سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
 رسانه - دیجیتال

حوزه/ در حال حاضر اسناد دیجیتالی مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی، از مرز سه میلیون و ۶۰۰ هزار برگ و قطعه گذشته است که شامل اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه می‌شود.

به گزارش به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، مهدی حسامی، کارشناس مسئول اطلاع‌رسانی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی با اعلام این خبر گفت: با افزوده شدن این تعداد سند تاریخی که شامل اسناد مکتوب، تصویری و دیداری شنیداری است، شمار اسناد مکتوب آرشیو این مرکز از مرز 13 میلیون و 358 هزار برگ گذشت.

وی ادامه داد: از میان اسناد جذب شده، سه هزار و 958 برگ مربوط به اسناد مکتوب است که 643 برگ آن به صورت خریداری و سه هزار و 315 برگ و فایل دیجیتالی نیز از طریق اهدا به اسناد این مجموعه افزوده شده است.

وی بیان کرد: همچنین در شش ماهه ابتدای سال جاری، یک هزار و 752 قطعه سند تصویری در قالب فایل دیجیتال و آنالوگ به آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی اضافه شده که یک هزار و 147 قطعه به صورت اهدایی و 445 قطعه نیز از طریق خریداری، جذب شده است.

حسامی افزود: 160 فایل دیجیتالی تصویری از بافت قدیم شهر مشهد نیز توسط کارشناسان مرکز اسناد آستان قدس رضوی و با همکاری بخش تاریخ شفاهی این مرکز تولید شده است.

کارشناس مسئول اطلاع‌رسانی اسناد سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس ‌رضوی ابراز کرد: اسناد دیداری و شنیداری به تعداد 147 ساعت و 30 دقیقه در این مدت خریداری شده و 150 حلقه و فایل دیجیتالی سند دیداری شنیداری نیز به مرکز اسناد اهدا شده است.

وی با اشاره به اینکه محققان و دانشجویان طبق ضوابط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی امکان استفاده از منابع این گنجینه نفیس تاریخی را دارند، گفت: در شش ماهه ابتدای سال 1395، اسناد مکتوب و غیرمکتوب این مرکز در دسترس 357 مراجعه‌کننده گذاشته شده است.

حسامی از حفظ و نگهداری این اسناد تاریخی به عنوان یکی از دغدغه‌های مهم مرکز اسناد آستان قدس رضوی نام برد و تصریح کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، 97 هزار و 197 صفحه نسخه پشتیبان از اسناد مکتوب تهیه شده، علاوه بر این دو هزار و 500 اموالی سند مکتوب، دو هزار و 354 عنوان سند دیداری و شنیداری و 171 قطعه سند تصویری نیز در این مدت، در دفاتر ثبت اسناد مکتوب و غیرمکتوب ثبت شده است.

وی با بیان اینکه به منظور ارائه خدمات مطالعاتی به اهل علم و پژوهش، از اسناد این آرشیو، نسخه دیجیتال نیز تهیه شده است، اضافه کرد: در حال حاضر اسناد دیجیتالی این مرکز، از مرز سه میلیون و 600 هزار برگ و قطعه گذشته است که شامل اسناد تاریخی،‌ عکس، ‌نقشه و پایان‌نامه می‌شود.

لازم به ذکر است، قدمت تاریخی اسناد موجود در آرشیو مرکز اسناد آستان قدس رضوی به دوره‌هایی مانند صفویه، افشاریه و قاجاریه برمی‌گردد که در این میان مجموعه‌ 71 هزار صفحه‌ای اسناد دوره صفویه، بیشترین اسناد مربوط به دوره صفویه در سطح جهان به شمار می‌رود و به عنوان میراث معنوی یونسکو، ثبت جهانی شده است.

چشم‌نوازی تابلوی معرق فیروزه «مناجات ناشنوایان» در موزه آستان قدس رضوی

تابلوی خوشنویسی معرق برجسته فیروزه مزین به کتیبه «مناجات ناشنوایان»، سروده رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، در گنجینه هدایای مقام معظم رهبری موزه آستان قدس رضوی مورد توجه بازدیدکنندگان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

مسئول موزه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی در این باره ابراز کرد: این تابلوی خوشنویسی شامل کتیبه‌ای از جنس سنگ فیروزه است که بر روی زمینه‌ای از قطعات کوچک (در اندازه‌ها و شکل‌های مختلف) سنگ عقیق قهوه‌ای رنگ، خلق شده است.

محمدرضا ساقی با بیان اینکه تمام بخش‌های این اثر دارای روکش پلی‌استر شفاف است، گفت: این تابلو درون یک قاب ملامینه قهوه‌ای با تزیینات طلایی به ابعاد 55× 93 سانتی‌متر قرار دارد و این قاب نیز در درون یک قاب بزرگ‌تر به ابعاد 81×121 سانتی‌متر گذاشته شده است.

وی با تأکید بر اینکه سنگ‌های فیروزه و عقیق، جلوه خاصی به این اثر بخشیده است، اضافه کرد: این تابلوی کم‌نظیر توسط زوج هنرمند، حسین نیک‌طلب نیشابوری و مهین باغشینی، در خرداد 1389 ساخته و به مقام معظم رهبری(مدظله العالی) تقدیم شده است و معظم‌له آن را به موزه آستان قدس رضوی اهدا کردند.

ساقی، ضمن اشاره به اینکه کتیبه این اثر، چند بیت از غزل «مناجات ناشنوایان»، سروده مقام معظم رهبری است، به بیان این ابیات پرداخت:

ما خیل بندگانیم ما را تو می‌شناسی/ هر چند بی‌زبانیم ما را تو می‌شناسی

آیینه‌ایم و هرچند لب بسته‌ایم از خلق/ بس رازها که دانیم ما را تو می‌شناسی

از قیل و قال بستند، گوش و زبان ما را/ فارغ از این و آنیم ما را تو می‌شناسی

از وادی خموشی راهی به نیک‌روزی است/ ما روزبه، از آنیم ما را تو می‌شناسی

وی ابراز کرد: گنجینه هدایای مقام معظم رهبری شامل مجموعه‌‌ای از آثار هنری همچون تابلوهای خط و تذهیب، نقاشی، تابلو فرش، معرق چوب و صدف، سوزن‌دوزی، قلم‌زنی روی مس، انواع ظروف، ماکت‌، مدال‏ و سکه است که توسط سران سایر کشورها، شخصیت‏های برجسته داخلی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان، به رهبر انقلاب اهدا شده است و معظم‌له نیز آن‌ها را در فاصله سال‏های 1373 تا 1395 به آستان قدس رضوی اهدا کرده‏اند که در حال حاضر بخشی از آن‌ها در معرض نمایش است.

لازم به یادآوری است، گنجینه هدایای مقام معظم رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی قرار دارد و عموم علاقه‌مندان می‌‌‌توانند در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 از این مجموعه ارزشمند بازدید کنند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha