جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت العظمی الله مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پیامی به چهارمین همایش بین المللی ولایت گفتند: محبت به امیرالمؤمنین(ع) به معنی احترام به تمام ارزش‌های فوق‌العاده‌ای که در ایشان موج می زند است، اما باید به این نکته توجه داشت که محبت راستین در صورتی صادق است که گام جای گام‌های آن حضرت بگذاریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از اهواز، حضرت آیت الله مکارم شیرازی، امروز به مناسب برگزاری چهارمین همایش بین المللی ولایت که در اهواز برگزار شد، پیامی را صادر کردند.

 متن پیام معظم له بدین شرح است؛

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تشکیل این همایش بزرگ و بسیار باشکوه را که در شرایط فعلی از بهترین کارهاست به همه شما عزیزان خوزستانی و غیر خوزستانی که روحتان با مهر امیرالمؤمنان علی(ع) عجین شده و به همه دست‌اندرکاران محترم مخصوصاً به امام جمعه محترم و نماینده ولی‌فقیه جناب مستطاب آیت‌الله موسوی جزایری که بنیان‌گذار این همایش بزرگ است، تبریک می‌گویم و یقین داشته باشید که این کار بزرگ در نامه اعمال شما به صورت یک عمل برجسته درج و ذخیره یوم‌المعاد شما عزیزان خواهد بود.

در اینجا نظر شما عزیزان را به حدیثی که مرحوم علامه مجلسی در جلد ۲۷ بحارالانوار آورده است جلب می‌کنم.

انس بن مالک خادم معروف پیغمبر اکرم(ص) می‌گوید: « الَّذِي لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ لسمعت رَسولَ‌الله صلی الله علیه وآله و سلم، بقول؛ (عِنوان صَحیفه المؤمن حُبّ علی ابن ابیطالب)» به خداوندی که جز او معبودی نیست سوگند یاد می‌کنم که پیغمبر اکرم(ص) می‌فرمود؛ «سرلوحه نامه اعمال فرد باایمان محبت علی بن ابی‌طالب(ع) است».

می‌دانیم سرلوحه نامه اعمال افراد با ایمان پرارزش‌ترین آنها است و به این ترتیب پرارزش‌ترین برنامه مؤمنان محبت آن امام همام است و نیز روشن است که محبت به آن حضرت به معنی احترام به تمام ارزش‌های فوق‌العاده‌ای است که در وجود آن حضرت موج می‌زد. یعنی احترام به دریای ناپیدای کرانه علم علوی،‌ احترام به شجاعت و شهامت بی‌نظیر او در تمام میدان‌های جهاد، احترام به حمایت فوق‌العاده او از عدالت در جهان بشریت و عشق و علاقه او نسبت به خدمت کردن به نیازمندان و طبقات ضعیف و ایتام. احترام به عبادت‌های بی‌نظیر آن حضرت است که او را به تمام عالم غیب مربوط می‌ساخت.

ولی همه عزیزان باید به این نکته توجه کنند که محبت راستین در صورتی صادق است که گام جای گام‌های آن حضرت بگذاریم و در وجود ما شعله‌ای از آن ارزش‌های بی‌نظیر علوی وجود داشته باشد که اگر چنین شود دنیا گلستان می‌شود.

خوشبختانه علمای بزرگ اهل سنت نیز در این زمینه آثار بسیار خوبی از خود به یادگار گذاشته‌اند که بیانگر محبت فوق‌العاده آنها به آن حضرت است. همچنین بزرگانی از پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) مانند مرحوم علامه افتخارآفرین امینی و مرحوم میرحامد حسین نویسنده توانای عبقات الانوار و عالم بزرگوار شرف‌الدین، داد سخن را در این زمینه داده و تحقیقات ارزشمندی برای ما به یادگار گذاشته‌اند و اگر نبود از امیرمؤمنان علی(ع) اثری جز نهج‌البلاغه، آن حضرت می‌توانست همه چیز را بیان کند.

عمیق‌ترین درس‌های توحید، حماسی‌ترین بحث‌های جهاد دقیق‌ترین برنامه کشورداری، مؤثرترین درس‌های اخلاق انسانی در آن جمع است. و من به همه مسلمانان مخصوصاً جوانان عزیز تأکید می‌کنم روز به روز با این اثر بزرگ آشناتر شوید که تحولی عمیق در زندگی شما ایجاد می‌کند.

سخن در این زمینه بسیار است. عرایض خود را با یک رباعی از یک دانشمند بزرگ پایان می‌دهم که می‌گوید:

گر برتر از آسمان بُوَد منزل تو

وز کوثر اگر سرشته باشد گِل تو

چون مهر علی نباشد اندر دل تو

مسکین تو و سعی های بی حاصل تو

 

والسّلام علیکم و رحمه ‌الله برکاته

ناصر مکارم شیرازی

۱۹ ذی‌الحجه ۱۴۳۷

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha