم که قوام دین و دنیای جامعه اسلامی به ولایت است.

استاد حوزه علمیه، ولایت غدیر را قرین ولایت رسول خدا دانست و تصریح کرد: نقطه آغازین ولایت، در عصر پیامبر با هجرتش به مدینه آغاز شد و یکی از عرصه‌های شکوفایی آن، هجرت به مکه در سال هشتم بود که رسول گرامی اسلام، قلب‌های مشرکان را با شعار الیوم یوم المرحمه، فتح نمود و حقیقت ولایت اسلام که ولایت رفعت و رحمت است را به جهانیان نشان داد.

نماینده آیت‌الله میلانی، بابیان این‌که ولایت در اسلام، ولایت علم و اندیشه است، گفت: چگونه می‌شود مجرای عدالت و مجری اسلام در جامعه نسبت به برخی مسائل دینی جاهل باشد، اما نام خود را ولی گذارد؛ به همین دلیل مصدر ولایت لازم است با معارف دین از اصول تا شریعت آگاه باشد.

وی در ادامه، ولایت در اسلام را ولایت هدایت و عدالت دانست و اظهار داشت: ولایت در اسلام، ولایت امتیازخواهی از مسلمین و ولایت تصرف در بیت‌المال برای صله ارحام نیست، بلکه ولایت در اسلام، ولایت هم‌سطح غالب مردم بودن و دستگیری از نیازمندان جامعه است و باید این ولایت مصدر توحید کلمه میان مسلمین قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌سبزواری، با اشاره به ریشه انحراف در حکومت‌داری اسلامی برخی کشورها، گفت: در ادوار مختلف، به دلیل تفکیک و جداسازی اجرای عدالت اسلامی از بعد هدایت فکری و علمی، یک سری حکومت‌های ظالم روی کار آمد که به‌جای همه‌جانبه نگری به مسائل اسلامی، با نگاهی تک‌بعدی به گذاره های دینی، چهره‌ای ناموزون و سیره‌ای ناشایست از اسلام را به جهانیان نشان داد و ما امروز شاهد برخی از این حکومت‌ها هستیم.

وی نگاه تک‌بعدی به مسائل را همان جدایی دین از سیاست تعریف کرد و گفت: آنانی که ولایت را فقط در عرصه اجرا به کار گرفتند و بعد هدایت را از آن جدا کردند همان‌هایی هستند که امروز به پشتوانه استعمارگران، خون مسلمانان و شیعیان بی‌گناه را در شیشه می‌کنند.

این محقق حوزوی ، در پایان، ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری چهارمین همایش بین‌المللی ولایت، خواستار تشکیل ستادی در راستای فراخوان مقاله در عرصه کاربردی ولایت، شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید محمد سبزواری IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    0 0
    با سلام سید بزرگوار اسمشون سید علیرضا سبزواری هست. خبر را اصلاح بفرمایید.