جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ ۲۴ ذيحجّه مي ‌آيد و مي‌ گذرد بی آن که حتی يك رساله‌ درباره "بِهال" نوشته شود در حالی که لازم است پژوهشگران رشته تخصّصي كلام درباره آن چندين مقاله بنويسد و آن روز، روز همايش های علمی در این زمینه باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که در نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد به تبیین مسألۀ مباهله پرداختند.

* توجه هر چه بیشتر جامعه به تکریم و بزرگداشت ایام مباهله

جريان مباهله واقعه بسیار مهمی است که 24 ذيحجّه به وقوع پیوسته است و اين روز را همه ما چه حوزوی و چه دانشگاهي بايد گرامي بداريم؛ چرا که این روز از برجسته ‌ترين روزهاي سال است.

خداوند به رسولش فرمود: من برهان اقامه كردم تا مسیحیان دست از تثليث بردارند، حال که اينها دست ‌بردار نيستند بالأخره باید یک معجزه ‌اي مشكل را حل كند؛ معجزه گاهي به صورت عصاي موسي است گاهی به صورت مباهله است.

 طبق بعضي از روايات امروز نیز اين معجزه یعنی مباهله زنده است! فرمود شما مباهله كنيد منتها چون لعنت و رحمت در اختيار ما نيست از خدا بخواهيم اين شخصي كه عنود و لدود است را از رحمت دور كند. كليد لعنت ديگر از اين به بعد به دست آن كسي كه ﴿عِنْدَهُ مَفاتِحُ الْغَيْبِ﴾ است و او آن كليد را بدون تفويض به عنوان تجلّي به اهل بیت(ع) داد.

روز مباهله متأسفانه در پيش ما خيلي جلال و شكوه ندارد! درست است غدير مسئله خاصی است ولي قبل از جريان غدير آيه قرآن صريحاً از وجود مبارك علي بن ابيطالب به عنوان جانِ پيغمبر ياد كرده است ﴿نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ﴾ هم مفسّران بالاتفاق بر اين هستند و هم روايات اهل بيت بالاتفاق بر اين است و هم تاريخ‌ نگاران بالاتفاق اين مطلب را نوشتند.

* بیان حضرت رضا علیه السلام در تفسیر آیه مباهله

وجود مبارك امام رضا فرمود منظور از ﴿انفسنا﴾ خود جانِ پيغمبر است نه منظور از ﴿انفسنا﴾ يعني «رجالنا»! براي اينكه اگر منظور اين مرد بود، چرا ﴿ابنائنا﴾ را ديگر ذكر كرد؟! در نتیجه اين روز مباهله یک روز علمي و تحقیقی و یک مسئله دقيق عقلي كلامي است و فخر ماست.

قبل از جريان غدير ذات اقدس الهي وجود مبارك حضرت امير (ع) را به منزله جان پيغمبر (ص) حساب كرد، اينكه یک تعبير شاعرانه و تبليغي نيست، این یک مطلب عظيمي است منتها ما شيعه ‌ها متأسفانه از اين مفاخرمان خبري نداريم، 24 ذيحجّه مي ‌آيد و مي‌ گذرد بی آن که حتی يك رساله‌ درباره "بِهال" نوشته شود در حالی که لازم است پژوهشگران رشته تخصّصي كلام درباره آن چندين مقاله بنويسد و آن روز، روز همايش های علمی در این زمینه باشد، اين اشكال‌ ها بازگو شود و اين پاسخ ‌هاي امام رضا(سلام الله عليه) مطرح گردد.

* توصیه ای به مسئولین فرهنگی و علمی

توصيه مي ‌كنيم فرصت روز 24 ذيحجّه را هرگز از دست ندهيد و آن را به عنوان يك روز علمي تلقّي كنيد؛ مقاله ‌اي، پايان ‌نامه ‌اي، رساله ‌اي در زمينه بهال نوشته شود تا روشن شود اينكه مباهله اتفاق افتاد، وضعش چگونه بود، حوزه ‌اش چگونه است، قلمروش چگونه است. دوم اينكه الآن هم این معجزه بِهال زنده است همان گونه که قرآن الآن زنده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha