جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کتاب" گونه شناسی جریان‌های فکری حوزه و نسبت آنها با انقلاب اسلامی"

حوزه/ کتاب " گونه شناسی جریان‌های فکری حوزه و نسبت آنها با انقلاب اسلامی" توسط موسسه مطالعاتی صراط مبین به قلم دکتر سید محسن طباطبایی فر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در بخشی از این کتاب آمده است: سخن از جریان‌های فکری و آثار سازنده یا مخرب آن در فضای اندیشه و عمل ایرانیان، چند صباحی است رونق یافته است. تنفس هر یک از اندیشمندان در فضای ناشی از جریان‌های خاص و ارجاع استنادات خود به برخی متون و نادیده انگاشتن دیگر متن‌ها، گویای جدی بودن حیات و حرکت جریان‌های فکری است. این نگره، متفکران را ذیل جریانات و نماینده‌ای از آن طرز تلقی و سلوک قلمداد می‌کند. در این صورت نقطۀ اتکا و بررسی اندیشه‌ها، نه شخص متفکر، بلکه نحلۀ فکری او است.
این نوشتار در مقام توصیف وضعیت فکری حوزۀ معاصر قم و درصدد پاسخ به پرسش‌های زیر است.
پرسش از چیستی جریان‌های فکری حوزۀ قم و بررسی اینکه جریان فکری چیست؟ ویژگی‌های جریان‌های فکری در حوزه چیست؟ چارچوب نظری و آبشخور فکری هر یک از این جریانات کدام است؟ آثار هر یک از این جریانات، چگونه در حوزه بروز و ظهور پیدا می‌کنند؟ مؤسس یا مهم‌ترین نمایندگان فعال جریان کدام اند؟
پس از شناخت نقشۀ جریانات فکری و نشانه‌گذاری آن‌ها برای فهم مرزبندی‌های درون گفتمانی، ضروری است به این پرسش بپردازیم که نسبت هر یک از این جریانات با دیگری چیست؟ چگونه جریانات از یکدیگر کمک می‌گیرند؟ هر یک از این جریان‌ها چگونه درصدد حل بحران زمانۀ خودند؟ نسبت این جریانات با اندیشۀ انقلاب اسلامی چیست؟
کتاب حاضر در قالب پنج بخش تحت عناوین: چارچوب نظری، جریان‌های اجتهادی، جریان‌های نص گرا، جریان‌های عقل محور و جمع‌بندی و برخی نتایج تدوین شده است.
این کتاب در هزار نسخه و با قیمت سی‌وپنج هزار تومان توسط نشر مکث اندیشه منتشر شده است.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha